Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-17, 14:21
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Nej det är inte samma modell, lådan har andra dimensioner, annan vikt, med mera. Det är en senare modell i samma modell-serie. Kanske är det du tror sant, kanske inte, vi får förhoppningsvis se svaret i framtida tester.
MDFen är lite tjockare, vilket påverkar dimensionen, så det är bra, men annars är det samma bas och nästan samma diskant, delningsfrekvens, frekvensgång och allt. Så i grunden är det samma högtalare som är vidareutvecklad.
Citera
2018-11-17, 14:27
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
MDFen är lite tjockare, vilket påverkar dimensionen, så det är bra, men annars är det samma bas och nästan samma diskant, delningsfrekvens, frekvensgång och allt. Så i grunden är det samma högtalare som är vidareutvecklad.
Bland annat så sitter basporten framåt på den nya modellen, och dimensionen är markant förändrad då den är högre och smalare, jag bifogar ett klipp där du kan se mer om förändringarna, Andrew Jones från ELAC talar om förändringarna med mera och han om någon borde ju veta att dimensionerna tex inte endast handlar om tjockare MDF, som han själv säger, "substantial changes across range" osv.

https://www.youtube.com/watch?v=qZvhG7yUJGc
__________________
Senast redigerad av SecularScience 2018-11-17 kl. 14:35.
Citera
2018-11-17, 14:39
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Bland annat så sitter basporten framåt på den nya modellen, och dimensionen är markant förändrad då den är högre och smalare, jag bifogar ett klipp där du kan se mer om förändringarna, Andrew Jones från ELAC talar om förändringarna med mera och han om någon borde ju veta att dimensionerna tex inte endast handlar om tjockare MDF.

https://www.youtube.com/watch?v=qZvhG7yUJGc
Var basporten sitter spelar ingen som helst roll för lägsta frekvens. Den är fortfarande angiven till 44 hz på båda modellerna, och eftersom det är samma bas borde volymen vara samma i båda, annars blir lådans avstämning fel. 6.2 är en omarbetad version av 6, och basen är det dominerande elementet i en tvåvägare, så ljudet blir snarlikt. Tillverkare gör ofta så för att hålla liv i försäljningen utan alltför höga utvecklingskostnader. Annan form på knappar och vred, lite nya färger och det säljs som en ny modell LJUSÅR bättre än den gamla. Jämför med bilar, där du kan hitta samma motor i en mängd olika modeller från samma tillverkare.
Citera
2018-11-17, 14:46
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Var basporten sitter spelar ingen som helst roll för lägsta frekvens. Den är fortfarande angiven till 44 hz på båda modellerna, och eftersom det är samma bas borde volymen vara samma i båda, annars blir lådans avstämning fel. 6.2 är en omarbetad version av 6, och basen är det dominerande elementet i en tvåvägare, så ljudet blir snarlikt. Tillverkare gör ofta så för att hålla liv i försäljningen utan alltför höga utvecklingskostnader. Annan form på knappar och vred, lite nya färger och det säljs som en ny modell LJUSÅR bättre än den gamla. Jämför med bilar, där du kan hitta samma motor i en mängd olika modeller från samma tillverkare.
Du skrev att dimensionerna förändrats pga att MDFen är lite tjockare, jag skrev att basporten sitter framåt och att lådan är markant högre och smalare (vilket gör att basporten får plats) och att det inte bara beror på tjockare MDF. Vi får vara överens om att du och Andrew Jones inte riktigt är överens om hur markant förändringen av den nya modellen generellt sett är relativt den äldre. Tester får som sagt visa hur det din länk handlade om påverkar den nya högtalaren, och även i artikeln som gick att nå via din länk så var ju både artikelförfattare och kommenterande generellt sett positiva till Elacs äldre modell. Men jag ska försöka provlyssna på de och framförallt jämföra med Monitor Audio Bronze 2. Ha en fortsatt bra dag.
__________________
Senast redigerad av SecularScience 2018-11-17 kl. 14:49.
Citera
2018-11-17, 14:57
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Du skrev att dimensionerna förändrats pga att MDFen är lite tjockare, jag skrev att basporten sitter framåt och att lådan är markant högre och smalare (vilket gör att basporten får plats) och att det inte bara beror på tjockare MDF. Vi får vara överens om att du och Andrew Jones inte riktigt är överens om hur markant förändringen av den nya modellen generellt sett är relativt den äldre. Tester får som sagt visa hur det din länk handlade om påverkar den nya högtalaren, och även i artikeln i din länk vad ju både artikelförfattare och kommenterande generellt sett positiva till Elacs äldre modell. Ha en fortsatt bra dag.
Den invändiga volymen måste vara samma annars stämmer inte lådans avstämning. MDFen kan ha blivit lite tjockare ja, så den utvändiga dimensionen ändras, men inte den inre volymen. Poängen var att tjockare MDF har en positiv effekt på ljudet för att det minskar (dämpar) resonansen kring 200 hz som Debut 6 lider av enligt fig 2 https://www.stereophile.com/content/...r-measurements

Oavsett vad gubbarna på Stereophile säger får du inget ofärgat ljud, du får det budgetljud du betalar för. Men fortsätt du tro att den nya modellen är en HELT annan modell när bas, lådvolym, basportens avstämning, typ 90% av konstruktionen är samma.
Citera
2018-11-17, 15:03
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Den invändiga volymen måste vara samma annars stämmer inte lådans avstämning. MDFen kan ha blivit lite tjockare ja, så den utvändiga dimensionen ändras, men inte den inre volymen. Poängen var att tjockare MDF har en positiv effekt på ljudet för att det minskar (dämpar) resonansen kring 200 hz som Debut 6 lider av enligt fig 2 https://www.stereophile.com/content/...r-measurements

Oavsett vad gubbarna på Stereophile säger får du inget ofärgat ljud, du får det budgetljud du betalar för. Men fortsätt du tro att den nya modellen är en HELT annan modell när bas, lådvolym, basportens avstämning, typ 90% av konstruktionen är samma.
Varför skriver du att jag tror att det är en HELT annan modell? Du är inte en seriös person när du sysslar med att tillskriva andra åsikter de inte uttryckt. Det är en annan modell, det betyder inte att det inte finns likheter, det betyder att det även finns skillnader.

Här kan du läsa några citat från CNETs review:

"Not much family resemblance"

"The B6.2 has a cheerfully retro appearance that recalls older British designs from Bowers and Wilkins or Wharfedale. When placed alongside the original Debut B6 it looks like a completely different speaker -- where the B6 was short and squat, the update is taller and slimmer with the noticeable addition of a front bass port.

Like the original the B6.2 boasts a 6.5-inch aramid fiber (similar to Kevlar) woofer and a 1-inch silk dome tweeter, but their implementation is different. For example, the tweeter on the 2015 model was recessed which made the speaker more directional, but this time around the mesh-covered tweeter is almost flush with the front panel. In addition the driver now boasts an extruded dust cap, which is designed to make the driver more responsive."

"The dimensions are familiar for a pair of stand-mount speakers at 7.69-inches wide by 14.76-inches high and a relatively thin 10.55-inches deep. While the original Debut was resonant -- rap a knuckle on the side and it rang -- the B6.2 has had additional bracing installed to reduce potential sonic coloration. Knocking on it gives a faintly metallic plop.

Extra bracing isn't the only change. Upon closer inspection you'll notice the use of an old-school black ash wrap instead of the brushed vinyl of the original Debut. Finally, around the back you'll find a pair of metal binding posts."

"Clearly better sound:
We were mightily impressed by the original Elac Debut B6 when we reviewed it in October 2015, and it has been our go-to budget bookshelf speaker ever since. We know its sound well, and a lot has changed with the new Debut 6.2: the cabinet, bass port, crossover, woofer and tweeter for starters!

And yes, the sound is different, too. The original B6's sound feels comfortable and easy to listen to, and right away we noted the B6.2 has a livelier, clearer sound. Obviously designer Andrew Jones wasn't content to rest on his laurels."


https://www.cnet.com/reviews/elac-de...0-b6-2-review/

Återigen, du kanske har rätt, men jag tror att det är klokast att avvakta och invänta tester på den nya modellen.
__________________
Senast redigerad av SecularScience 2018-11-17 kl. 15:12.
Citera
2018-11-17, 15:15
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Recensioner av Debut 2-serien har uteslutande varit lysande. De är skapade av legenden Andrew Jones. Jag lyssnade på dem som hastigast när jag var i Uppsala. Önskar att jag hade mer tid.

De DALI-högtalare jag har är:
Zensor 1
Zensor 7
Concept 8
Har du sett denna review av Debut 2?

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=kR7nzcg9oBI
Citera
2018-11-17, 15:19
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Varför skriver du att jag tror att det är en HELT annan modell? Du är inte en seriös person när du sysslar med att tillskriva andra åsikter de inte uttryckt.

Här kan du läsa några citat från CNETs review:

"Not much family resemblance"

"The B6.2 has a cheerfully retro appearance that recalls older British designs from Bowers and Wilkins or Wharfedale. When placed alongside the original Debut B6 it looks like a completely different speaker -- where the B6 was short and squat, the update is taller and slimmer with the noticeable addition of a front bass port.

Like the original the B6.2 boasts a 6.5-inch aramid fiber (similar to Kevlar) woofer and a 1-inch silk dome tweeter, but their implementation is different. For example, the tweeter on the 2015 model was recessed which made the speaker more directional, but this time around the mesh-covered tweeter is almost flush with the front panel. In addition the driver now boasts an extruded dust cap, which is designed to make the driver more responsive."

"The dimensions are familiar for a pair of stand-mount speakers at 7.69-inches wide by 14.76-inches high and a relatively thin 10.55-inches deep. While the original Debut was resonant -- rap a knuckle on the side and it rang -- the B6.2 has had additional bracing installed to reduce potential sonic coloration. Knocking on it gives a faintly metallic plop.

Extra bracing isn't the only change. Upon closer inspection you'll notice the use of an old-school black ash wrap instead of the brushed vinyl of the original Debut. Finally, around the back you'll find a pair of metal binding posts."

https://www.cnet.com/reviews/elac-de...0-b6-2-review/

Återigen, du kanske har rätt, men jag tror att det är klokast att avvakta och invänta tester på den nya modellen.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet hur högtalare ska byggas. Så lådan är stagad invändigt, och då har tillverkaren fått kompensera den invändiga volymen. Med alla andra förändringar, för att få plats med basporten i fronten t ex, måste lådans dimensioner anpassas med bibehållen inre volym. Den som skrev denna "recension" lät sig luras av vad ögonen kunde se men hjärnan inte visste till följd av kunskapsbrist. Precis som jag sa, lite nya färger, lite ny finish och samma gamla mög säljs som nytt. Du har själv hela tiden vidhållit att det var en annan modell. Jag skrev från början att den i grunden är samma men omarbetad. I denna "recension" borde nämnas saker som ett anpassat delningsfilter för att diskanten har fått andra förutsättningar. Men nä, dumskallar fokuserar bara på det yttre. Och om tillverkaren inte har ändrat delningsfiltret är han inte seriös utan vill bara sälja billig skit till okunniga människor. Jag har använt digitala filter ett bra tag nu och vet att en liten justering kan förändra ljudet.
Citera
2018-11-17, 15:31
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet hur högtalare ska byggas. Så lådan är stagad invändigt, och då har tillverkaren fått kompensera den invändiga volymen. Med alla andra förändringar, för att få plats med basporten i fronten t ex, måste lådans dimensioner anpassas med bibehållen inre volym. Den som skrev denna "recension" lät sig luras av vad ögonen kunde se men hjärnan inte visste till följd av kunskapsbrist. Precis som jag sa, lite nya färger, lite ny finish och samma gamla mög säljs som nytt. Du har själv hela tiden vidhållit att det var en annan modell. Jag skrev från början att den i grunden är samma men omarbetad. I denna "recension" borde nämnas saker som ett anpassat delningsfilter för att diskanten har fått andra förutsättningar. Men nä, dumskallar fokuserar bara på det yttre. Och om tillverkaren inte har ändrat delningsfiltret är han inte seriös utan vill bara sälja billig skit till okunniga människor. Jag har använt digitala filter ett bra tag nu och vet att en liten justering kan förändra ljudet.
Ja, det är en annan modell. Du la till "HELT" vilket är ett dåligt försök att tillskriva mig något jag ej uttryckt. Ok, så enligt dig så är CNET och Andrew Jones dumskallar och det spelar ingen roll vad "gubbarna på Stereophile" säger osv, osv. Uppfattat.

Men du, du kan ju slappna av i denna diskussion då det enligt dig i ett annat inlägg här på flashback bestämt är så att det finns en hel armé av änglar som hjälper guds utvalda, så därför behövs inga nationella säkerhetsstyrkor bestående av män, detta alltså enligt dig. När du befinner dig på en så hög kunskapsnivå så att du känner till en armé av änglar osv så får en enkel person som jag nog inse att jag inte befinner mig på samma höga kunskapsnivå så jag önskar dig en fortsatt bra dag och slutar diskutera med någon som innehar denna gudomlig visdom, och även sataniska för den delen då du även berättar om vad som händer när man kommer till helvetet.

(FB) Hamnar vi i helvetet när vi dör?

(FB) Andarna lyder oss
__________________
Senast redigerad av SecularScience 2018-11-17 kl. 15:40.
Citera
2018-11-17, 15:38
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Ja, det är en annan modell. Du la till "HELT" vilket är ett dåligt försök att tillskriva mig något jag ej uttryckt. Ok, så enligt dig så är CNET och Andrew Jones dumskallar och det spelar ingen roll vad "gubbarna på Stereophile" säger osv, osv. Uppfattat.

Men du, du kan ju slappna av i denna diskussion då det enligt dig i ett annat inlägg här på flashback bestämt är så att det finns en hel armé av änglar som hjälper guds utvalda, så därför behövs inga nationella säkerhetsstyrkor bestående av män, detta alltså enligt dig. När du befinner dig på en så hög kunskapsnivå så att du känner till en armé av änglar osv så får en enkel person som jag nog inse att jag inte befinner mig på samma höga kunskapsnivå så jag önskar dig en fortsatt bra dag och slutar diskutera med någon som innehar denna gudomlig visdom, och även sataniska för den delen då du även berättar om vad som händer när man kommer till helvetet.
Nej, du och idioten på CNET, som i det närmaste är att betrakta som en användarrecension, inget expertutlåtande som från gubbarna på Stereophile, är dumskallar för att ni inte har mer vett och kunskap så att ni kan genomskåda en bluff. Det är samma gamla högtalare med några små förändringar. Tänk om du skulle köpa en begagnad Debut 6 och bygga en egen, ännu stabilare låda! För ett litet stag invändigt gör såååå mycket för ljudet! Det är faktiskt sant. Om du inte tror mig, kolla upp Bowers & Wilkins Matrix-stagning.

Du får länka till det du menar att jag har skrivit, för du har en tendens att missuppfatta allt du läser.
Citera
2018-11-29, 05:49
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Ja, det är en annan modell. Du la till "HELT" vilket är ett dåligt försök att tillskriva mig något jag ej uttryckt. Ok, så enligt dig så är CNET och Andrew Jones dumskallar och det spelar ingen roll vad "gubbarna på Stereophile" säger osv, osv. Uppfattat.

Men du, du kan ju slappna av i denna diskussion då det enligt dig i ett annat inlägg här på flashback bestämt är så att det finns en hel armé av änglar som hjälper guds utvalda, så därför behövs inga nationella säkerhetsstyrkor bestående av män, detta alltså enligt dig. När du befinner dig på en så hög kunskapsnivå så att du känner till en armé av änglar osv så får en enkel person som jag nog inse att jag inte befinner mig på samma höga kunskapsnivå så jag önskar dig en fortsatt bra dag och slutar diskutera med någon som innehar denna gudomlig visdom, och även sataniska för den delen då du även berättar om vad som händer när man kommer till helvetet.

(FB) Hamnar vi i helvetet när vi dör?

(FB) Andarna lyder oss
Jag skrev inte att nationella insatsstyrkan inte behövs, jag skrev att Guds utvalda, vars liv skyddas av Guds änglar, inte behöver nationella insatsstyrkan. Eller jihadister.

Det finns väldigt många skrönor om helvetet. Alla döda får en uppståndelse ur graven på Domens dag, så ingen kommer att leva i helvetet eller skärselden efter döden. Den som blir dömd och kastad i eldsjön dör. Kommer alltså inte att plågas i all evighet. Det kallas den andra döden. Den första döden = graven, den andra döden = eldsjön och den döden är evig.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback