Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 01:35
  #49
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Man öppnar inte en färgburk med mejsel.
Gör man visst det, gnällspikar!
Citera
2018-11-17, 01:57
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
This.
Måtte Djävulen ta de som inte kan se skillnad på PH och PZ och därmed effektivt fräser ur allt vad spår heter, när de våldför sig på en PZ-skruv med ett PH-bit (eller vice versa).
Värt att notera är att Phillips-mejslar är tänkta att slinta ur skallen när vridmomentet blir för stort, se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cam_out
Så oavsett om du väljer rätt mejsel till en PH-skruv så kommer du slinta förr eller senare.

Lägg en klutt tandkräm eller autosol i stjärnan så brukar man kunna dra till skruvskallen går av innan den slinter.
Citera
2018-11-17, 02:03
  #51
Medlem
Tycker ni föresten det är någon (större) skillnad i hållbarhet på bits i likadan stålkvalite men från olika varumärken?

Vilka fabrikat på mejslar föredrar ni?

Jag har alltid gillat bahco/belzer ergo mycket pga märkningen på toppen och handtagets form och material.

Har en del wera som jag alltid inbillar mig är bra men väl när man ska skruva tycker jag inte riktigt greppet är så bra. Klumpiga att förvara är dom också.

Har på senare tid gått över mer och mer till wiha. Tycker dom har högre kvalie.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-11-17 kl. 02:10.
Citera
2018-11-17, 05:05
  #52
Moderator
Arne.Ankas avatar
En fördel som torx-bits har är att dom även kan användas till insex-skruv torx har helt klart fördelar men det har också nackdelar så någon universallösning skulle det inte fungera som.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi har olika skruvar för att det finns behov för det. Finns inget format som ensamt kan ersätta allt annat.
Behov och behov...kan ligga ekonomi bakom proprietära lösningar också, du får gärna lista vilka behov som ligger bakom alla dessa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Torx har en fet djävla nackdel jämfört med Phillips eller pozidriv: Varje dimension av torx kräver sin egen storlek på bits. Du kan inte lossa en skruv med T9-skalle med en T10-bit. Ska man ha med sig verktyg för alla eventualiteter så måste man ha med sig en hel bitsats och är det skruvar som sitter i djupt försänkta hål kan man behöva ha en hel jäkla bukett med torxmejslar.
Inte något jag märkt av, oavsett om jag snickrar, skruvar med fordon eller elektronik så räcker typ 4 storlekar till 99%

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tycker ni föresten det är någon (större) skillnad i hållbarhet på bits i likadan stålkvalite men från olika varumärken?
Inte direkt, tycker bacho jag använder i jobbet håller likabra som noname, biltema och andra billiga märken.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-11-17 kl. 05:08.
Citera
2018-11-17, 06:50
  #53
Medlem
Säg till EU att införa förbudet. Förbud inför de direkt och beskattar gärna det men om majoriteten vill ha kvar dessa så får de aldrig igrnom det.
Samma med dessa gupp. Nån efterbliven kärring ringer till polisen och klagar på att folk köj föj fort och direkt smäller de upp ett gupp och förstör. Men de som inte vill ha det får aldrig sin vilja igenom. Skälet är att man inte kan beskatta nåt man inte inför.
Citera
2018-11-17, 07:34
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Det är det man använder stämjärnskniven till. Bästa som hänt sedan torx uppfanns

https://www.golvpoolen.se/hultafors-stamjarnskniv-stk
Denna man förkunnar sanningen!
Citera
2018-11-17, 07:41
  #55
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
This.
Måtte Djävulen ta de som inte kan se skillnad på PH och PZ och därmed effektivt fräser ur allt vad spår heter, när de våldför sig på en PZ-skruv med ett PH-bit (eller vice versa).
Värt att notera är att Phillips-mejslar är tänkta att slinta ur skallen när vridmomentet blir för stort, se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cam_out
Så oavsett om du väljer rätt mejsel till en PH-skruv så kommer du slinta förr eller senare.

Därför är JIS bättre än Phillips standard.
Citera
2018-11-17, 07:43
  #56
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tycker ni föresten det är någon (större) skillnad i hållbarhet på bits i likadan stålkvalite men från olika varumärken?

Vilka fabrikat på mejslar föredrar ni?

Jag har alltid gillat bahco/belzer ergo mycket pga märkningen på toppen och handtagets form och material.

Har en del wera som jag alltid inbillar mig är bra men väl när man ska skruva tycker jag inte riktigt greppet är så bra. Klumpiga att förvara är dom också.

Har på senare tid gått över mer och mer till wiha. Tycker dom har högre kvalie.

Japanska Vessel vertyg är mycket bra. Få tag på lite JIS skruvar också så kommer det bli fint.
Citera
2018-11-17, 10:01
  #57
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En fördel som torx-bits har är att dom även kan användas till insex-skruv torx har helt klart fördelar men det har också nackdelar så någon universallösning skulle det inte fungera som.

Behov och behov...kan ligga ekonomi bakom proprietära lösningar också, du får gärna lista vilka behov som ligger bakom alla dessa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Inte något jag märkt av, oavsett om jag snickrar, skruvar med fordon eller elektronik så räcker typ 4 storlekar till 99%

Inte direkt, tycker bacho jag använder i jobbet håller likabra som noname, biltema och andra billiga märken.

Precis så är det. Har du 10, 15, 20 och 25 så kan du iaf plocka ner 90% av en modern bil.

Angående hållfastheten måste jag tyvärr instämma: det spelar fan ingen roll om jag så kostat på mig att köpa dyra fina bits, de verkar inte hålla bättre än de där jag köpte 100 för en tia på en marknad.
Okej, lite bättre håller de, men bits slits nästan lika fort som borr och då är det något fel.
Citera
2018-11-17, 11:07
  #58
Medlem
Ja tycker den klassiska skruven med en simpel skåra i mitten borde köras överallt. Även känd som ”fittskruven”
Citera
2018-11-17, 11:19
  #59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagligmaffia
Ja tycker den klassiska skruven med en simpel skåra i mitten borde köras överallt. Även känd som ”fittskruven”
Är nog den sämsta som finns, att inte ha något som styr verktyget mot mitten är skit.
Citera
2018-11-17, 14:09
  #60
Medlem
BrianGriffins avatar
Torx är bäst.
Men det andra funkar med, dock kan det slitas snabbare, ifall man slarvar.
Har alltid med mig en bits låda. Räddar en i alla lägen och tar väldigt liten plats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback