Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 23:34
  #1
Medlem
Tja.
Polarnas flickvän ringde upp mig här för en timme sedan och sa att hon hade hittat 4 tomma kartor av olanzapin som min polare ska ha dragit i sig.
Han har antagligen dragit i sig det här i försök att dämpa psykos som han har dragit på sig av tjack.
Han har antagligen varit på ett tjack race sedan i tisdags kväll och när han tjackar tar han onödigt stora mängder under väldigt kort tid.
Iallfall har ingen erfarenhet av neuroleptika så undrar vad kan man förvänta sig av så många på en gång om man inte har tagit det förut plus när man har stora mängder tjack i kroppen ?

//Mvh
Citera
2018-11-16, 00:07
  #2
Medlem
En snabb sökning i Fass Vårdpersonal-versionen ger detta;
Citat:
Olanzapin
ÖVERDOSERING - Tecken och symtom

Mycket vanliga symtom vid överdosering (>10 % incidens) är takykardi, agitation/aggressivitet, dysartri, olika extrapyramidala symtom och sänkt medvetandegrad, alltifrån sedering till koma.


Andra medicinskt viktiga överdoseringsföljder är delirium, krampanfall, koma, eventuellt malignt neuroleptikasyndrom, respiratorisk depression, aspiration, hypertoni eller hypotoni, hjärtarytmier (<2 % av överdoseringsfallen) och hjärt- och andningsstillestånd. Dödsfall har rapporterats vid akut överdosering av endast 450 mg men överlevnad har även rapporterats efter akut överdosering med cirka 2 g oralt olanzapin.


Behandling

Det finns ingen antidot till olanzapin. Framkallande av kräkning rekommenderas ej. Standardbehandling vid överdosering kan bli aktuellt (t ex ventrikelsköljning, administrering av aktivt kol). Samtidig administrering av aktivt kol har visats reducera den orala biotillgängligheten av olanzapin med 50 till 60 %.

Symtomatisk behandling och klinisk övervakning av vitala organfunktioner, inklusive behandling av hypotoni och cirkulatorisk kollaps samt understödjande av andningsfunktionen, bör ges i förhållande till klinisk status. Använd inte adrenalin, dopamin eller annan sympatomimetika med betaagonistaktivitet eftersom betastimulering kan förvärra hypotoni. Kardiovaskulär övervakning är nödvändig för att upptäcka eventuella arytmier. Medicinsk övervakning och uppföljning bör fortsätta tills patienten återhämtat sig.
https://www.fass.se/m/produkt/200803...lth/tabproduct

Med andra ord, din polare är en idiot och jag rekommenderar att uppsöka vård.
__________________
Senast redigerad av Uniik 2018-11-16 kl. 00:10.
Citera
2018-11-16, 00:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
En snabb sökning i Fass Vårdpersonal-versionen ger detta;


Med andra ord, din polare är en idiot och jag rekommenderar att uppsöka vård.


Tack !
Citera
2018-11-16, 00:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godsfuckup
Tack !


Har han kommit iväg till sjukhus?

För när jag läste Uniiks inlägg, blev jag känna lite rädd om din polare.
Hoppas att det inte hänt honom ngt.
Citera
2018-11-16, 01:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solvind
Har han kommit iväg till sjukhus?

För när jag läste Uniiks inlägg, blev jag känna lite rädd om din polare.
Hoppas att det inte hänt honom ngt.

Har ingen aning. Ingen har hört något ifrån han sedan runda slängar kl 17.
Ringt varenda akutmottagning i länet men han var inte på någon.
Det ända stället han kan vara på om han ens har sökt vård är på beroendeakuten. Om han är där kan jag inte häller få reda påt pga att dom har sekretess.
Så antingen är han där eller så må gud vara med han.
Uppdaterar när jag vet något.

//Mvh
Citera
2018-11-16, 03:55
  #6
Medlem
Rogerdotters avatar
Åk och leta efter honom, ring polare?
Citera
2018-11-16, 13:32
  #7
Medlem
Jormapormas avatar
Han sover nog fortfarande.......(vid liv)
Citera
2018-11-16, 16:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerdotter
Åk och leta efter honom, ring polare?

Vart och letat efter han överallt men hitta han inte. Ring hela hans FB vän lista men ingen vista vart han var. Hans tjej skrev till mig 10 i morse och sa att han hade hört av sig så antingen är han på beroende eller så är han hemma hos någon och sover tack och lov.
Citera
2018-11-16, 16:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Han sover nog fortfarande.......(vid liv)

Jo vet nu att han lever iallafall. Han skrev till mig här vid 13 tiden men ännu en gång svarar han inte så han sover väll.
Citera
2018-11-16, 17:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godsfuckup
Jo vet nu att han lever iallafall. Han skrev till mig här vid 13 tiden men ännu en gång svarar han inte så han sover väll.



Va bra att du hörde av honom.
Man blir ju lite oroad om ngn öd.

Må väl å ha det gött🌞
Citera
2018-11-17, 02:55
  #11
Medlem
Rogerdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godsfuckup
Jo vet nu att han lever iallafall. Han skrev till mig här vid 13 tiden men ännu en gång svarar han inte så han sover väll.

Härligt att höra!!
Citera
2018-12-04, 17:37
  #12
Medlem
Ascks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerdotter
Härligt att höra!!
Positivt än så länge i-alla-fall.... Men hoppas det håller i sej bara.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback