Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-02-16, 21:08
  #1
Medlem
Kaustis avatar
Har ett jäkla problem när jag spelar WoW. Det laggar skitmycke när man är i städerna. Ironforge är en pina, undercity likaså. Har en Dell Dimension 5150. Typ 512 mb ram, 3,0 ghz processor och ett radeon X600 256 mb hypermemory grafikkort (tror det heter så, står iaf så under enhetshanteraren/bildskärmskort). Vad behöver ändras för att det inte ska lagga som det gör? Brorsan sa att det räcker med ett 512 mb ram till, men gör det verkligen det?
Citera
2006-02-16, 21:13
  #2
Medlem
Ser ut att vara ram-minnet som är orsaken, ja.
Recommended är 512, men man skall gärna ligga över recommended om det skall flyta på bra, i de flesta spel.
Citera
2006-02-16, 21:17
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yer_wheyrd
Ser ut att vara ram-minnet som är orsaken, ja.
Recommended är 512, men man skall gärna ligga över recommended om det skall flyta på bra, i de flesta spel.

Ok. Så det räcker med att skaffa ett till ramminne då? Inget mer som verkar kasst? E inte så hajj på sånt här
Citera
2006-02-16, 21:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ok. Så det räcker med att skaffa ett till ramminne då? Inget mer som verkar kasst? E inte så hajj på sånt här

Nää, allt verkar vara väldigt reko. Processorn är mycket bra och grafikkortet har fyra ggr så mycket minne som krävs (även om hastigheten ofta är det viktigaste). Det enda som är någorlunda lågt är ram-minnet, särskilt om du har andra applikationer körandes i bakgrunden.
Citera
2006-02-17, 00:10
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yer_wheyrd
Nää, allt verkar vara väldigt reko. Processorn är mycket bra och grafikkortet har fyra ggr så mycket minne som krävs (även om hastigheten ofta är det viktigaste). Det enda som är någorlunda lågt är ram-minnet, särskilt om du har andra applikationer körandes i bakgrunden.

Ok! räcker det med 512 mb ram till (totalt 1024), eller ska man satsa på 1024 till (1536 totalt)?
Citera
2006-02-17, 00:37
  #6
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ok! räcker det med 512 mb ram till (totalt 1024), eller ska man satsa på 1024 till (1536 totalt)?

Här kan Du läsa dig till hur mycket RAM som behövs: http://www.tomshardware.se/moderkort...217/index.html

Processorn som Du har räcker väl till, men grafikkortet är ett gränsfall ifall Du vill köra med lite högre upplösning och detaljrikedom.

Här kan Du läsa lite om hur olika grafikkort presterar i några vanliga spel: http://www.tomshardware.se/grafikkort/20051201/
Citera
2006-02-17, 14:12
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Har hittat ett kort (länk) som ja tänkt köpa. Räcker det till? Passar det min dator? Annat ja bör veta?
Citera
2006-02-17, 16:50
  #8
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har hittat ett kort (länk) som ja tänkt köpa. Räcker det till? Passar det min dator? Annat ja bör veta?

Din dator stödjer "Dual Channel" och för att inte försämra prestanda så skall minne byggas ut med matchade par i form av kit bestående av 2*256MB, 2*512MB eller 2*1GB.
Citera
2006-02-17, 17:19
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Din dator stödjer "Dual Channel" och för att inte försämra prestanda så skall minne byggas ut med matchade par i form av kit bestående av 2*256MB, 2*512MB eller 2*1GB.

Av samma märke då eller? Eller menar du med samma antal mb ram? förstod inte riktigt
Citera
2006-02-17, 17:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Av samma märke då eller? Eller menar du med samma antal mb ram? förstod inte riktigt

Bade och. Man koper kit som ar specialanpassade for att koras sida vid sidan.
T.ex. http://www.datorbutiken.com/se/defau...d=1024DDR2K400

Om du bara har tva platser och din ena slot ar upptagen med 512 mb, eller om du bara har tva och bada har 256 i vardera sa far du lov att byta ut dom mot ett sadant kit och skrota det gamla ram-minnet.
Om du har plats for tva minnen till ar det dock inget problem.


Edit: Länken var fel, så jag rättade. /Mod
Citera
2006-02-20, 13:16
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yer_wheyrd
Bade och. Man koper kit som ar specialanpassade for att koras sida vid sidan.
T.ex. http://www.datorbutiken.com/se/defau...d=1024DDR2K400

Om du bara har tva platser och din ena slot ar upptagen med 512 mb, eller om du bara har tva och bada har 256 i vardera sa far du lov att byta ut dom mot ett sadant kit och skrota det gamla ram-minnet.
Om du har plats for tva minnen till ar det dock inget problem.


Edit: Länken var fel, så jag rättade. /Mod

Jag vet att det får plats max 4 gb ram, vilket väl bör innebära att jag har 4 minnesplatser? Så jag kan alltså inte köpa ett separat "tillbyggnadskort" eller vad man ska kalla det, utan jag måste köpa ett sånt där kit? Vad händer om jag bara köper det där kortet jag hade länk till och sätter i det? Används bara ena minnet då?
Citera
2006-02-20, 14:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag vet att det får plats max 4 gb ram, vilket väl bör innebära att jag har 4 minnesplatser? Så jag kan alltså inte köpa ett separat "tillbyggnadskort" eller vad man ska kalla det, utan jag måste köpa ett sånt där kit? Vad händer om jag bara köper det där kortet jag hade länk till och sätter i det? Används bara ena minnet då?

Jag rekommenderar dig att kopa ett kit, da allt gar snabbare om du gor det, det ar dessutom inte sa mycket dyrare.
Mig veterligen kan du dock kopa separata minnen som inte ar i kit, men da gar det inte lika snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback