Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 13:11
  #1
Medlem
Enzymes avatar
Jag har funderat en del över detta med förhållandet mellan press och bänkpress när det gäller styrka. Vissa man ser på gymmet har ganska stor skillnad i träningsvikter mellan dessa övningar. Jag kan pressa 75% av mitt bänkpressmax. Något som verkar ovanligt. Men beror detta på underutvecklade bröstmuskler eller är det så att jag har ovanligt bra axlar och triceps? Har kroppslängd betydelse? Alltid stört mig på detta då jag vill bli en bättre bänkare och det känns som jag har mer att ge. Hur ser det ut för er andra? Om ni haft samma obalans hur löste ni problemet?
Citera
2018-11-16, 13:40
  #2
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag har funderat en del över detta med förhållandet mellan press och bänkpress när det gäller styrka. Vissa man ser på gymmet har ganska stor skillnad i träningsvikter mellan dessa övningar. Jag kan pressa 75% av mitt bänkpressmax. Något som verkar ovanligt. Men beror detta på underutvecklade bröstmuskler eller är det så att jag har ovanligt bra axlar och triceps? Har kroppslängd betydelse? Alltid stört mig på detta då jag vill bli en bättre bänkare och det känns som jag har mer att ge. Hur ser det ut för er andra? Om ni haft samma obalans hur löste ni problemet?

75% av bänkpressmax är ganska mycket ja.
Själv pressar jag 75kg och bänkar 115kg, så det blir 65% av bänkpressmax för mig.

Hur mycket bänkar du?

Här slänger dom ur sig lite relationer mellan press o bänk: https://www.livestrong.com/article/4...s/?ajax=1&is=1

Citera
2018-11-16, 13:58
  #3
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
75% av bänkpressmax är ganska mycket ja.
Själv pressar jag 75kg och bänkar 115kg, så det blir 65% av bänkpressmax för mig.

Hur mycket bänkar du?

Här slänger dom ur sig lite relationer mellan press o bänk: https://www.livestrong.com/article/4...s/?ajax=1&is=1


Intressant att man bör göra mest på "intermediate" för att sedan tappa när man blir advanced. Jag bänkar för närvarande 140 kg.
Citera
2018-11-16, 13:59
  #4
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag har funderat en del över detta med förhållandet mellan press och bänkpress när det gäller styrka. Vissa man ser på gymmet har ganska stor skillnad i träningsvikter mellan dessa övningar. Jag kan pressa 75% av mitt bänkpressmax. Något som verkar ovanligt. Men beror detta på underutvecklade bröstmuskler eller är det så att jag har ovanligt bra axlar och triceps? Har kroppslängd betydelse? Alltid stört mig på detta då jag vill bli en bättre bänkare och det känns som jag har mer att ge. Hur ser det ut för er andra? Om ni haft samma obalans hur löste ni problemet?

Hur länge har du tränat?
Är du otränad och kort så har du använt axlarna lite mer i vardagen än en som är lång.
Det gäller även att ha bra teknik i bänken.

Med träning kommer det jämna ut sig till en mer normal nivå, sedan skiljer det lite mellan olika människor så som musklernas infästning och benens längd som kan ge olika fördela i olika övningar.
Citera
2018-11-16, 14:01
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Intressant att man bör göra mest på "intermediate" för att sedan tappa när man blir advanced. Jag bänkar för närvarande 140 kg.

Så du tar 100 kg i stående millitärpress utan hjälp av benen?
Bra jobbat i sånnafall!
Citera
2018-11-16, 14:12
  #6
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur länge har du tränat?
Är du otränad och kort så har du använt axlarna lite mer i vardagen än en som är lång.
Det gäller även att ha bra teknik i bänken.

Med träning kommer det jämna ut sig till en mer normal nivå, sedan skiljer det lite mellan olika människor så som musklernas infästning och benens längd som kan ge olika fördela i olika övningar.

Jag är typ 182cm. Har tränat från och till i 10 år men kört regelbundet i 15 månader nu efter ett uppehåll på nästan 2 år.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Så du tar 100 kg i stående millitärpress utan hjälp av benen?
Bra jobbat i sånnafall!

Ja det gör jag. Gjorde 105 förra veckan men det är nog absolut max då jag fick ta i utav helvete och gorma så att jag skämdes . Men det är detta jag stör mig på då jag tycker jag borde kunna bänka mer.
Citera
2018-11-16, 17:31
  #7
Medlem
Kör inte tungt i pressen för att inte belast ryggen för mycket, så klara bedömt 50% av bänkpress i press. I bästa fall.
Citera
2018-11-16, 20:49
  #8
Medlem
Maxar ungefär 110 bänk och 65 på press.

Kenny dalhström tog 185 på bänk och 120 på press och han är stark som ett jävla as i hela kroppen så borde vara ett bra hum om hur stor skillnaden ser ut.

50-60% är nog det normala men sen finns det andra som är byggda annorlunda lixom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback