Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-11-21, 22:26
  #109
Medlem
Feminism har gått för långt. Feminister säger att det är sexistiskt att manliga fotbollspelare tjänar mer än kvinnliga, men det är ju för att männens matcher får mycket fler tittare. Sponsorerna betalar ju inte lika mycket till kvinnorna då, eftersom att de ej gör lika mycket reklam. Har jag rätt???
Citera
2018-11-22, 09:57
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Inga skattepengar går till fotbollsförbundet, vad jag förstår får dom inte ha nåt samröre med politiken dvs vara helt självstyrda.

Svenska fotbollsförbundet går back på damsidan, dvs det kostar mer pengar än det kommer in. Herrsidan väger upp det här, vilket är vanligt med nationella klubbar att pengar flyttas över till damerna.

Stor del varför Sverige har många bra spelare jämförelsevis är för att större delen av världen inte tillåtet/är accepterat att tjejer tjongar fotboll. Även i södra europa är det så fortfarande. Sverige, norden och västeuropa är såklart långt framme i jämställdhet så att tjejer kan kicka runt vilket dom fått en bra fördel av. Ett problem i dessa länder är dock att invandrade tjejer från delar utanför europa inte kommer och spelar. Se: https://www.aftonbladet.se/sportblad...-damlandslaget

Fotbollsvm-finalen drog nästan en miljard tv-tittare (tror det var 860miljoner), medans damernas låg på 60 miljoner. Känns inte som UEFA och FIFA kammar hem dom fina pengar från damturneringarna eller passar på att sno åt sig några extra miljoner. Snarare tvärtom.

Hittade inte fjolårets Champions league vinnnarnas Lyon publiksiffra, men dom spelar på en arena som tar 1524 åskådare. Tyska ligan som anses vara den bästa? i världen hade ett publiksnitt på 846 förra säsongen (snitt med alla lag). Herrallsvenskan (23 i europa) hade snitt på 8423.

Det känns snarare som damspelarna är överbetalda jämfört med vad dom "erbjuder". För inga manliga spelare med dom publiksiffrorna kan få dom lönerna dom får. Och inga damer i andra sporter med snarlika siffror kan drömma om såna ersättningar. Det är mycket som pumpas i från herrarna och Uefa/Fifa.

Jo, herrfotbollen subventionerar damfotbollen, det är klart. Och det är i den lite mer progressiva och jämlika protestantiska världen damfotboll funkar.

Jag kan tycka det är rimligt att man försöker bygga upp något, men jag skulle vilja se en vettig affärsplan för hur man skall göra för att själva dra in pengar.

En central fråga är hur man skall få kvinnor intresserade. Jag skulle vilja se en studie över kvinnors idrottskonsumtion. Jag skulle vilja se en studie över vilka som ser damfotboll idag. Jag skulle vilja höra ett resonemang hur publiken skall växa.

http://www.gp.se/sport/fotboll/damfo...5dare-1.596693

Citat:
– Det är mest familjer till spelarna som är där. I övrigt har vi ingen riktig publik. Man kan säga att huvudgruppen utöver familjerna är män över 60, gärna från Norrland. Och det är ju en begränsad grupp, konstaterar Darnell.

Citat:
– Vi ser inga klara mönster, säger han. En stor del av utmaningen är att få tjejer att gå på fotboll. I nuläget verkar de inte så intresserade, inte ens om de spelar själva.

Har inte Tyskland bättre publiksiffra än så?? Det är ungefär samma som Sveriges.

Feminister i Sverige, lyssna nu... Gå på match!! Eller sluta klaga!
Citera
2018-11-22, 11:15
  #111
Medlem
Det är intressant när jag nog googlat lite i debatten hur argumenteringen löper längs ett huvudspår.

De som inte tycker att damfotbollen skall ha mer pengar fokuserar på prestationen. Jag hittade ett citat från Fylking som var talande där han jämförde damfotbollen som V75 med kor i jämföresle med herrarna. Fyndigt kanske, men beside the point.

Sara Sjöström och Kalla tjänar mer än sina manliga kolleger och det är ju inte för att de presterar bättre. Rent mät-tekniskt presterar de ju sämre (utan att för den sakens skull vara sämre idrottare). De tävlar dessutom i mindre konkurrens internationellt än killarna, det är lägre antal aktiva från färre länder på damsidan. Men! De har en stor TV-publik.

Helt plötsligt där fick vi en matriarkal struktur!! Men vänta nu...

Så finns de skribenter som ser det som en maktanalys från perspektivet patriarkala strukturer.

http://www.politism.se/story/jo-man-...ll/#post-43143

Citat:
Här kommer en kort jämförelse mellan tjejers och killars förutsättningar inom fotbollen, som en illustration av hur utmärkt det faktiskt går att jämföra. Tema: pengar.

En svensk fotbollsdam på högsta nivå tjänar i snitt 12 000 i månaden. En kille i Allsvenskan drar in det fyrdubbla.
Intäkterna för klubbarna i de båda översta serierna skiljer sig enligt lika svindlande intervall: totalt 103 072 tkr för damerna 2015, 1.731,9 mkr för herrarna samma år. (Här är lagen färre i damserien, bör sägas, men sifforna visar tendensen tydligt).
I Champions League är den totala summan prispengar för herrar 11,6 miljarder. I damernas motsvarighet får svenska lag som vill delta bidrag från kommunen, och kan ändå räkna med att gå hundratusentals kronor back.

Jag tycker det är enastående att man kan diskutera ekonomin utan att nämna publiksiffror och allmänhetens intresse... hur kan man missa det uppenbara runt vad som är basen för makten och penningen??

Varför har vi denna korkade kvasidebatt?? Förstår folk inte hur en marknadsekonomi fungerar??
Citera
2018-11-24, 21:51
  #112
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är intressant när jag nog googlat lite i debatten hur argumenteringen löper längs ett huvudspår.

De som inte tycker att damfotbollen skall ha mer pengar fokuserar på prestationen. Jag hittade ett citat från Fylking som var talande där han jämförde damfotbollen som V75 med kor i jämföresle med herrarna. Fyndigt kanske, men beside the point.

Sara Sjöström och Kalla tjänar mer än sina manliga kolleger och det är ju inte för att de presterar bättre. Rent mät-tekniskt presterar de ju sämre (utan att för den sakens skull vara sämre idrottare). De tävlar dessutom i mindre konkurrens internationellt än killarna, det är lägre antal aktiva från färre länder på damsidan. Men! De har en stor TV-publik.

Helt plötsligt där fick vi en matriarkal struktur!! Men vänta nu...

Så finns de skribenter som ser det som en maktanalys från perspektivet patriarkala strukturer.

http://www.politism.se/story/jo-man-...ll/#post-43143



Jag tycker det är enastående att man kan diskutera ekonomin utan att nämna publiksiffror och allmänhetens intresse... hur kan man missa det uppenbara runt vad som är basen för makten och penningen??

Varför har vi denna korkade kvasidebatt?? Förstår folk inte hur en marknadsekonomi fungerar??

Kapitalismen nyttjar marknadslagarna, så det ingår i hela "krossa elaka vita rika män-kapitalister" att män, oavsett prestation, tjänar mer för att de förtrycker och stjäl. Mest från kvinnor och invandrare.

Jag vet. Det ãr barnsligt, världsfrånvänt och farligt. Sverige anno 2018, alltså.
Citera
2018-11-25, 08:13
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Kapitalismen nyttjar marknadslagarna, så det ingår i hela "krossa elaka vita rika män-kapitalister" att män, oavsett prestation, tjänar mer för att de förtrycker och stjäl. Mest från kvinnor och invandrare.

Jag vet. Det ãr barnsligt, världsfrånvänt och farligt. Sverige anno 2018, alltså.

Det är kanske sant, men som den del av floran runt anti-kapitalismer så är den sortens feminism en i mängden kanske?

Argumentet mot är ju att det är manlig konsumtion som betalar, ofta arbetarklass. Så patriarkatet utnyttjar väl sig självt då?
Citera
2018-11-25, 12:09
  #114
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är kanske sant, men som den del av floran runt anti-kapitalismer så är den sortens feminism en i mängden kanske?

Argumentet mot är ju att det är manlig konsumtion som betalar, ofta arbetarklass. Så patriarkatet utnyttjar väl sig självt då?

Min uppfattning är att paraplybegreppet "vänster" är ett kompisgäng som inte är ute efter sanning, effektivitet eller andra hårda värden utan det viktigaste är att man slickar varandras rövhål och förstärker bilden av att de är förtryckta. Motbevis är hat och hot.

Ja, enligt feministisk teori (eller Foucault) så är enda sättet att ha mer än någon annan att förtrycka denne. Har du mer än jag är jag alltså ekonomiskt förtryckt av dig. Du blir ond, girig och elak utan att vi någonsin har haft med varandra att göra.

Nej, det är inte logiskt. Men najs att kunna undgå kritik och att vara ett offer.
Citera
2021-04-21, 11:57
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag bara funderade lite på vem som har högst ersättning bland herrar och daner i fotboll. De flesta i herrfotbollen tjänar ju närmast ingenting, kanske en bullfika ibland.

Om man räknar ut ett snitt för alla licensierade seniorspelare, vem tjänar då mest? Herrar eller damer?

Var kommer pengarna ifrån, vem finansierar industrin? Män eller kvinnors plånböcker?

På vilka premisser bör lönen i fotboll sättas?

Prova räkna ut lönen i kronor per åskådare i Damallsvenskan resp Herrallsvenskan så kan du se att damerna tjänar tiotals procent mer, så de ska bara sluta lipa och börja studera matematik istället.
Citera
2021-04-23, 19:19
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Prova räkna ut lönen i kronor per åskådare i Damallsvenskan resp Herrallsvenskan så kan du se att damerna tjänar tiotals procent mer, så de ska bara sluta lipa och börja studera matematik istället.
Det är ju för fan löjligt rent ut sagt. Massa mutt-gnuggare som ska spela fotboll?
De ska hålla sig på matta kärringarna. Ställa upp för sin karl! Inte springa omkring och fjompa sig. Om bara de närmast sörjande tittar på spektaklet så sätter väl det standarden för den ekonomiska vinningen?
De galna kärringarna får ju förstå att de får titta på eländet, för att bygga den ekonomiska grunden?
Det är ungefär som att jag skulle börja dansa balett, vilket (tro mig) ingen vill se...
Sen vara eld och lågor för att jag inte får det pynt de som verkligen kan grejen får.
Det är så typiskt kärringar så att det inte är klokt.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback