Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-21, 22:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curry-king
Går du på KTH eller LiTH så kommer du med all säkerhet hamna i Stockholm efter utbildningen. CTH och LTH är mer spritt (Malmö/Lund/Göteborg).

Vill du sen försöka rangordna I-utbildningarna utifrån framtidsmöjligheter så hamnar nog KTH först, men du har i princip samma möjligheter från alla fyra.

Om jag inte löser detta med boende i Stockholm KTH till nästa höst eller nästnästa höst (vad jag absolut helst vill), vad är nästa val tycker du utifrån framtidsmöjligheter och kontakter?
Citera
2018-11-21, 22:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Det känns som att KTH eller Chalmers är de skolor som sitter bäst i CVt, inte?

Dessutom vill jag nog leva i Stockholm efter utbildningen.
Nej det spelar ingen roll. Däremot är KTH bra då det finns fler relevanta företag i närheten. De anordnar event hela tiden, bor du i Stockholm är det lättare att komma i kontakt med rätt folk och på så vis kanske få en lättare väg in i framtiden.

Oroa dig inte över boende. Det löser sig alltid om man aktivt letar.
Citera
2018-11-23, 20:30
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Hej Flashback,

Hoppas ni har tid att rådgiva mig litegrann och reda ut några frågetecken.

Jag ska söka till högskolan nästa höst och är så himla kluven. Jag har läst ekonomi på gymnasiet för två år sedan men de ekonomiska kurserna var ett reellt skämt. Redovisningen och marknadsanalysen där kan man lära sig på internet på 12 veckor, max. Och dessutom är redovisning en av yrkena med högst sannolikhet att automatiseras kommande tiden. Ett riktigt lekmannayrke.

Trots att min absoluta styrka och mina största intressen, just nu d.v.s., ligger inom företagande och utrikespolitik så känns det som ett riktigt dumt val som karriär då markanden dels är mättad, dels framgår det för mig som en rätt dåligt utbildning om man läser det enkom. Man kan starta eget och utnyttja sina spetskompetenser som ingenjör känns det som (produktutveckling, tekniska aspekter, fastighetsföretag med hjälp av andra etc), men mycket svårare som ekonom då det inte finns så mycket spetskompetenser att prata om.

Om jag skulle komma in på HHS som det ser ut nu skulle jag nog köra på det, men fick bara 1.8 på HP. Är annars sugen på IndEk på KTH eller Chalmers tillsammans med någon kortare ekonomiutbildning samtidigt/efteråt som ett bevis till arbetsgivare på att jag inte är värdelös på enkel företagsekonomi.

Vad skulle ni rekommendera? Vilken utbildning har bäst framtidssikt? Som sagt det känns som att man alltid kan lära sig ekonomin som krävs för att förvalta och driva företag senare på egen hand, men mycket svårare vice versa. Men å andra sidan känns det lite dumt att inte satsa på mina absoluta styrkor och istället läsa ekonomiekanditat.

Var först i klassen på matte, fick A/MVG på varenda prov, men jämfört med naturvetarna var jag nog närmare genomsnittet. Fysik har jag inget intresse av men verkar vara en mindre del av utbildningen. Socialt kompetent och hög empatisk förmåga, vill gärna syssla med försäljning hos större företag/industrin ett tag efter utbildningen.


Tack på förhand, djupt tacksam

Jag hade lätt tagit KTH. Detta är inte baserat på utbildningens innehåll( lika bra i båda städer) utan möjligheterna som finns i Sthlm. Som andra har tidigare nämnt finns fler extrajobb (internships/sommarjobb, möjligheter till nätverkande och generellt sett fler företag. Svårt att få bostad, men du ska nog kunna lösa det med lite kreativa tillvägagångssätt. Det är inga fördelar med att ha läst en ren teknisk utbildning om du vill jobba med affärsutveckling/sälj/marknadsföring förutom att det är lättare att få en junior tjänst och på så vis lära sig om verksamheten (inte effektivt på lång sikt). På I eller HHS måste du fokusera på betyg, relevanta extrajobb, föreningsarbete, möjligen eget litet företag osv för att plussa på konkurrenskraftiga meriter till ditt CV och därefter få ditt första jobb (förmodligen som managementkonsult).

Hade jag varit du hade jag tagit I med IT-profil, läst hårt och fått med viktiga grejer^ under studietiden för att senare söka relevanta tjänster som ex teknisk säljare, digital kommunikation -och marknadsansvarig, affärsutvecklare, tillväxtanalytiker eller strategikonsult (managementkonsult). Om du pallar kan du läsa till HHS fast det är inte så viktigt i och med att du ändå får en hel del inslag av ekonomi på I (därav namnet ). Det viktiga är att få de riktiga färdigheterna i form av försäljning, marknadsföring och affärssinne som erhålles efter ett antal år med ovan nämnda yrken ifall du vill skapa ett eget företag på lång sikt. Den tekniska kompetensen kan du alltid hitta någonstans, men däremot inte affärsmöjligheter som fås av att ha arbetat ett antal år i din önskade bransch och därmed lärt dig allt som går om verksamheten.

Ingen större skillnad på I och HHS förutom att I är mer tillämpat på att lösa olika case inom management/strategi/affärsutveckling+att du kan ha en plan B mha IT-kurserna som du läser. HHS är kortare och mer teoretiskt fast så länge man lyckas in få in foten på sitt första relevanta jobb så kvittar det.
Citera
2019-07-11, 10:17
  #16
Medlem
Hoppsan... Blev visst mot alla mina förväntningar antagen till HHS... Tog det som förstahandsval då jag aldrig trodde jag skulle komma in, men icke sa Nicke... Nu är valet, ska man jobba ett år och ändå satsa på IEK eller tacka ja till Handels och börja plugga på en gång? Råd, synpunkteR?
Citera
2019-07-11, 10:30
  #17
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Hoppsan... Blev visst mot alla mina förväntningar antagen till HHS... Tog det som förstahandsval då jag aldrig trodde jag skulle komma in, men icke sa Nicke... Nu är valet, ska man jobba ett år och ändå satsa på IEK eller tacka ja till Handels och börja plugga på en gång? Råd, synpunkteR?

Kör på handels för guds skull. En utbildning som likaväl den andra öppnar stora möjligheter. Sänktes det med 19.5 till 1.8 iår alltså? Grattis förfan!

Om du inte på all förmodan verkligen vill kör IEK så som sagt kör på handels.
Citera
2019-07-11, 10:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Kör på handels för guds skull. En utbildning som likaväl den andra öppnar stora möjligheter. Sänktes det med 19.5 till 1.8 iår alltså? Grattis förfan!

Om du inte på all förmodan verkligen vill kör IEK så som sagt kör på handels.

Herregud, är rätt tagen av detta besked... Som sagt, trodde aldrig jag skulle komma in.
Tack snälla, tusen tack. Jag hade 19,58 i betygssnitt också så det kan ha varit det som tog mig in, och de extra 2,5 meritpoängen som jag saknade spelar ändå ingen roll i Handels antagning. Det lutar just nu i stunden lite mer åt att tacka ja i alla fall. Väljer jag IndEk-banan måste jag läsa totalt 6 år och utöver det ta en paus tills nästa sommar vilket blir totalt 7 år innan jag är färdigutbildad, ej inräknat ev. studieuppehåll. Jag ska tänka en del på saken, men är verkligen tagen av detta besked...

Det logistiska är fortfarande ett problem dock... Har inte hittat bostad än.
Citera
2019-07-11, 10:47
  #19
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Herregud, är rätt tagen av detta besked... Som sagt, trodde aldrig jag skulle komma in.
Tack snälla, tusen tack. Jag hade 19,58 i betygssnitt också så det kan ha varit det som tog mig in, och de extra 2,5 meritpoängen som jag saknade spelar ändå ingen roll i Handels antagning. Det lutar just nu i stunden lite mer åt att tacka ja i alla fall. Väljer jag IndEk-banan måste jag läsa totalt 6 år och utöver det ta en paus tills nästa sommar vilket blir totalt 7 år innan jag är färdigutbildad, ej inräknat ev. studieuppehåll. Jag ska tänka en del på saken, men är verkligen tagen av detta besked...

Det logistiska är fortfarande ett problem dock... Har inte hittat bostad än.

Såhär. Utbildningsmässigt så skiljer de sig lite åt, men tror de kommer leda till ungefär samma typ av ingångsjobb. Bostad löser sig ALLTID, håll utkik på blocket främst Om dina föräldrar är snälla bidrar de med ekonomiskt stöd i månaden pga. Stockholms höga hyror. (antar du ej köper lägenhet).

Sen vet jag inte hur social du är av dig, men om status är något för dig så kan jag väl gratulera och säga att gemene person blir nog mer imponerade av HHS än IEK. Spicy senoritas kommer flockas!
Citera
2019-07-11, 10:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Såhär. Utbildningsmässigt så skiljer de sig lite åt, men tror de kommer leda till ungefär samma typ av ingångsjobb. Bostad löser sig ALLTID, håll utkik på blocket främst Om dina föräldrar är snälla bidrar de med ekonomiskt stöd i månaden pga. Stockholms höga hyror. (antar du ej köper lägenhet).

Sen vet jag inte hur social du är av dig, men om status är något för dig så kan jag väl gratulera och säga att gemene person blir nog mer imponerade av HHS än IEK. Spicy senoritas kommer flockas!

Jo, jag tänker i ungefär i samma banor. Vill ändå syssla roughly med management/organisationsledning i framtiden, någon mer specifik dröm har jag inte. Därför jag tänkte jag skulle läsa IndEk och få en så generell utbildning som möjligt. Det kan jag ju också göra på Handels, kanske läsa lite på egen hand det som intresserar mig också.

Min pappa är arbetslös och mamma är utförsäkrad och arbetsskadad. Men som tur är har jag sparat ihop en ~200,000 från 3 års knegande under gymnasiet. Ska börja hålla utkik på andrahandsmarknaden.

Tack för din hjälp. Uppskattas enormt.
Citera
2019-07-11, 11:01
  #21
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Jo, jag tänker i ungefär i samma banor. Vill ändå syssla roughly med management/organisationsledning i framtiden, någon mer specifik dröm har jag inte. Därför jag tänkte jag skulle läsa IndEk och få en så generell utbildning som möjligt. Det kan jag ju också göra på Handels, kanske läsa lite på egen hand det som intresserar mig också.

Min pappa är arbetslös och mamma är utförsäkrad och arbetsskadad. Men som tur är har jag sparat ihop en ~200,000 från 3 års knegande under gymnasiet. Ska börja hålla utkik på andrahandsmarknaden.

Tack för din hjälp. Uppskattas enormt.

Välj det du känner för helt enkelt.

Respektabelt! Föräldrarna måste vara stolta . Bra buffert du har också, men räkna att du tyvärr få ta av den till hyran.

Ett tips när du söker bostäder är att i ditt meddelande (oavsett om det är sant) säga att du har ekonomiskt stöd av föräldrarna, sedan jag började göra det så ökade min framgång. Allt väl kompis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback