Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 08:36
  #1
Medlem
bunjackens avatar
Hej fick en teoretisk tanke säg att jag ska göra tex omelett med mjölk och ägg m,m jag har alla ingredienser.

Problemet är att de blir dåliga inom en timme eller så jag har smakat och kollat som brukligt är om att livsmedlen är okej nu och hinner laga till omeletten

Men frågan är håller omeletten själv lika länge som den skulle gjort om jag använt dagsfärska ingredienser eller kommer omeletten bli dålig betydligt fortare pga att jag använt ingredienser som skulle blivit sura osv inom närmsta tiden eller räknas det som en ny produkt med sin egna ordinarie hållbarhet tex 4-5 dagar i kylskåp?
Citera
2018-11-16, 12:23
  #2
Medlem
De mesta bakterier dör väl vid upphettning, så hållbarheten är nog densamma som vid färska ingredienser.
Citera
2018-11-16, 16:16
  #3
Medlem
2560ps avatar
Den stora frågan här är ju hur du vet med säkerhet att ingredienserna skulle bli dåliga efter en timme. Är du Nostradamus?

Nej, det kommer inte påverka hållbarheten. Jag förutsätter att du går efter "bäst före", som volleybollskallar gör. Din omelett kommer hålla sig precis lika länge som om du mjölkade kon och plockade äggen på samma gång och därefter rörde ihop din rätt.
Citera
2018-11-16, 19:43
  #4
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Den stora frågan här är ju hur du vet med säkerhet att ingredienserna skulle bli dåliga efter en timme. Är du Nostradamus?

Nej, det kommer inte påverka hållbarheten. Jag förutsätter att du går efter "bäst före", som volleybollskallar gör. Din omelett kommer hålla sig precis lika länge som om du mjölkade kon och plockade äggen på samma gång och därefter rörde ihop din rätt.

Nej då men ville ju tala ur ett teoretiskt perspektiv men regeln är ju ändå kolla, lukta och smaka på maten.

Nej utgår att det är ingredienser som gått ut i bäst före datum men tex mjölk kan ju hålla flera extra dagar utöver bäst före såna produkter är det vad gäller då?
Citera
2018-11-19, 00:47
  #5
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Nej då men ville ju tala ur ett teoretiskt perspektiv men regeln är ju ändå kolla, lukta och smaka på maten.

Nej utgår att det är ingredienser som gått ut i bäst före datum men tex mjölk kan ju hålla flera extra dagar utöver bäst före såna produkter är det vad gäller då?

Du är något på spåren där. Bäst före betyder just bäst före, inte dåligt efter. Kolla senaste avsnittet av "Maträddarna", där käkar de ägg och bacon med "bäst före" sen ett halvår tillbaks. Inga problem.
Citera
2018-11-19, 01:16
  #6
Avstängd
F.Hansens avatar
Du går efter datumstämpel? Om deras kylkedja är korrekt kan du tillaga med dem allt från några dagar (t ex mjölk) till väldigt långt senare (t ex ägg).

När väl råvaran har börjat sunka ihop så kommer det inte vara samma kvalitet i den tillagade produkten.

Anser själv att det finns ett visst sätt att ta hand om råvaror som är på gränsen genom att tillaga dem, t ex köttfärs som man haft i kylen några dagar för länge och om man steker dem
och kryddar upp dem är ok och har nästan samma hållbarhet som färsk köttfärs. Bättre det än att låta det gå några dagar till och det finns ingen räddning.

Sammanfattning: Om man börjar ha saker i kylskåpet som är för gamla är det rätt att tillreda dem och sedan äta upp dem eller frysa in. Deras kvalitet under längre infrysning kommer ju att förminskas snabbare än om de var av bra kvalitet.
Citera
2018-11-19, 09:18
  #7
Avstängd
Sommarglads avatar
Jag tror många är lite väl rädda för att utgången mat. Som någon skrev så behöver man bara dofta och se på produkten om den är tjänlig.

Dessutom när det gäller just ägg så tillhör dom de produkter som håller sig allra längst.

Så.. ta sista förbrukningsdagen med en liten klackspark!

Man ska komma ihåg att butikerna vill sälja sina produkter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback