Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-11-29, 23:52
  #61
Medlem
J.H.s avatar
Torx kanske har sina fördelar. Men när man titt som tätt ska montera ner prylar där någon nöt lyckats sabba torx-biten så den sitter fast i skruven är det värdelöst.

PZ är grymt man kör rätt bit och rätt storlek. Lika så ph2-skruv med 6 kants huvud. Då går de att skruva i/ur med bithållaren även mönstret på skruven är dåligt/fyllt med skit eller något använt fel bit oxh för mycket moment...
Citera
2018-12-01, 01:42
  #62
Medlem
JEBUS-666s avatar
Det enda som ska förbjudas är Philips skruvarna från helvetet... Jag har minst 50 philips bits, minst hälften av dom är skadade, och jag har ALDRIG vetat vilken bits som passar till vilken skruv....och hälften av gångerna förstör man antingen skruven, eller bitsen, eller en hel skruvmejsel... Bara att slänga mejseln. Man kan enkelt slipa om en spårmejsel, men philipsen-mejseln är bara att slänga

Men jag föreslår en helt ny Skruv..
En med 2 spår. Så det är en spårskruv men 2 spår i ett X.

ok, det kanske finns, men jag är för lat för att söka på google. Har dock aldrig sett en.
Citera
2018-12-07, 16:33
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Det enda som ska förbjudas är Philips skruvarna från helvetet... Jag har minst 50 philips bits, minst hälften av dom är skadade, och jag har ALDRIG vetat vilken bits som passar till vilken skruv....och hälften av gångerna förstör man antingen skruven, eller bitsen, eller en hel skruvmejsel... Bara att slänga mejseln. Man kan enkelt slipa om en spårmejsel, men philipsen-mejseln är bara att slänga

Men jag föreslår en helt ny Skruv..
En med 2 spår. Så det är en spårskruv men 2 spår i ett X.

ok, det kanske finns, men jag är för lat för att söka på google. Har dock aldrig sett en.

Prova att använda rätt storlek till rätt skruv så slipper du problemet

PH2 är den bästa när det kommer till skruvatomater, där går det inte att på ett bra sätt byta till TX, många tillverkare har försökt, men för stor risk att det "hugger" fel.
Citera
2018-12-08, 12:58
  #64
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Det enda som ska förbjudas är Philips skruvarna från helvetet... Jag har minst 50 philips bits, minst hälften av dom är skadade, och jag har ALDRIG vetat vilken bits som passar till vilken skruv....och hälften av gångerna förstör man antingen skruven, eller bitsen, eller en hel skruvmejsel... Bara att slänga mejseln. Man kan enkelt slipa om en spårmejsel, men philipsen-mejseln är bara att slänga

Men jag föreslår en helt ny Skruv..
En med 2 spår. Så det är en spårskruv men 2 spår i ett X.

ok, det kanske finns, men jag är för lat för att söka på google. Har dock aldrig sett en.

Citat:
Ursprungligen postat av holf
Prova att använda rätt storlek till rätt skruv så slipper du problemet

PH2 är den bästa när det kommer till skruvatomater, där går det inte att på ett bra sätt byta till TX, många tillverkare har försökt, men för stor risk att det "hugger" fel.

Torx är suveränt till mycket, men var skruv på sin plats och vart verktyg på sin.

Philips och Pozidrive finns i flera storlekar. Är man obildad och korkad så väljer man fel och det skiter sig och man fördömer i sin okunskap verktyget. Försök koka fem kilo potatis i en enliters kastrull är en bra liknelse eller att hälla tio liter vatten i ett decilitermått. Det begriper folk att det inte går, men skruvmejslar och bits kan det klagas på utan egentlig anledning. Tragiskt.

Ni som klagar. Kör ni polygrip till allt eller finns det en öppning för skiftnyckel och blocknyckel (diskussionen om fast- och ringnyckel samt fläskben kan vi ta i språkdelen)?

Yxa, slägga eller närmaste stenbumling till att dymla i spik? För att inte tala om att få ur spiken igen, vad används då? Saltsyra?
Citera
2018-12-13, 00:24
  #65
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Den är bra till allt!

Nåt klappmongo som satt en spårskruv? Stämjärnskniv!
Rensa ett vinkeljärn från skit? Stämjärnskniv!
Skrapa rost, färg, whatever? Stämjärnskniv!
Och just det... den går även att använda som ett stämjärn
Och kniv
Citera
2018-12-13, 11:41
  #66
Medlem
BigFatCones avatar
Själv föredrar jag hex alla dagar i veckan.
Citera
2018-12-13, 11:56
  #67
Medlem
Köpte en stor fyndlåda med diverse skruv billigt. Torxen åker i skrotlådan direkt men är mycket nöjd med resten. Vid mekaniska arbeten byter jag ut torxen för att slippa svära senare.
Citera
2018-12-13, 21:39
  #68
Medlem
Boosheids avatar
Jag tycker att torx är skitbra. Dock om man klantar sig, inte får in torx-mejseln/bitsen i botten på skruven så blir det lätt allvarliga slitageskador på såväl verktyg som skruv om man slinter, men det är ett klantigt handhavandefel.

Har man inte motorik nog att hantera ett verktyg som har med torx att göra så bör man nog skaffa något annat alternativ.
Citera
2018-12-16, 12:56
  #69
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Själv föredrar jag hex alla dagar i veckan.
Menar du vanlig utvändig sexkantsskalle? Visst, det är ju starkt och bra men till många ändamål vore det ju inte så snyggt eller rentav dåligt. Tänk dig att skruva trätrall med franska skruv (träskruv med sexkantsskalle), det skulle ju inte alls bli bra att gå på sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Köpte en stor fyndlåda med diverse skruv billigt. Torxen åker i skrotlådan direkt men är mycket nöjd med resten. Vid mekaniska arbeten byter jag ut torxen för att slippa svära senare.
Vad är det värsta problemet med torx tycker du? Är det att man måste ha exakt rätt storlek på verktyget eller något annat?
Citera
2018-12-16, 18:21
  #70
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tänk dig att skruva trätrall med franska skruv (träskruv med sexkantsskalle), det skulle ju inte alls bli bra att gå på sedan.
Vilka krav du har

Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag tycker att torx är skitbra. Dock om man klantar sig, inte får in torx-mejseln/bitsen i botten på skruven så blir det lätt allvarliga slitageskador på såväl verktyg som skruv om man slinter, men det är ett klantigt handhavandefel.
Bra verktyg är A och O med torx, har en gammal torx-mejsel knappt använd som likförbannat är nästan runddragen i toppen för den är tillverkad av så mjuk metall :/ Torx-bitsen har fått arbeta hårt men ändå bra i toppen för metallen är mycket hårdare.
Citera
2018-12-16, 18:38
  #71
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Menar du vanlig utvändig sexkantsskalle? Visst, det är ju starkt och bra men till många ändamål vore det ju inte så snyggt eller rentav dåligt. Tänk dig att skruva trätrall med franska skruv (träskruv med sexkantsskalle), det skulle ju inte alls bli bra att gå på sedan.
Förvisso, men det är ändå min favorit och bäst till det som jag mest skruvar i.
Citera
2018-12-17, 03:36
  #72
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilka krav du har

Bra verktyg är A och O med torx, har en gammal torx-mejsel knappt använd som likförbannat är nästan runddragen i toppen för den är tillverkad av så mjuk metall :/ Torx-bitsen har fått arbeta hårt men ändå bra i toppen för metallen är mycket hårdare.

Jo fast det gäller ju alla verktyg. Vanliga stjärn/spår-mejslar också. Billigt skit som man hittar på typ Dollarstore, Lidl och liknande slits ju fort till förbannelse.

Torx är ju även känsliga mot att dra åt skruven för hårt. Det finns ju momentmejslar för torx som klickar till när man har dragit åt skruven lagom hårt.

Torx är överlägset när det gäller slitage om skruvar och verktyg hanteras på rätt sätt och har rätt kvalité. Det är typ den absolut vanligaste modellen inom verkstadsindustrin på alla företag som jag har jobbat på.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback