Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 17:35
  #1
Medlem
Säg att vi har 20 m/s och radien 10. Hur stor accerelation och centripetalkraft verkar på Kalle ?

Har vridit på formeln men det går inte .
Citera
2018-11-15, 18:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keltec
Säg att vi har 20 m/s och radien 10. Hur stor accerelation och centripetalkraft verkar på Kalle ?

Har vridit på formeln men det går inte .
Vilken formel? mv^2/R kanske går att använda!
Citera
2018-11-15, 18:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Vilken formel? mv^2/R kanske går att använda!
Hur då? Jag saknar Massa?

Ska man sätta mg = mv^2/r och stryka m eller hur gör man? Inte ens då kommer jag vidare
Citera
2018-11-15, 19:17
  #4
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keltec
Hur då? Jag saknar Massa?

Ska man sätta mg = mv^2/r och stryka m eller hur gör man? Inte ens då kommer jag vidare

Skriv ut den fullständiga problemtexten så vi slipper gissa vad uppgiften går ut på.
Citera
2018-11-15, 19:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Skriv ut den fullständiga problemtexten så vi slipper gissa vad uppgiften går ut på.

Vi har en person som snurrar i en karusell i 20 m/s och radien 15 meter. Bestäm a) accelerationen
b) centripetalkraften som verkar på personen.
Citera
2018-11-15, 19:30
  #6
Medlem
Formeln för centripetalaccerlation är ju bara v^2/r och det är ju givet.

e; med risk för att se ut som en idiot senare tror jag inte att det andra som eftersöks går att hitta.
Finns det någon bild med uppgiften som du kan ha missat, eller finns det anledning att tolka prylens massa som samma som var given i någon annan uppgift?
__________________
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-11-15 kl. 19:44.
Citera
2018-11-15, 19:59
  #7
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keltec
Vi har en person som snurrar i en karusell i 20 m/s och radien 15 meter. Bestäm a) accelerationen
b) centripetalkraften som verkar på personen.

Finns det en bifogad figur? Ibland hittar man mått, vinklar och andra data i en figur.
Citera
2018-11-15, 20:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Finns det en bifogad figur? Ibland hittar man mått, vinklar och andra data i en figur.

TS är avstängd så detta förblir nog ett mysterium men jag vill också ha en figur, tror inte det går att lösa annars.
Citera
2018-11-16, 19:57
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Möjligen skulle man kunna ange kraften som "kraft per kg", vilket ju faktiskt ändå säger något av värde. Dvs F/m...

Vilket förstås ger samma accelerationen i (a), men man kan ju iaf byta enhet från m/s² till N/kg (som är samma sak).
Citera
2018-11-16, 21:42
  #10
Medlem
fermions avatar
Eller ange kraften som 4mg dvs 4 ggr hans tyngd.
Dessutom bör vara tydlig med att centripetalkraften ges av någon fysisk detalj som drar honom inåt, tex stolen han sitter i eller handtaget han håller i eller vad det nu är som tvingar honom att följa cirkelrörelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback