Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 21:33
  #1
Medlem
Står inför ett dilemma som jag har svårt att bestämma.
Jag fick ett jobb för nu nästan 3 år sedan där jag jobbar som försäljare, har haft det som ett extraknäck vidsidan om studierna under gymnasietiden, Men har nu jobbat heltid under en längre period.
Det har gått väldigt bra, så jag blev nu befordrad där lönen ligger på mellan 40k (garantilön) och upp mot 100k.
Att utbilda sig vidare har tidigare alltid varit självklart, skulle isådantfall vilja plugga till ekonom.
Frågan jag står inför är om jag ska skita i jobbet, plugga 3 år för en kandidat och sen hitta jobb. Eller fortsätta på spåret jag är på nu?

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
Jag tycker att arbetet är helt ok, ganska kul men sjukt stressande då man måste prestera 110% hela tiden.
Citera
2018-11-15, 21:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flightmodee
Står inför ett dilemma som jag har svårt att bestämma.
Jag fick ett jobb för nu nästan 3 år sedan där jag jobbar som försäljare, har haft det som ett extraknäck vidsidan om studierna under gymnasietiden, Men har nu jobbat heltid under en längre period.
Det har gått väldigt bra, så jag blev nu befordrad där lönen ligger på mellan 40k (garantilön) och upp mot 100k.
Att utbilda sig vidare har tidigare alltid varit självklart, skulle isådantfall vilja plugga till ekonom.
Frågan jag står inför är om jag ska skita i jobbet, plugga 3 år för en kandidat och sen hitta jobb. Eller fortsätta på spåret jag är på nu?

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
Jag tycker att arbetet är helt ok, ganska kul men sjukt stressande då man måste prestera 110% hela tiden.


Var brukar du landa mellan 40 000 och 100 000 allt som oftast? Med din tänkta utbildning, är det rimligt att anta att du efter en tid kan hamna på en månadslön i närheten av den summan? Om ja så är det bara att köra, om nej så är frågan om ekonomijobbet är så pass mycket lugnare/intressantare att det kan vara värt att tjäna lite mindre?
Citera
2018-11-15, 22:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
Var brukar du landa mellan 40 000 och 100 000 allt som oftast? Med din tänkta utbildning, är det rimligt att anta att du efter en tid kan hamna på en månadslön i närheten av den summan? Om ja så är det bara att köra, om nej så är frågan om ekonomijobbet är så pass mycket lugnare/intressantare att det kan vara värt att tjäna lite mindre?
Jag brukar landa kring 50k ca, aldrig lägre iaf och ibland betydligt mer.
Har pratat en del med familjemedlemmar som jobbar högt upp i finansvärlden, man når inte löner på 100k utan att jobba skiten ur sig. Så vet verkligen inte vad jag ska göra.
Jag antar att jag lär fortsätta jobba här ett tag till, ganska absurd lön igentligen, 19 år med bara gymnasieexamen.
Citera
2018-11-15, 22:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flightmodee
Jag brukar landa kring 50k ca, aldrig lägre iaf och ibland betydligt mer.
Har pratat en del med familjemedlemmar som jobbar högt upp i finansvärlden, man når inte löner på 100k utan att jobba skiten ur sig. Så vet verkligen inte vad jag ska göra.
Jag antar att jag lär fortsätta jobba här ett tag till, ganska absurd lön igentligen, 19 år med bara gymnasieexamen.

Ifall du är en av de sista som är anställda så kan du ju jobba kvar ett tag och hoppas på att en lågkonjunktur kommer så du kan förhandla en varsling med ca 6 månaders lön och gå tillbaka till plugget då.
Citera
2018-11-15, 22:11
  #5
Medlem
Gör det som du blir lyckligast av, pengar är långt ifrån allt, även om det hjälper på vägen!
Citera
2018-11-15, 22:26
  #6
Medlem
Plugga! I alla lägen. Säljyrket kommer alltid finnas kvar och du kommer alltid kunna avbryta studier, slutföra dom och prova ekonomi ett tag och gå tillbaka till sälj eller varför inte jobba med ekonomi i en säljorganisation längre fram, t.ex. i rollerna Key account manager/försäljningschef/VD där sälj är en mycket stor del, i framtiden, så slår du två flugor i en smäll.

Svårare att göra snabb karriär utan utbildning, tar längre tid, så vill du klättra långsiktigt ska du absolut plugga.
Citera
2018-11-15, 23:17
  #7
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jobba ett, två eller tre år och spara så mycket du kan. Lär dig om investering och sätt pengarna i arbete. Medans din förmögenhet ökar kan du fokusera din tid på studier, resor, företagande eller andra självförverkligande aktiviteter.
Citera
2018-11-16, 23:04
  #8
Medlem
Fortsätt jobba, du kan komma hur långt som helst här i livet när du är en duktig säljare som du verkar vara. Läs ekonomi och finans lite på egen hand när tillfälle ges, men fortsätt sälj. Du har ju en sån fin lön och verkar vara en bra säljare på företaget så om det rullar på bra kan du kanske ta upp det med din chef om något år och komma överens om din framtid. Alla företag vill ha en duktig säljare.

Lycka till oavsett hur du gör!
Citera
2018-11-17, 09:08
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flightmodee
Står inför ett dilemma som jag har svårt att bestämma.
Jag fick ett jobb för nu nästan 3 år sedan där jag jobbar som försäljare, har haft det som ett extraknäck vidsidan om studierna under gymnasietiden, Men har nu jobbat heltid under en längre period.
Det har gått väldigt bra, så jag blev nu befordrad där lönen ligger på mellan 40k (garantilön) och upp mot 100k.
Att utbilda sig vidare har tidigare alltid varit självklart, skulle isådantfall vilja plugga till ekonom.
Frågan jag står inför är om jag ska skita i jobbet, plugga 3 år för en kandidat och sen hitta jobb. Eller fortsätta på spåret jag är på nu?

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
Jag tycker att arbetet är helt ok, ganska kul men sjukt stressande då man måste prestera 110% hela tiden.

Är du ärlig med de siffror du skrivit i inlägget så tycker jag du ska fortsätta jobba så länge du tycker det är kul. Det är en bra inkomst för en individ i din ålder. Dock så bör du spara mycket så du får en redig buffert som du kan använda till t ex bostadsköp. Tröttnar du om något/några år så kan du ju börja plugga då. Då kanske du dessutom vill plugga något helt annat.
Citera
2018-11-17, 09:09
  #10
Medlem
Ronilles avatar
Som redan sagts, jobba och spara. Sedan ta tjänstledigt och plugga.

Att ha sin kompetens på papper är alltid en fördel, dessutom är det också väldigt roligt att plugga.

Gör en femårsplan. Vad ska du ha uppnått inom fem år?
Citera
2019-01-11, 22:43
  #11
Medlem
Hur kan det vara möjlig att ligga på den lönen. Vart i Sverige är det normal säljlön? Inom vilken bransch? Själv jobbar jag som test ingenjör med en lön på 36tkr. 40bast. Snacka om att man är lurad i livet.

Har funderat på att sadla om till kommunikatör. Där ligger lönerna på 40tkr uppåt. Ni behöver inte en till säljare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback