Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 16:12
  #1
Medlem
Har haft en familjemedlem som tidigare tagit kredit på mitt namn osv. (anmälde ej).
Jag ska flytta utomlands. Kan någon beställa saker på ens namn eller göra liknande grejer om man inte är folkbokförd i Sverige och har 'aktiv' personnummer i landet?
Citera
2018-11-15, 16:55
  #2
Medlem
Sooks avatar
Vet inte vad du menar med ”aktivt” personnummer. Så länge du är svensk medborgare så kommer du ju ha ett personnummer. I teorin kan såklart nån beställa nåt i ditt namn till valfri adress. Men det blir ju svårare att hämta ut det utan ditt leg. Att du bor utomlands påverkar nog inte speciellt mycket.
Citera
2018-11-15, 23:36
  #3
Medlem
frozendragons avatar
Viss kan någon beställa saker och skriva in ditt personnummer men det gör inte skulden riktig. Det är upp till säljaren att verifera att krediten faktiskt var beställd av rätt person, om personnummer är allt de har blir det väldigt svårt att driva in skulden om du sätter dig på tvären.
Citera
2018-11-17, 17:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vet inte vad du menar med ”aktivt” personnummer. Så länge du är svensk medborgare så kommer du ju ha ett personnummer. I teorin kan såklart nån beställa nåt i ditt namn till valfri adress. Men det blir ju svårare att hämta ut det utan ditt leg. Att du bor utomlands påverkar nog inte speciellt mycket.
ja jag är svensk.
konstig val av ord men med aktiv menar jag helt enkelt någon som bor i Sverige heltid! tänker att om man bor utomlands och flyttat dit för gott kan man inte beställa på klarna eftersom man inte har någon adress som man är skriven på
Citera
2018-11-17, 17:43
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
ja jag är svensk.
konstig val av ord men med aktiv menar jag helt enkelt någon som bor i Sverige heltid! tänker att om man bor utomlands och flyttat dit för gott kan man inte beställa på klarna eftersom man inte har någon adress som man är skriven på

Är du skriven som "emigrerad", dvs. inte längre står skriven som svensk boende i Sverige enligt Skatteverket?

Kolla mer här: https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html

Rent juridiskt sett, är det ett gott första första steg att se till att Skatteverkets register "visar rätt" angående ens person.
Citera
2018-11-20, 15:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är du skriven som "emigrerad", dvs. inte längre står skriven som svensk boende i Sverige enligt Skatteverket?

Kolla mer här: https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html

Rent juridiskt sett, är det ett gott första första steg att se till att Skatteverkets register "visar rätt" angående ens person.
Har inte ens flyttat än. Men man blir väl skriven att man är emigrerad när man ger skatteverket sin nya adress (den man har utomlands)? Då borde ens personnummer inte vara 'aktiv' längre och då kan man inte ansöka om kredit, beställa på klarna osv
Citera
2018-11-20, 17:24
  #7
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Har inte ens flyttat än. Men man blir väl skriven att man är emigrerad när man ger skatteverket sin nya adress (den man har utomlands)? Då borde ens personnummer inte vara 'aktiv' längre och då kan man inte ansöka om kredit, beställa på klarna osv


Det funkar inte riktigt så. Klarna mfl kollar inte av med skatteverket om personen bor i Sverige eller ej när de får in underskrivna dokument med ansökan om krediter etc.

Vill du undvika att din familjemedlem förfalskar din namnteckning och begår brott i ditt namn så får du helt enkelt ta och anmäla denne för det. Det finns ingen annan väg än det ur denna knipa.
Citera
2018-11-20, 18:19
  #8
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vet inte vad du menar med ”aktivt” personnummer. Så länge du är svensk medborgare så kommer du ju ha ett personnummer. I teorin kan såklart nån beställa nåt i ditt namn till valfri adress. Men det blir ju svårare att hämta ut det utan ditt leg. Att du bor utomlands påverkar nog inte speciellt mycket.

Blir man skriven som utvandrad så blir ens personnummer "avaktiverat" hos Skatteverket. Exakt vad det innebär vet jag inte, men för att kunna få svensk lön igen behöver man antingen folkbokföra sig i Sverige igen eller skicka in en speciellt ansökan till Skatteverket. Innan denna ansökan har gått igenom går det inte att göra löneutbetalningar eftersom arbetsgivaren inte kan dra av skatt, åtminstone inte på sedvanligt vis.

Att beställa produkter på Internet, där man måste skriva in personnummer, varierar från företag till företag. Vissa kräver att de hittar en som boende i Sverige i folkbokföringen, men tex SJ tillåter en att köpa biljetter mot faktura så länge man kan verifiera sitt personnummer med bank-ID.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback