Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-11-17, 22:08
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Procentandelen fel till butiken favör talar för att det är ett systematiskt fusk.. Vore det olyckshändelser så vore utfallet 50/50.. inget annat. I all annan utredning/kontroll så ställer man likvärdiga resultat som "biased" då det inte är närmare 50%.

Hur det förhåller sig totalt sett lär vi inte få veta, men då framförallt självscanningssystemen numera medger enkel kontroll i realtid när kunden ser priset på displayen och kan jämföra med märkningen i butiken förefaller det mig vara långsökt att det medvetet genereras fel av den här arten. För butiken innebär ju varje uppmärksammat fel båden direkt kostnad, men även att kunden kanske (som flera i tråden gör) ifrågasätter systematik i fel.
Citera
2018-11-18, 00:08
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Om man vill ha kilometerlånga köper och strikta ransoner så är det rätt väg att gå.
Vi är inte Sovjet, allt går att göra på ett bra sätt om man bara vill. Statliga butiker som konkurrerar med sviniga Ica och Coop vore finfint och bra för folket, folket är samhället därför ska inte privata aktörer ensamt sko sig på folket.
Citera
2018-11-18, 00:48
  #99
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så olika sorters köttfärs ligger alltså bredvid varandra i hyllan? Konstigt. De sorters köttfärs som det inte är extrapris borde såklart läggas i brödavdelningen så att sådana som du skall lyckas välja rätt.

Nej men om skylten står mellan de olika sorternas paket och det inte är markerat typ "gäller endast storpack!" så blir det lite lurigt. Jag själv kollar alltid noga men nu är det ju TS som har problem och inte jag.
Citera
2018-11-18, 01:37
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur det förhåller sig totalt sett lär vi inte få veta, men då framförallt självscanningssystemen numera medger enkel kontroll i realtid när kunden ser priset på displayen och kan jämföra med märkningen i butiken förefaller det mig vara långsökt att det medvetet genereras fel av den här arten. För butiken innebär ju varje uppmärksammat fel båden direkt kostnad, men även att kunden kanske (som flera i tråden gör) ifrågasätter systematik i fel.
Självklart luras dom, systematiskt så ändrar det priset först i datorn sen "glömmer" de ändra priset på hyllan. Alla icahandlare är gnidiga och skulle aldrig missa chansen att blåsa kunderna på några kronor.

Man ska väl inte behöva självscanna och göra kassörskan jobb för att slippa bli lurad?
Icahandlarnas ultimatum : välj själv vi stjäl dina pengar eller kassörskan får sparken?
Citera
2018-11-18, 03:11
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Självklart luras dom, systematiskt så ändrar det priset först i datorn sen "glömmer" de ändra priset på hyllan. Alla icahandlare är gnidiga och skulle aldrig missa chansen att blåsa kunderna på några kronor.

Man ska väl inte behöva självscanna och göra kassörskan jobb för att slippa bli lurad?
Icahandlarnas ultimatum : välj själv vi stjäl dina pengar eller kassörskan får sparken?
Även om det skulle kunna påvisas vid något tillfälle så stämmer det ni framför knappast så ofta. Sådant som retar kunderna och dessutom gör inköpen dyrare skadar företaget mer än det ger extraordinära intäkter.
Citera
2018-11-18, 22:04
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Även om det skulle kunna påvisas vid något tillfälle så stämmer det ni framför knappast så ofta. Sådant som retar kunderna och dessutom gör inköpen dyrare skadar företaget mer än det ger extraordinära intäkter.
Nu är det icahandlare vi pratar om de drar sig inte för att reta kunderna och spottar gärna i köttfärsen för att tjäna en krona eller två, "skadar företaget" skiter de i eftersom det är viktigare att köpa ny bil två gånger om året, vilket märks på Icas aktiekurs.
Citera
2018-11-18, 22:29
  #103
Medlem
Ja det är ett hyfsat vanligt problem. Netto missar sånt ganska ofta. Ica butikerna här i trakten är ganska bra däremot.
Men visst, man får se opp. Och när det är prisnedsättningar o dyl så kolla i pristerminalen, att prisnedsättningen har gått igenom.

Det bästa botemedlet är troligen att om varan är fel prissatt så får kunden den gratis. Eller iaf för halva priset. Då lär de sig fort.
Och detta knep HAR faktiskt förekommet för några år sedan, men sedan släppte man det. Jag antar att branschen kom överens på något sätt...
Citera
2018-11-18, 22:44
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
OT: Men har historia av att klaga på Ica-folk. De gör så mycket fel, speciellt de yngre, och "överspelar sin roll". T.ex. på ett Postombud. Jag skulle hämta ett Skicka Lätt brev vilket inte kräver leg. "Du får det inte om du inte visar leg" säger en blond tjej. Jag hotade om att Polisanmäla om hon håller kvar mitt paket när jag har all rätt att få det. Jag sa att hon skulle kalla på chefen eftersom hon tydligen verkar efterbliven men hon enbart upprepade exakt samma fras 20 ggr som en buggad robot.

Till slut kom chefen och "Jamen ge honom det då". Tjejen såg ut att vilja gråta.

Grejen är när man hämtar MyPack Collect och det kräver leg är det p.g.a. att Postnord kräver att dokumentera ditt leg i utbyte mot att kunna hämta paketet. Inget leg; inget paket; så är avtalat. Men när Postnord inte vill ha något med ditt leg att göra, varför ska jag låta äckeltjejen tafsa på mitt körkort mer än vad som behövs?

Visst, formellt har du rätt. Men jag förstår inte varför ställer du till scener för en skitsak? Och dessutom att du berättar om det som om du gjorde någonting bra?? Tjejen är lärd och van att alltid kräva leg, det skall sitta i ryggmärgen. Och det gör hon utan att tänka / veta att det finns undantag. Hellre att hon överdriver lite än att hon underlåter där hon ska, eller hur?
Om hon blir glad av att du visar upp din leg, så varför inte göra henne glad? Det kostar ju inte dig någonting heller.
Citera
2018-11-19, 21:17
  #105
Medlem
Wow, visste inte så många märker likadant. Det är också bara på ICA sånt här sker i sådan omfattning. På Willys har det varit fel pris nån gång, men då 10kr billigare, så karman jämnar väl ut sig .

Anledningen varför jag misstänker att prisfelen är rutinerade är att jag i två veckor informerat dem om felet utan att de fixar det. I lördags var de en schysstare kille i kassan som bad om ursäkt och sa det inte var bra (de har fortfarande inte löst bekymret). Men när jag frågar varför de inte har kunnat åtgärda felet i veckor och han svarar "de har kanske påbörjat fixa i datorn men inte är klara" då får man ont i huvudet. Har de så liten kontroll över deras eget system? De gör ju ingenting. Antingen kan de fixa priset i datorn, ta ner skylten på hyllan eller sätta en post-it på varje kassa där det står att priset ska åtgärdas manuellt för var kund. Att bara sitta ner och låta pengarna rulla in är ju ekvivalent med att vara skyldig via försummelse.

Och ni som tror att jag är ett såpass fail och ignorerar panten, har fel. Jag räknar ören i huvudräkning, och glömmer panten? 3 Cola för 15kr på skylten, i kassan: 3 Cola för 27kr (+pant!) pant kan omöjligen kosta 12kr för tre burkar. Plus de 2 kronorna jag berättade om gällde NIJE proteindryck, vilka är pantfria.

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Visst, formellt har du rätt. Men jag förstår inte varför ställer du till scener för en skitsak? Och dessutom att du berättar om det som om du gjorde någonting bra?? Tjejen är lärd och van att alltid kräva leg, det skall sitta i ryggmärgen. Och det gör hon utan att tänka / veta att det finns undantag. Hellre att hon överdriver lite än att hon underlåter där hon ska, eller hur?
Om hon blir glad av att du visar upp din leg, så varför inte göra henne glad? Det kostar ju inte dig någonting heller.

Jag förstår om tjejen säger "jag vill se leg" och sedan "OJ förlåt, du har rätt" som sker med alla andra medarbetare. Men när hon arrogant och nästan hotfullt aldrig ger sig och i detta fall gör något både anti-posten-policy samt olagligt (att behålla paketet) då blir man ju sur. Naturligen kan ju jag inte heller ge mig. Men idag så kan man legitimera med BANKid och då är alla vana vid att inte se leg.

Btw, någon som skrev att det känns fattigt att kolla över kvitton; ja jag håller med. Och att begära 2 kr slaktar ens stolthet. Men jag är student och lever på veckopeng. När man sedan tänker hur många hundralappar de tjänat i smyg över senaste veckorna och de nationalekonomiska konsekvenserna, känner man sig ideologiskt berättigad att ingripa.
__________________
Senast redigerad av downrightEsoteric 2018-11-19 kl. 21:28.
Citera
2018-11-19, 23:32
  #106
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Btw, någon som skrev att det känns fattigt att kolla över kvitton; ja jag håller med. Och att begära 2 kr slaktar ens stolthet. Men jag är student och lever på veckopeng. När man sedan tänker hur många hundralappar de tjänat i smyg över senaste veckorna och de nationalekonomiska konsekvenserna, känner man sig ideologiskt berättigad att ingripa.

Då har jag förståelse för att du är extra uppmärksam. Och det tycker jag andra också kan ha förståelse för. Alltså egentligen borde man stå och kolla kvittot direkt efter man handlat. Då är det effektivast.
Men man känner sig nog lite dum om man gör det.
Så jag har kommit ifrån den "vanan".
Citera
2018-11-22, 15:17
  #107
Avstängd
sealion80s avatar
Äh det kanske är något de har råkat göra bara, speciellt om det handlar om 2kr. Förklara det för en personal så ska det nog fixas på nolltid.
Citera
2018-11-22, 17:14
  #108
Medlem
rolemodels avatar
Och vad gör man då?

En tråd på flashback, inte säger till i kassan. Ahahahahah
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback