Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 15:53
  #1
Medlem
Tja, har precis dragit in en cat6-kabel i mitt datorrum och tänkte koppla på ett uttag, men jag kan fasiken inte komma på hur det ska vara kopplat.

7,5,4,8 ser lätt ut att förstå då jag har sådanna kablar, men 1,3,2,6 ser värre ut.
i ruta 1 och 3 så ser det ut som om man kan välja lite vilken kabel man vill använda, lika dant i 2 och 6. Någon vänlig själ som kan peka mig åt rätt håll?

Btw, trycker man bara ner kablarna utan att skala dom? ser ut som saxar som kommer skära in igenom höljena.
Citera
2018-11-16, 16:05
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Tja, har precis dragit in en cat6-kabel i mitt datorrum och tänkte koppla på ett uttag, men jag kan fasiken inte komma på hur det ska vara kopplat.

7,5,4,8 ser lätt ut att förstå då jag har sådanna kablar, men 1,3,2,6 ser värre ut.
i ruta 1 och 3 så ser det ut som om man kan välja lite vilken kabel man vill använda, lika dant i 2 och 6. Någon vänlig själ som kan peka mig åt rätt håll?

Btw, trycker man bara ner kablarna utan att skala dom? ser ut som saxar som kommer skära in igenom höljena.

Koppla enligt "B" (Märkt på donet). Hur du ansluter beror på modell, en del kräver ett verktyg (Krone) andra ansluter själv när du klämmer igen kåpan.

Du skall oavsett inte skala, det är sk slits-kontaktering. En slits/kniv (det du kallar sax tror jag) skär igenom isoleringen in till kardelen.
Citera
2018-11-16, 16:06
  #3
Avstängd
Krullet83s avatar
Kolla här https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...-natverksuttag
Citera
2018-11-16, 18:34
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Koppla enligt "B" (Märkt på donet). Hur du ansluter beror på modell, en del kräver ett verktyg (Krone) andra ansluter själv när du klämmer igen kåpan.

Du skall oavsett inte skala, det är sk slits-kontaktering. En slits/kniv (det du kallar sax tror jag) skär igenom isoleringen in till kardelen.

Kardelen?

Man använder väl solid tråd till installationer.
Citera
2018-11-16, 19:56
  #5
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kardelen?

Man använder väl solid tråd till installationer.

Korrekt!
Enkel kardel = en tråd. Flerkardel = Flera mindre trådar.
Citera
2018-11-17, 11:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Koppla enligt "B" (Märkt på donet). Hur du ansluter beror på modell, en del kräver ett verktyg (Krone) andra ansluter själv när du klämmer igen kåpan.

Du skall oavsett inte skala, det är sk slits-kontaktering. En slits/kniv (det du kallar sax tror jag) skär igenom isoleringen in till kardelen.


Tack för detta, nu fungerar det, kopplade enligt B som du skrev. Behövdes förövrigt inga verktyg utan man kunde tvinga ner kabeln med en liten platt skruvmejsel.
Citera
2018-11-26, 10:30
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Tack för detta, nu fungerar det, kopplade enligt B som du skrev. Behövdes förövrigt inga verktyg utan man kunde tvinga ner kabeln med en liten platt skruvmejsel.

Ja, det räcker med en liten platt skruvmejsel om man är noggrann. Det viktigaste är att man inte tvinnar upp kabelparen för mycket (max 2 cm för 100 Mbit) för annars kan kabeln bli för dålig för att klara 1Gbit.
Citera
2018-11-26, 12:53
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det räcker med en liten platt skruvmejsel om man är noggrann. Det viktigaste är att man inte tvinnar upp kabelparen för mycket (max 2 cm för 100 Mbit) för annars kan kabeln bli för dålig för att klara 1Gbit.

Är väl 13 mm för 1 Gbit/s
Citera
2018-11-26, 14:00
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är väl 13 mm för 1 Gbit/s

Något sådant. Jag har sett "hemklämda" kablar där man twinnat upp ca 5-6 cm innan kontaktdonet och det räcker för att korta ner maxlängden på trunken ganska rejält. Är det en kort trunk så märks det kanske inte. Men drar man en 100 meter kabel mellan två hus t.ex. så är det viktigt att ändorna i kabeln inte twinnas upp för mycket. I gengäld kan man vinna lite extra trunkmetrar genom att vara noga med kontakteringen och därmed få överlånga trunkar att fungera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback