Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-16, 13:00
  #13
Medlem
Nja, man kan endast få tillbaka USD 1400 (refundable amount). Man kan dra av USD 2000 per barn (m a o reducera andra skatter) om man tjänar mindre än USD 200,000 som ogift eller USD 400k som gift. Jag gissar att gift bara funkar om frun har ett SS nummer. Före Trumps skattereform var taket mycket lägre, ca. USD 110,000 för gifta, om jag minns rätt.

Dessutom måste barnen ha SS nummer och därför vara amerikaner. Man kanske kan försöka med att skaffa en ITIN.


Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Jag har dubbelt svenskt-amerikanskt medborgarskap sedan decennier. Ni ska absolut se till att deklarera till amerikanska IRS! Eftersom du betalar helvetes mycket mer skatt till svenska skattmasen kommer ni aldrig att vara skyldiga en krona tack vare dubbelbeskattningsavtalet. MEN... Har ni barn, så får ni en UTBETALNING på $2,000 per unge från Dept. of Treasury tack vare Child Tax Credit.

Nej, jag skojar inte. Trots att man inte bott i staterna på 10 år och inte betalat en spänn i amerikansk skatt, så får man en fin check på sådär 20 lax per unge skickat till Sverige lagom till sommaren om man deklarerat duktigt.

Jag har en amerikansk CPA som tar ca femhundra dollar per år för att ordna pappren och ta eventuell granskning från IRS. Nettovinst med mina två barn är alltså $3,500 per år. Som ett extra, dubbelt barnbidrag utan någon som helst anledning, logik eller reson. Och detta inte baserat på att jag är en girig jävel; det är DE som insisterar på att jag juridiskt MÅSTE deklarera. Att sen konsekvensen blir en bizarr parodi på rättvisa och sunt bondförnuft är utom min kontroll.
Citera
2019-03-16, 16:12
  #14
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
Nja, man kan endast få tillbaka USD 1400 (refundable amount). Man kan dra av USD 2000 per barn (m a o reducera andra skatter) om man tjänar mindre än USD 200,000 som ogift eller USD 400k som gift. Jag gissar att gift bara funkar om frun har ett SS nummer. Före Trumps skattereform var taket mycket lägre, ca. USD 110,000 för gifta, om jag minns rätt.

Dessutom måste barnen ha SS nummer och därför vara amerikaner. Man kanske kan försöka med att skaffa en ITIN.

I mitt fall är det jag skrev korrekt, då fru och barn är amerikanska medborgare med SSN. Vi har fått en utbetalning om $2,000 per år i många år, men det lär nu alltså dubblas iom Trumps skatteomläggning. Det där med max $1400 refundable är inte något jag känner till, men jag låter vår amerikanska CPA sköta det hela; är det nåt nytt, så lär han ha koll på det. Vi har extended filing till i höst så det är inget som brådskar precis.
Citera
2019-03-19, 11:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
I mitt fall är det jag skrev korrekt, då fru och barn är amerikanska medborgare med SSN. Vi har fått en utbetalning om $2,000 per år i många år, men det lär nu alltså dubblas iom Trumps skatteomläggning. Det där med max $1400 refundable är inte något jag känner till, men jag låter vår amerikanska CPA sköta det hela; är det nåt nytt, så lär han ha koll på det. Vi har extended filing till i höst så det är inget som brådskar precis.

Jaha, du fick det också under gamla systemet. Det har inte varit aktuellt för oss före skattereformen, som höjde taket till USD 400k. Jag ser att man fick USD 1000 förr per barn om man tjänade under USD 110k som gift par. Jag förmodar att det är Adjusted Gross Income som styr. Men nu kommer detta med att USD 1400 är max beloppet som betalas ut från och med 2018s deklaration (max refundable amount) om man annars inte har en skatteskuld. Så du får USD 2800 i stället för USD 2000. Sorry.......

Det finns också regler att man måste ha minimum earned income, men det har du när du upplyser dina svenska inkomster.

Det finns också Earned Income Credit för familjer med mycket låga inkomster, ca. max USD 25k. Med skattereformen har man en standard deduction pa USD 25k. Därför betalar dessa låginkomsttagare ingen eller nästan ingen skatt förutom social security. De får över USD 6k i EIC med 3 barn plus USD 4200 i child tax credit. Netto får de ca USD 8500 från IRS.

Men det är inget som svenskamerikaner kan fiffla med, eftersom EIC bara betalas ut om man bor i USA. Annars hade det varit många deklarationer från Mexico som hade fått utbetalning.
Citera
2019-03-24, 06:00
  #16
Medlem
Du, jag kollade och det var non-refundable före 2018 i gamla systemet. Så jag vet inte vad din revisor sysslar med. Jag gjorde ett felaktigt avdrag en gång och det tog 3 år före IRS kom tillbaka och då skulle de ha 3 års ränta.......

Det fanns en annan child tax credit som var refundable, men då skulle man ha minst 3 barn.

Men som sagt, från och med 2018s deklaration kan svenskamerikaner utan skatteskuld till USA med barn (under 17 tror jag) plocka hem USD 1400 per barn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback