Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 16:10
  #13
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Ok, ja det är en konkurrensutsatt verksamhet.
Att gå till Aftonbladet kommer jag se som en sista utväg, jag har inget att förlora på att göra det förutom jobbet. Men jag tar gärna kulan för min chef och vissa av mina kollegor, då jag inte orkar se dom gå omkring och se ut som om de har gett upp hoppet om livet.
Bra det, förändringar är fullt normala i en rör(l)ig värld.

Om verksamheten har större kostym än marknaden tillåter är det chefrarna och admins som går först så det är kanske vad som försigår.

Att företaget skulle lyssna på en psykopatiskt/sociopatisktlagd snubbe ser jag som försvinnande liten (om inte företaget är ungt, typ yngre än ett par konjukturcykler).

BTW1, ta aldrig en kula för någon annan (det gjorde bl.a. många tyskar för drygt 70 år sedan).

BTW2, aftonpravda gör ingen lycklig. Din historia blir deras efter edit och för att få genomslag är din identitet rökt. Är du då typ en AIK supporter som gjort ringa brott i ungdomen eller liknande kommer du få leva med en skev bild av dig själv resten av ditt liv. Don't do it?
Citera
2018-11-17, 19:13
  #14
Medlem
Ok det va tråkigt men tur att det verkade lösa sig för dig i slutändan. Ja något sådan kommer inte jag göra, utan jag inväntar på att karman kommer bita honom i arslet et vacker dag.. förhoppningsvis kommer den dagen snart!



de är det som är karma alla kan ge igen och borde göra de när man träffar nån som helt skiter i de där med att ha plus på karma kontot.
förstår om de inte är din grej men nån måste göra de annars så blir bara jorden ett smäre ställe för varje dag. vill man ha de bra får man dra sitt strå till stacken
Citera
2018-11-17, 19:37
  #15
Medlem
Staten verkar dra till sig psykopater i chefsposition. När jag läser din berättelse går tankarna osökt till Dan Eliasson som lämnar den ena havererade myndigheten efter den andra efter sig.
Citera
2018-11-17, 20:56
  #16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Hej!
För ca 6 månader sedan började en ny enhetschef på företaget jag jobbar för.
Han verkade driven och väldigt trevlig, men ju längre tiden gick så började jag höra från kollegorna samt min chef(samt andra avdelningschefer) att han inte alls är bra. Ena chefen sjukskrivde sig ganska snabbt pga utbrändhet men sedan slutade han. Han samt andra personer/chefer gick till styrelsen för att prata med dom om allt enhetschefen gör och att dom håller på att gå in i väggen om inget görs.
Styrelsen brydde sig inte och lät enhetschefen vara kvar. För ca 1 månad sedan slutade uttliggare en chef då hon inte orkade vara kvar.
Och nu i veckan så meddelade min chef att han kommer troligen säga upp sig då han inte pallar mer. Igår när jag såg honom så märkte jag direkt att något verkligen inte står rätt till, han verkade vara väldigt nedstämd/deprimerad och jätte trött trots att han precis börjat jobba för dagen!
Och nu orkar inte jag att se min chef( som är en väldigt bra chef) samt kollegor gå omkring och vara nedstämda, tycker det ta mig tusan får vara nog! Men jag vet inte vad jag skall göra?!

Det denne enhetschef gör är bla: han är en falsk jävel som är jäääte trevlig och snäll framför en, men så fort msn lämnat rummet så klagar han på en! belastar andra chefer/ kollegor mm med hans jobbuppgifter. Han gör typ inget! Och säger man åt honom att tex vi behöver en viss grej, så säger han att han fixar det vilket han inte gör och då får den som bad honom göra den saken trubbel, men det är det enhetschefen vill dvs att man skall få problem får då kan han ev ge en sparken!
Och han gör så hela tiden, och sitter och väntar på att man skall göra bort sig så att han kan sparka en!
Han har gett flera sparken pga att då kan han anställa vänner/ familjemedlemmar så att de kan hålla koll på en. De berättar ALLT för honom! För någon vecka sedan berättade jag för en kollega( som känner enhetschefen sedan tidigare) om att jag funderar på att åka utomlands över jul för att slippa julen här i Sverige. 20 minuter senare kommer enhetschefen in springandes och säger - jag har hört att du skall utomlands över jul!

Han har extrem kontrollbehov och kontrollerar min avdelning ett par gånger om dagen, trots att det inte är hans jobb!
Men han vill se så att han kan hitta något att klaga över. Hamnar någon kollega i trubbel så njuter han av det!! Jag har aldrig mött någon människa som verkligen är innerligt överlycklig över att höra när ens anställda/kollega hamna i trubbel!!
Jag och alla andra (förutom hans spioner) går hela tiden på tårna och vågar knappt prata eller göra något då hans spioner kommer att skvallra. Så det är en väldigt nedstämd stämning heltiden.

Jag har sagt till min chef att han skall prata med facket, men enligt honom kan dom inte göra något då han är tjänsteman. Så styrelsen är de enda som kan göra något, men dom verkar ju som sagt inte göra något utan låter sina anställda gå in i väggen, det komiska är att företaget ägs av staten!! Och då skall man väl föregå ett gott exempel o inte låta sina anställa gå in i väggen!!!

Funderar seriöst på att kontakta Aftonbladet och se om dom bryr sig!

Jag är inte medlem i något fack. Men jag har inte så mycket problem med enhetschefen som de som jobbar med honom 8tim om dagen. Visst jag är rädd att få sparken, vilket jag kommer få så fort min chef slutar, trots att jag är bra på mitt jobb! Men då slipper jag den jäveln!

Så vad kan jag göra?
Vad kan min chef göra?
Behöver verkligen råd så att min chef kan få lite ljus i mörkret!

Har du inte börjat se dig om efter nytt jobb ännu, så gör det. Nu.
Staten är ungefär den sämsta/mest riskabla arbetsgivare du kan ha. Styrelsen skiter naturligtvis i det här. Dom får sina pengar ändå. Eftersom staten är ägare behöver man inte fundera på om verksamheten går med vinst eller fungerar, något som en styrelse i ett privatföretag måste göra om man inte vill gå i konkurs efter en tid.

Vad din chef kan och bör göra är att skaffa sig ett annat jobb.
Citera
2018-11-18, 01:06
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Så styrelsen är de enda som kan göra något, men dom verkar ju som sagt inte göra något utan låter sina anställda gå in i väggen, det komiska är att företaget ägs av staten!! Och då skall man väl föregå ett gott exempel o inte låta sina anställa gå in i väggen!!!
Det där förklarar ganska mycket. Och det är precis tvärtemot vad du tror.

I en privat konkurrensutsatt sektor förlorar ägarna om företaget missköts. Generellt ogillas stor personalomsättning. Och att flera chefer under en person slutar skulle utredas.

Men när det nu är staten så är det tvärtom att styrelse och andra inblandade kan strunta fullständigt i saken. Går verksamheten illa ber dom bara om mer resurser. Det finns inga incitament till att ordna något effektivt och väl fungerande.

Undvik offentlig sektor är min rekommendation.
Citera
2018-11-18, 18:17
  #18
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Undvik offentlig sektor är min rekommendation.
Ah, ok, jag missade den statliga delen, men så är jag ju ordblind...

När jag snackar konkurrensutsatt menar jag bl.a. att ägarna riskerar sin investering vid felaktiga affärsbeslut, detta gäller ingen statlig inblandad verksamhet då de har ett ymnighetshorn fastskruvat vid alla affärsverk, Nuon anybody?

TS, det kanske är läge att söka sig vidare ändårå?

Ledsen om jag vilselett någon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback