Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 20:21
  #1
Medlem
Det är väldigt svårt för mig som "ensambrukare" av diverse substanser att jämföra mitt eget (miss)bruk med andra människor. Jag samtalar inte med (mer än ~fem inkl. familj) bekanta angående mitt (miss)bruk och jag har inga missbrukande bekanta, så för mig så är det svårt att placera mig själv på någon form av skala mellan bruk - missbruk. Kanske är jag på väg mot ett "faktiskt" missbruk, kanske har jag tillräckligt med självkontroll för att inte "halka dit" - jag vet inte...

Jag vet att vägen mot bättre välmående är mindre nyttjande av alkohol, cannabis, mdma, kokain, amfetamin, benso, opiater osv., men jag har under ett antal år (ålder 30+) klarat av att inte riktigt falla dit, utan snarare under perioder av depression bruka en större mängder substanser, för att sedan återgå till en mer hanterbar mängd. Depressionen går heller inte att direkt härleda från (miss)bruk.

Jag är definitivt i riskzonen, men jag har en god karriär, karaktär, är hyfsat begåvad och har hittills haft en orubbad tro om att jag inte skulle kunna låta mig själv bli "en sån där".

Är jag naiv? Är jag ensam? Är det förekommande med folk som går från att periodvis missbruka (ex. 1l+ vin om dagen i månader, eller 10g gräs i veckan i veckor) till ett bruk (alkohol vid sociala tillfällen och gräs på helgkvällar)? Jag förstår att det självklart är individuellt, men jag vill gärna höra från mer erfaret folk om deras egna upplevelser, samt eventuellt tips som likasinnade har. Kan en alkoholist gå tillbaka till normalt drickande? Kan en dagligrökare minska sitt bruk till fredagskväll och lördagskväll? Kan em person med missbrukarprofil snorta koks en gång i kvartalet?
Citera
2018-11-15, 20:24
  #2
Medlem
Ni missbrukare är hopplösa idioter. En missbrukare kan aldrig bruka måttligt. Du försöker bara rationalisera ett fortsatt missbrukande. Sluta tvärt eller kör hårt, sluta försöka lura dig själv och andra att du har kontroll över ditt bruk när du inte har det.
Citera
2018-11-15, 20:30
  #3
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Ni missbrukare är hopplösa idioter. En missbrukare kan aldrig bruka måttligt. Du försöker bara rationalisera ett fortsatt missbrukande. Sluta tvärt eller kör hårt, sluta försöka lura dig själv och andra att du har kontroll över ditt bruk när du inte har det.

Vad är måttligt ? Olika för alla förstår du, och kontroll är ju en definitionsfråga så döm inte, du är inte bättre än den du dömer med din dom över honom.
Citera
2018-11-15, 20:32
  #4
Medlem
John-Pauls avatar
Det kallas periodare vilket är en missbrukare som missbrukar i perioder i stället för mer eller mindre konstant.
Citera
2018-11-15, 20:39
  #5
Medlem
Jag känner folk som, när dom dricker, blir kanoners, alltså verkligen kanoners, men håller sig nykter ett halvår i stöten.

Detta är dock också ett missbruk. Testa dig själv, kan du ta 2-3 bärs och sen sluta tvärt eller blir det alltid ladd och karatefylla varje gång du går på krogen? Om det alltid spårar så kanske du är den typen av person som måste vara permanent nykter.
Citera
2018-11-15, 21:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Ni missbrukare är hopplösa idioter. En missbrukare kan aldrig bruka måttligt. Du försöker bara rationalisera ett fortsatt missbrukande. Sluta tvärt eller kör hårt, sluta försöka lura dig själv och andra att du har kontroll över ditt bruk när du inte har det.

Var går gränsen för bruk och missbruk? Det är bland annat det som jag försöker utreda med trådstarten. Jag kan inte köra hårt i dagsläget då min framgångsrika karriär och självrespekt inte tillåter det, men jag känner inte heller för att sluta tvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Det kallas periodare vilket är en missbrukare som missbrukar i perioder i stället för mer eller mindre konstant.

Ja, det låter relevant. Hur brukar det gå för sådana? Vilka faktorer eller personlighetsdrag tror du leder till att periodares bruk minskar eller ökar över tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Jag känner folk som, när dom dricker, blir kanoners, alltså verkligen kanoners, men håller sig nykter ett halvår i stöten.

Detta är dock också ett missbruk. Testa dig själv, kan du ta 2-3 bärs och sen sluta tvärt eller blir det alltid ladd och karatefylla varje gång du går på krogen? Om det alltid spårar så kanske du är den typen av person som måste vara permanent nykter.

Jag blir nog kanoners när jag väl dricker, men jag har svårt för att, vid sociala tillfällen, inte genomlida en karatefylla när utgång väl är på agendan. Jag attribuerar detta däremot till att mina "solofyllor" vanligtvis är väldigt intensiva under en kort period (~2h innan sovdags/däckning), varvid utekvällar oftast pågår under många fler timmar och sysselsättningen ofta är att just dricka alkohol. Samtidigt så har jag inga större problem med att en dag som denna dricka två öl på jobbet för att sedan avnjuta en G&T själv hemma på kvällen.

Ladd nyttjar jag enbart hemma själv och aldrig på krogen. Det må va okonventionellt och jag har länge misstänkt att mitt "periodvisa missbruk" kunnat vara just det - periodvist - på grund av att mina bekanta inte är särskilt stora brukare av diverse "tyngre" droger.
Citera
2018-11-15, 22:13
  #7
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Ja, det låter relevant. Hur brukar det gå för sådana? Vilka faktorer eller personlighetsdrag tror du leder till att periodares bruk minskar eller ökar över tid?

Jag vet inte hur det brukar gå, jag anar att det i princip är lika svårt att sluta med ett konstant missbruk som ett periodiskt missbruk.
Social miljö är nog en stark faktor till att inte lämna missbruk, hur olika personlighetsdrag har påverkan på detta vet jag inget om.
Ett minskat missbruk är fortfarande är ett missbruk och det inte är bra, dock är det ju mindre dåligt än ett mer utbrett missbrukande.
Citera
2018-11-16, 22:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Var går gränsen för bruk och missbruk? Det är bland annat det som jag försöker utreda med trådstarten. Jag kan inte köra hårt i dagsläget då min framgångsrika karriär och självrespekt inte tillåter det, men jag känner inte heller för att sluta tvärt.



Ja, det låter relevant. Hur brukar det gå för sådana? Vilka faktorer eller personlighetsdrag tror du leder till att periodares bruk minskar eller ökar över tid?



Jag blir nog kanoners när jag väl dricker, men jag har svårt för att, vid sociala tillfällen, inte genomlida en karatefylla när utgång väl är på agendan. Jag attribuerar detta däremot till att mina "solofyllor" vanligtvis är väldigt intensiva under en kort period (~2h innan sovdags/däckning), varvid utekvällar oftast pågår under många fler timmar och sysselsättningen ofta är att just dricka alkohol. Samtidigt så har jag inga större problem med att en dag som denna dricka två öl på jobbet för att sedan avnjuta en G&T själv hemma på kvällen.

Ladd nyttjar jag enbart hemma själv och aldrig på krogen. Det må va okonventionellt och jag har länge misstänkt att mitt "periodvisa missbruk" kunnat vara just det - periodvist - på grund av att mina bekanta inte är särskilt stora brukare av diverse "tyngre" droger.
Drack du EN GT eller blev det lite mer?

Du får väl se vad det leder. Hade du hoppats på att nån här på FB skulle säga att ditt bruk är riskfritt? Helt bortsett från stigma förknippat med div substanser så hade du aldrig startat den här tråden om du inte tyckte din situation var problematisk.

Jag lyckades hålla opiatbruket riktigt snyggt i typ 10-12 år, sen dök jag.

Du kommer att tröttna och veta hur du vill göra en dag, hur mycket du förlorat då vet ingen, statistiskt är det mycket men också i undantagsfall inte nån större katastrof.

Jag känner igen mig i dig men börjar närma mig 50 och har kommit fram till att det inte är värt det att hålla på med knark. Typ tröttnat lite.
Citera
2018-11-17, 02:05
  #9
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
text

Jag tycker att du ska vara jävligt försiktig TS. Du verkar övertala dig själv och andra över att ditt bruk är helt okej samt hitta någon form av "knarkväxel" dvs hur mycket du kan droga utan att det går ut över något, du lever i en lögn. Du försöker hitta någonstans mittemellan missbruk och bruk (som inte finns!!) och rättfärdiga det dessutom. Det är vansinnigt att du med din intelligens gömmer undan ett blandmissbruk som kan fördärva hela din karriär och liv, du härleder dig själv i att det "faktiskt inte är någon fara" när det är av högsta rang kritiskt och väldigt allvarligt. Så du jämför dig själv med dem som är värst och tänker "det är ju ingen fara det här"..

Hela din tillvaro har ju droger och alkohol i fokus. "Öl på jobbet, G&T hemma. Kanske lite koks men bara när jag är ensam och aldrig på krogen" "Har alltid fallit dit trots min ålder (30+..)" "depression orsakar... för att sedan återgå till en hanterbar mängd..."

Vad tusan snackar du sedan om med din "framgångsrika karriär och självrespekt inte tillåter det"? "men jag har svårt för att, vid sociala tillfällen, inte genomlida en karatefylla när utgång väl är på agendan. Jag attribuerar detta däremot till att mina "solofyllor" vanligtvis är väldigt intensiva under en kort period"... "Samtidigt så har jag inga större problem med att en dag som denna dricka två öl på jobbet för att sedan avnjuta en G&T själv hemma på kvällen."

Vilket svammel. Vid sociala tillställningar kör du en riktig karatefylla, dina "solofyllor" är intensiva och inkluderar kokain, och du har inga problem med att dagar som denna bara dricka två öl på jobbet och gin när du kommer hem. Du är en sporadisk brukare av alkohol, cannabis, mdma, kokain, amfetamin, benso och opiater.

Du gömmer alltså hela ditt missbruk i texten du skriver och stereotypiserar "knarkare" och att du aldrig vill bli en sådan när du redan är mitt i skiten?

"...men jag känner inte heller för att sluta tvärt."

Dem finaste människorna med glimten i ögat är ofta dem allra fulaste fiskarna när det kommer till missbruk, och jag känner igen dig direkt. Inbilla dig aldrig att något är försent och att du är deprimerad, ditt undermedvetna försöker hitta anledningar att upprätthålla dem kortvariga rusen.

Sök professionell hjälp och gå genom elden.

Äter du piller varje dag, eller vad är det som du upplever som svårt i att bryta hela cirkusen?
__________________
Senast redigerad av Butterss 2018-11-17 kl. 02:39.
Citera
2018-11-17, 02:19
  #10
Medlem
Du har ett blandmissbruk. Alltså du är psykiskt beroende, det spelar ingen roll vilken sort berusning bara du får koppla bort verkligheten. Vad flyr du från? Kass barndom, för lite kärlek?

Mitt tips är att du slutar och börjar träna. Få dom endorfinerna att spruta, det är nästan som att vara bäng och du slipper dina depressioner som utlöses av ditt blandmissbruk. Ingen mår bättre av att knarka, kanske för stunden men inte i längden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback