Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 17:20
  #1
Medlem
Jonsass avatar
Hej! håller på med en uppgift där jag ska skapa en klass med namnet Fordon och ytterligare en klass med namnet Lastbil som ska ärva ifrån klassen Fordon.
Klassen Fordon ska ha 2 fält, hästkrafter & färg samt en konstruktor & en metod som beräknar maxhastigheten.
klassen Lastbil ska även ha ett fält som heter last.
Maxhastigheten kommer att baseras på hästkrafter med en lämplig formel & Maxhastigheten på lastbilen beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.

Kod:
    class Program
    {
        public class Fordon
        {

            protected int horsePowers { get; set; }
            protected string color { get; set; }

            public void calc_Topspeed()
            {

            }
            public void horn()
            {
                Console.WriteLine("tuut");
            }
        }
    }

    public class Lastbil : Fordon
    {
        public Lastbil()
        {
            Console.WriteLine("Jag är en Lastbil");
        }
        public void calc_Topspeed()
        {

        }
    

        static void Main(string[] args)
        {
            Lastbil lb = new Lastbil();

            Console.ReadKey();
        }
    }
}

Känns som jag är ute på kallt vatten ändå lite varmt..
Det jag är osäker på är hur jag ska få fram Maxhastigheten
Citera
2018-11-16, 17:28
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsas
Hej! håller på med en uppgift där jag ska skapa en klass med namnet Fordon och ytterligare en klass med namnet Lastbil som ska ärva ifrån klassen Fordon.
Klassen Fordon ska ha 2 fält, hästkrafter & färg samt en konstruktor & en metod som beräknar maxhastigheten.
klassen Lastbil ska även ha ett fält som heter last.
Maxhastigheten kommer att baseras på hästkrafter med en lämplig formel & Maxhastigheten på lastbilen beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.

Kod:
    class Program
    {
        public class Fordon
        {

            protected int horsePowers { get; set; }
            protected string color { get; set; }

            public void calc_Topspeed()
            {

            }
            public void horn()
            {
                Console.WriteLine("tuut");
            }
        }
    }

    public class Lastbil : Fordon
    {
        public Lastbil()
        {
            Console.WriteLine("Jag är en Lastbil");
        }
        public void calc_Topspeed()
        {

        }
    

        static void Main(string[] args)
        {
            Lastbil lb = new Lastbil();

            Console.ReadKey();
        }
    }
}

Känns som jag är ute på kallt vatten ändå lite varmt..
Det jag är osäker på är hur jag ska få fram Maxhastigheten
Klassen fordon har i dagsläget en konstruktor som kompilatorn försett den med, men den kommer inte göra något.

Dina metoder följer inte naming convention i C#, fixa det tack.

Det står ju i uppgiften hur maxhastigneten ska beräknas:
Citat:
Maxhastigheten kommer att baseras på hästkrafter med en lämplig formel & Maxhastigheten på lastbilen beräknas utifrån hästkrafter och last på ett lämpligt sätt.
Så, en lämplig formel i fordonsklassen behöver du, vad det nu kan vara.

Dessutom behöver du override i subklassen Lastbil på dess maxhastighetmetod för att kunna implementera en annan maxhastighet i den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback