Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 23:03
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Som rubriken lyder. Jag har egentligen en massa sociologi pedagogik och psykologi i "ryggsäcken".
Men är det användbart om jag vill jobba som socionom?

Undrar alltså närmare om formella krav för att räknas som socionom yrkesmässigt.
Citera
2018-11-15, 23:04
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som rubriken lyder. Jag har egentligen en massa sociologi pedagogik och psykologi i "ryggsäcken".
Men är det användbart om jag vill jobba som socionom?

Undrar alltså närmare om formella krav för att räknas som socionom yrkesmässigt.

Är det inte enklare att göra tvärtom? Sök programmet, gå det du inte har gått som är obligatoriskt, och försök tillgodoräkna dig så mycket som möjligt.
Citera
2018-11-15, 23:08
  #3
Avstängd
RagataChristies avatar
Nej det är ett program. Det är troligen någon enstaka kurs du kan tillgodoräkna.
Citera
2018-11-15, 23:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är det inte enklare att göra tvärtom? Sök programmet, gå det du inte har gått som är obligatoriskt, och försök tillgodoräkna dig så mycket som möjligt.

Håller med dig Trollfeeder. Du behöver statistik, juridik, praktik o så mycket annat förutom b-och c-uppsats så jag tror det är bättre att du söker ett program o hoppar enstaka områden. Lycka till!!
Citera
2018-11-15, 23:34
  #5
Medlem
Nej det går inte.

Att läsa yrkesprogram i Sverige som Sjuksköterskeprogrammet, lärarprogrammet, socionomprogrammet, läkarprogrammet, audionomprogrammet osv. innebär att du lär dig av andra som är yrkesverksamma inom yrkeskategorin.

Svensk högskola är lite vrickad på det sättet, men det är så det är.

Du kan däremot arbeta med socialt arbete med en form av kandidatexamen. Offentlig sektor skriker efter personal. Tror du kommer platsa
Citera
2018-11-16, 01:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som rubriken lyder. Jag har egentligen en massa sociologi pedagogik och psykologi i "ryggsäcken".
Men är det användbart om jag vill jobba som socionom?

Undrar alltså närmare om formella krav för att räknas som socionom yrkesmässigt.

Det verkar som det kommer att ställas högre krav framöver på att ha just examen som socionom:

https://akademikern.se/reportage/sva...horig-socionom
Citera
2018-11-16, 02:12
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, socionom blir du bara genom att gå socionomprogrammet. Jag vet dock några som har läst enstaka kurser och fått sådana tjänster som egentligen kräver utbildningen till socionom eller socialpedagog, på grund av att det råder sådan brist nu. (OK jag vet inte om det är fasta tjänster eller vikariat, men dom jobbar som det i alla fall.) För att arbeta som socialsekreterare måste du ha den relevanta juridiken, och för att arbeta som socialpedagog måste du ha pedagogiken, sedan kan du tillgodoräkna dig kurser inom sociologi, psykologi och liknande ämnen också, samt erfarenhet som behandlingsassistent, kriminalvårdare, polis, lärare, förskollärare...
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-16 kl. 02:14.
Citera
2018-11-20, 04:44
  #8
Medlem
Socionom är ingen legitimerad titel, alltså finns det människor inom socialtjänsten som inte har gått socionomprogrammet. Dock är ju juridiken viktig i sammanhanget, så att kunna socialtjänstlagen är ju bra...

Inom just barn/ungdom och ekonomiskt bistånd finns många lediga tjänster = säkert lättare att få jobb utan socionomprogrammet .
Citera
2018-11-21, 06:09
  #9
Moderator
Diablo1118s avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback