Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 11:32
  #13
Medlem
jack.danielss avatar
Vad trodde mångkulturisterna när de gjorde om sverige för typ 40 år sedan? Att sverige skulle bli det första landet i världshistorien där olika raser, etniciteter och religioner lever stillsamt sida vid sida utan slitningar!?
Citera
2018-11-17, 19:03
  #14
Medlem
Citat:
Det är den ivorianske medborgaren Ley Ipko. Ipko hävdar i inslaget att det är på grund av diskriminering som han inte lyckas få ett jobb, och att det är ett systemfel i det svenska samhället. Han säger att ”han gör sitt bästa” och undrar ”hur lång tid ska jag vänta på att få det här jobbet?”.

Citat:
I en dom mot Ipko där det framkommer att han misshandlat en kvinnlig bekant. Kvinnan uppger att ivorianen var svartsjuk och hävdade att kvinnan var otrogen varvid han tog stryptag och bet henne.
Detta nämns inte i SVT:s inslag, trots att det mycket väl kan vara orsaken till att arbetsgivare tvekar att ge Ipko anställning.

Opartiska SVT ^^. Man "glömde" berätta att han var flerfaldigt misshandelsdömd.
__________________
Senast redigerad av Endryt 2018-11-17 kl. 19:05.
Citera
2018-11-17, 19:04
  #15
Medlem
Mattias Gardell är verkligen vidrig.
Citera
2018-11-17, 20:06
  #16
Medlem
Ja, SVTs fokus är äckligt.

Här video om reportaget i Rapport:

https://www.youtube.com/watch?v=agKRXpfbUW4

DET ÄR JU SÅ JÄVLA VIKTIGT FÖR DEM ATT NÄMNA DISKRIMINERING OCH RASISM.
"Neutralt".... Typ som att 50% av deras artiklar råkar ha ett feministiskt, mångkulturellt eller homoperspektiv. Det är bara "normalt" för SVT. Det var ljugande efter ljugande om invandring och nu brer de på om diskriminering. Den okunnige svensken förstår såklart inget, för han blir matad med Rapport varje dag och vet inget annat.

Jag hör inte vad gardell sluddrar fram, men det verkar vara: "Slutsatsen visar väldigt tydligt att antisvart rasism strukturerar ojämlika villkor på den svenska arbetsmarknaden".

Här granskningen från Nya Tider:
SVT hade igår ett inslag om en ny rapport från Länsstyrelsen Stockholm med titeln ”Antisvart rasism och diskriminering på arbetsmarknaden”. I rapporteringen lyfte man fram en afrosvensk med dubbla examina som inte lyckats få jobb i Sverige som ett exempel på den strukturella rasismen. Vad SVT inte nämnde var att både rapportens författare samt representanten från länsstyrelsen är kända vänsterradikaler – och att den diskriminerade afrosvensken tidigare dömts för kvinnomisshandel.
https://www.nyatider.nu/svt-lyfter-f...n-som-exempel/
Citera
2018-11-18, 09:43
  #17
Medlem
fluffiss avatar
Mattias Gardell är en av de som står bakom rapporten. Dessutom är Kitimbwa Sabuni kontaktperson angående rapporten hos länsstyrelsen i Stockholm. inte konstigt att resultatet blev det här med tanke på att de alltid ser rasism från vita överallt.
Citera
2018-11-18, 11:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
De som inte får jobb är inte kompatibla med den svenska arbetsmarknaden, det är min analys. Det är ingen jävla diskriminering, diskriminering är det nya "råttan i pizzan".

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Många arbetsgivare har riskaversion för att de vet hur svårt det är på en arbetsplats när någon inte förstår koderna.
De måste visa att de fattar vad som gäller. Det är så murarna försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Detta är egentligen det eviga tjatet om "kvinnors lönediskriminering" med kvinnor utbytta mot afrikaner...
Som "utlänning" måste man vara beredd på att kämpa hårdare.
En slutsats jag drar av erfarenhet under min egen sejour på arbetsmarknaden utomlands. Att kämpa hårt kostar på och ibland gör det ont, men det är den enda vägen.
I dagens Sverige har många arbetssökande fått tipset att dra rasistkortet så snart det börjar klämma och skava. "Jag fick inte jobbet för att jag är svart, har slöja, bryter på mitt hemspråk, vill be på jobbet, vägrar ta kvinnor i hand" m.m. Då får man också vara beredd på att möta motstånd. Vilket i förlängningen bara ökar på ens egna svårigheter. För ingen gillar en glidare som med ojusta metoder försöker armbåga sig fram och som dessutom kräver empati för att man har "flytt för sitt liv från våld och förtryck". Vi vet numera ganska allmänt, att riktiga flyktingar är i minoritet och att resten skor sig på möjligheten att kunna åka snålskjuts mot ett rikare liv.

En arbetsgivare är ingen välgörenhetsinrättning. Det är någon som köper dina tjänster. Som chef vill man givetvis ha superkompetent personal och valuta för lönen som betalas. Det lyfter företaget /myndigheten /organisationen och det lyfter chefen. Gissa vem som blir anställd först? Den som har liknande referensramar, inre och yttre, eller inte?
Visa åtminstone viljan att förstå koderna!

Assimilering är ett säkert kort. Både för arbetstagare och arbetsgivare. Att i tid och otid ropa "rasist" om man inte får som man vill, har börjart bli ett allmänt begrepp numera. Alldeles för många har redan försökt. Kom med något nytt istället för råttan-i-pizzansyndromet och kvinnodiskriminering. Numera utbytta mot afrikaner, eller annan valfri grupp. Iklädd offerkofta.

Att det förfalskas intyg, examensbevis och annat, borde göra alla personalchefer mycket skeptiska. Det är i allmänhet svårare att kontrollera en handling från utlandet, än en svensk.
Citera
2018-11-18, 12:17
  #19
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
I inte så sakta mak exemplifieras det som den gode Peterson försökte banka in i huvudet på Annie Lööf häromveckan: bara för att ett system leder till olika utkomster för olika grupper innebär det inte att systemet är orättvist. Det finns inte en enda grupp som är identisk med någon annan, och att därför förvänta sig lika utfall är intellektuell gallimatias.

Du skulle till exempel kunna jämföra långa och korta personer i landet. Den ena gruppen har högre snittinkomst än den andra, av ren statistisk slump. Det innebär inte att den andra gruppen är orättvist behandlad.

När man observerar olikheter i utfall är det vetenskaplig kutym att man försöker identifiera orsakerna till detta. Vänsterfärgade hittepå-forskare orkar dock inte bekymra sig med detta utan går direkt på slutsatsen ”OMG MUH RAZIZM!”. Jämför med löneskillnader mellan män och kvinnor där den oförklarade skillnaden (vilket kan vara bias mot kvinnor) uppgår till 4% av den totala skillnaden.

Tänkbara förklaringar till ”afrosvenskars” underpresterande:

* Lägre utbildningsgrad pga lägre vistelsetid i Sverige
* religiösa faktorer som begränsar deras insats på arbetsmarknaden (exempelvis att man under en tiondel av året inte sköter sin kost på ett korrekt sätt med lägre produktivitet som följd eller att man begränsar kvinnors livsval och klädval med minskad tillgång till arbetsmarknaden som följd).
* lägre språkkunskaper som grupp.
* dåligt kontaktnät pga att man försöker knö in sig i ett redan etablerat samhälle.
* ej verifierbara utbildningar från tredje världen.
* låg möjlighet till omflyttning inom landet på grund av klantänkande.
* lägre produktivitet på grund av bristande datorkunskaper.
* muntlig tradition till skillnad från skriftlig.
* arbetsgivaren ser en risk med långa och kostsamma inskolningsprocesser på grund av ovanstående anledningar.

Och så vidare, och så vidare. Det finns oerhört många tänkbara förklaringar och samtliga ovan uppräknade förklaringar äger större förklaringsvärde än ”arbetsgivarna är rasister och avskyr negrer”.

Ansvaret åligger i slutändan den som tagit sig till Sverige: hur hade ni tänkt att ni själva hade kunnat bidra i detta landet? Vad för information hade ni inte tillgång till på förhand, eller kan antas inte haft tillgång till? Klander måste läggas på den som kommer hit, då det inte finns någon tänkbar lösning för ett industriellt första världen-land att få oproduktiva grupper att bli produktiva.

Klokt skrivet!

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Nu är vi inte afrikaner, men vi har ett väldigt utomnordiskt och svårstavat efternamn. Min farmor kom hit som arbetskraftsinvandrare på 50-talet, med sin nioåriga son (min far, förtydling för för begåvningsutmanade) i släptåg. Varken hon, han, jag, eller min syster har upplevt någon som helst form av diskriminering. Inte heller någon av våra respektive, som alla antagit samma namn.

Dessutom har jag jobbat med iranier, afrikaner, indier, engelsmän och fan vet vad. De som inte får jobb är inte kompatibla med den svenska arbetsmarknaden, det är min analys. Det är ingen jävla diskriminering, diskriminering är det nya "råttan i pizzan".

Vad ska en kaozblatte rimligtvis kunna bidra med, mer än kaoz?

Jag håller med.

Rasism framhålls alltid direkt eller mellan raderna för att vi svenskar ska få dåligt samvete över att dessa människor inte får jobb. Men man måste också göra sig anställningsbar.

Antagligen tänkte de bara på bidragen när de for hit, och glömde beakta det faktum att detta är ett icke klan-baserat i-land med värderingar, möjligheter och skyldigheter som för dem är totalt främmande.
Citera
2018-11-18, 18:04
  #20
Medlem
Detta var i aktuellt häromdagen. Som exempel besökte man en afrosvensk som inte fick jobb som "passade hans utbildning". Som ALLTID när man ska dra fram dessa exempel så är det knappast läkare, jurister eller ingenjörer man drar fram. Denne man hade två examina. "internationella relationer" och "statsvetenskap". två flumutb som inte leder till något. Har massor av infödda svenska bekanta som inte får jobb på den här typen av flumutb. Vad fan ska han jobba med? Toppdiplomat? Lycka till!

Att stora ftg aktivt skulle tacka nej till högkompetent arbetskraft är bara trams. Alla stora int org jag arbetat i har haft mångfaldsplaner och skulle vars överlyckliga över att få in en kompetent afrosvensk i sina organisationer.

Edit; Ser nu även i tråden att afrikanen är dömd för kvinnomisshandel. Om detta praktexemplar med värdelösa examina är det bästa exemplet man kan skaka fram för att påvisa diskriminering är det ju jävligt talande.
__________________
Senast redigerad av flanders 2018-11-18 kl. 18:14.
Citera
2018-11-18, 18:39
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
En av personerna bakom studien är den ljugande experten på islamofobi, Mattias Gardell.
Jag tycker att alla dessa godhetsknarkande svenskar som pratar om strukturell diskriminering på arbetsplatser kan vara så goda att ställa sin egen fina anställning till förfogande.
Det är lätt att säga att någon bör göra det, inte lika lätt när denna någon är en själv. Seså, visa hur god du är, Mattias.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback