Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 17:37
  #1
Medlem
Hej jag och min kompis sitter och diskuterar hans viktnedgång för tillfället och kommer inte fram till något bra svar!
Han säger att han bara blir starkare och starkare för varje dag som går sätter nya PBn. Han uppskattade sin fett % till ca 27-29 %.. när han började och nuvarande är 14-18 % han har gått ner ca 10kg.

Jag tänker att det är hans skillnad i fett som har gjort honom starkare, alltså hans testosteron värden har ökat i och med fett% sjunker?
Han tror att det är för att han äter mer "cleant" än tidigare, alltså bättre näring som gör att han presterar bättre?

Vad tror flashback?
Citera
2018-11-15, 17:40
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, det är fullt möjligt att öka sin styrka trotts kaloriunderskott. Ett flertal faktorer spelar roll vad som påverkar detta, man bör åtminstone ha som mål att behålla styrkan.
Citera
2018-11-15, 17:47
  #3
Medlem
Ohja det ser vi ju här! Men de är dessa faktorer vi undrar över :P
Citera
2018-11-15, 17:58
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
Ohja det ser vi ju här! Men de är dessa faktorer vi undrar över :P
Jag skulle mer gissa att det är den mer "kontrollerade" kosten och kanske mer/bättre fokuseringen på träningen som är största orsaken bakom ökningen. Även om den hormonella miljön också påverkas positivt av att gå ned i vikt, inom rimliga gränser.
Citera
2018-11-15, 18:01
  #5
Medlem
Strongmanx2s avatar
Deff är ett luddigt begrepp som många inte förstår innebörden utav.
Din vän försöker bli mer definierad, dvs mer synliga muskler.

Självklart går det att öka i styrka samtidigt som man minskar sina fettdepåer, särskilt ifall man är fet.
I början ökar alla i styrka oavsett form av träning medans man går ner i fett, om man är FET och otränad.

Men jag har en magisk gräns på 8-9% i kroppsfett, går jag under det så tappar jag styrka och uthållighet, men blir snyggare på stranden.
Citera
2018-11-15, 18:08
  #6
Medlem
Krongjorts avatar

Tror absolut att kosten kan spela en roll i det hela, sen går det åt en hel del energi i onödan genom att släpa runt på så pass mycket överflödig vikt, energi som istället kan användas till nyttjande ändamål.

Kanske kan ha att göra med att din vän är relativt ny med tränandet också, brukar allt som oftast hänga ihop även på det sättet.
Citera
2018-11-15, 19:51
  #7
Medlem
Skulle tro att han inte kört styrka varje vecka tidigare. Säg till din kompis att skrota tidigare upplägg och äta och träna som han gör nu. Låt han INTE gå tillbaka till tidigare träningsschema!
Citera
2018-11-15, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort

Tror absolut att kosten kan spela en roll i det hela, sen går det åt en hel del energi i onödan genom att släpa runt på så pass mycket överflödig vikt, energi som istället kan användas till nyttjande ändamål.

Kanske kan ha att göra med att din vän är relativt ny med tränandet också, brukar allt som oftast hänga ihop även på det sättet.


han har tränat ett längre tag, rätt så seriöst enligt han, så det är ju inga noob gains!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback