Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 16:44
  #1
Medlem
Kaustis avatar
Ni vet hur det är, man slår på nyheterna och det blir dags för sporten. Så märker man att man missat en schysst match under kvällen och vips så berättar nyhetsankaret att "det blev 3-1 och Messi gjorde ett drömmål, här kommer målen".

Varför kan sportnyheterna inte låta bli att berätta resultatet till EFTER det att man visat höjdpunkterna? Ni kommer ju ändå visa vad som skett, låt spänningen hänga kvar i nyhetssändningen tills dess att alla mål visats, och då kan ni summera matchens resultat med mera.

Jag förstår att nyheterna alltid haft en tendens att summera det viktigaste först och sen berätta detaljerna (för att man ska kunna få en "ingress" i sändningen) men är detta verkigen en bra idé för sportnyheterna?

Diskutera!
Citera
2018-11-16, 16:47
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det gör väl egentligen detsamma då de ändå bara visar målen under sporten. Nu är jag inte någon sportfanatiker ska sägas.
Citera
2018-11-16, 16:58
  #3
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ni vet hur det är, man slår på nyheterna och det blir dags för sporten. Så märker man att man missat en schysst match under kvällen och vips så berättar nyhetsankaret att "det blev 3-1 och Messi gjorde ett drömmål, här kommer målen".

Varför kan sportnyheterna inte låta bli att berätta resultatet till EFTER det att man visat höjdpunkterna? Ni kommer ju ändå visa vad som skett, låt spänningen hänga kvar i nyhetssändningen tills dess att alla mål visats, och då kan ni summera matchens resultat med mera.

Jag förstår att nyheterna alltid haft en tendens att summera det viktigaste först och sen berätta detaljerna (för att man ska kunna få en "ingress" i sändningen) men är detta verkigen en bra idé för sportnyheterna?

Diskutera!

Jag har själv tänkt på detta flera gånger. Faktum är att de varierar sig lite, ibland ger de bara en liten ledtråd först innan inslaget, av typen ”...och Djurgården fick det besvärligt i Skandinavium”. Då är man inte helt hundra på om det blev seger eller förlust.

9 ggr av 10 vet man ju redan innan nyheterna hur det gått, men jag håller med dig om att det finns en tjusning i att se sammandrag de gånger när man inte vet.
Citera
2018-11-16, 20:28
  #4
Medlem
Håller helt med! För NHL matcher rekommenderas därför sajten Dont tell me the score...

Www.dtmts.com
Citera
2018-11-17, 00:20
  #5
Medlem
Min känsla är att tendensen att tala om resultatet först ökat de sista 10-15 åren i takt med att folk blivit allt mer uppkopplade och "ändå redan vet resultatet". Som jag minns det från min barndoms sportspeglar på 90-talet var det extremt ovanligt att resultatet avslöjades före inslaget/sammandraget.

Kan nästan bli nostalgisk över hur mycket krångligare det var att få reda på hur en match gått då för tiden. På den tiden redovisades inte den serie "mitt" lag spelade i på text-tv så emellanåt fick man inte reda på hur det gått i bortamatcherna förrän man kom upp på morgonen och bläddrade igenom morgontidningen till frukost.
Citera
2018-11-17, 00:42
  #6
Medlem
Pentagenaristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Som jag minns det från min barndoms sportspeglar på 90-talet var det extremt ovanligt att resultatet avslöjades före inslaget/sammandraget.
Innan dess, på folkhemmets tid, hade SVT [trumvirvel] - blundskyltar. Då eftersändes landskamperna ofta som ihopklippta sammandrag på 45-60 minuter. För den som inte orkade sitta uppe redovisades resultatet på det viset under ordinarie Sportspegel. Det var fem sekunders tystnad när skylten låg uppe och man valde att titta bort om man ville behålla spänningen till efterhandssändningen. Nostalgiskt värre, nån som minns?
Citera
2018-12-29, 19:33
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpung
Håller helt med! För NHL matcher rekommenderas därför sajten Dont tell me the score...

Www.dtmts.com

Vilken fantastisk sajt! Perfekt för NHL! Finns nåt liknande för Premier League också kanske?
Citera
2018-12-30, 00:17
  #8
Medlem
Så såg väll sportsändningarna ut för 15-20 år sedan.

Idag vet u förmodligen 9 av 10 tittare redan resultatet i förväg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback