Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 08:58
  #37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vilka skräckfilmer vågar inte du se, vilka tål du inte? Eller vågar du se exakt allting?

Ge exempel på skräck som man kanske inte vågar se.
Jag har inget emot att se på "blodiga" sk "skräckfilmer".
Sådant rör mig inte överhuvudtaget ... jag tycker bara det är löjligt och tråkigt.
Inte skrämmande alls.


Den enda skräckfilm jag blev skrämd av var när jag såg "Poltergeist".
Den blev jag verkligen illa berörd av.
Den första alltså (de övriga tyckte jag var mest häftiga).

En svensk rysare lyckades skrämma mig också.
Minns inte vad den heter nu, men med Kjell Bergqvist tror jag.
Han, och familjen, hade köpt nåt nytt hus, och det spökade i det.
Bla skrämdes jag av det våldsamma bankandet på sovrumsdörren när de låg och sov ... =)


Stephen Kings novell om "Dimman" tyckte jag var superäckligt när jag läste den.
Och faktiskt även när jag såg den.
Men den är på gränsen till vad jag tål (dvs det måste ju vara Underhållande också, och inte bara skrämmande).


Jag hade INTE velat se "Poltergeist" en gång till.
Helt ärligt, jag hade inte velat se den.
Jag Kommer inte att se den rättare sagt.
Den är ju inte underhållande för fem öre.
Hemska människa, den där Spielberg, som gör något sådant ...
Citera
2019-01-03, 09:00
  #38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag vågar se det mesta, men det finns en skräckfilm som hemsöker mig, förföljer, och det är den svenska skräckisen Besökarna. Jag har ingen aning om varför jag undviker den filmen som pesten varje gång jag ser den i tablån. Jag vet bara att den ger mig kalla kårar i flera dagar efteråt. Jag dras nästan psykotiskt till att tänka på den trots att jag skyr den. Annars kan jag se nästan vad som helst och vara ensam, inga problem, men Besökarna.
Ja, det var den jag menade - "Besökarna."

Jag gissar att den är så skrämmande för att man, som tittare, egentligen inte riktigt får Se ...
Utan man får mest ana det. Man ser ju inga "spöken" och så, utan bara det de "gör" ...
Som att bulta på sovrumsdörren, typ.
Hårt.
Bestämt.

Otäckt.
Citera
2019-01-03, 09:02
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

En svensk rysare lyckades skrämma mig också.
Minns inte vad den heter nu, men med Kjell Bergqvist tror jag.
Han, och familjen, hade köpt nåt nytt hus, och det spökade i det.
Bla skrämdes jag av det våldsamma bankandet på sovrumsdörren när de låg och sov ... =)


Det är Besökarna du tänker på.
Citera
2019-01-03, 09:06
  #40
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En svensk rysare lyckades skrämma mig också.
Minns inte vad den heter nu, men med Kjell Bergqvist tror jag.
Han, och familjen, hade köpt nåt nytt hus, och det spökade i det.
Bla skrämdes jag av det våldsamma bankandet på sovrumsdörren när de låg och sov ... =)

Kolla inlägget ovanför ditt

Jag ser gärna vilken skräckfilm som helst. Blir jag skrämd har ju filmen lyckats med något och jag tycker att det är ett rimligt pris att betala om jag måste kika under sängen och runt hörn efter att ha sett typ Session 9. Sen undviker jag rena gorerullar som August Underground och Guinea Pig. Men det är mer för att dom känns så meningslösa och jag spenderar hellre tiden på något annat.
Citera
2019-01-03, 12:00
  #41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Sen undviker jag rena gorerullar som August Underground och Guinea Pig. Men det är mer för att dom känns så meningslösa och jag spenderar hellre tiden på något annat.

Kan vara skönt emellanåt att stänga av hjärnan i 90 minuter och ägna sig åt att se på meningslöst slaktande av oskyldiga människor och andra hemskheter. Men i långa loppet är det ingenting som man ser på kontinuerligt längre i likhet med då man var yngre, plus att man sett de flesta våldsamma filmer som världen har att erbjuda.

På tal om Session 9 så såg jag om den igen för några månader sedan sist, den håller bra fortfarande och är ett bra exempel på kuslig slowburner som kryper in under skinnet på en. Tyvärr gick det fullt utför med Brad Andersons karriär efter The Machinist, vilket är tråkigt då han började som en extremt bra regissör med potential.
Citera
2019-01-03, 21:52
  #42
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Ja så länge det är fiktion går det bra, men jag pallar inte med att se riktiga mord och hemskheter.
Citera
2019-01-26, 15:46
  #43
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Ja, jag vågar nog påstå att jag vågar se vilken skräckfilm som helst. Jag har tittat på skräck regelbundet de senaste 20 åren ungefär och jag har aldrig fått mardrömmar eller svårt att sova även om jag har upplevt åtminstone en handfull filmer som obehagliga medan jag tittat på dem.
Citera
2019-02-18, 07:17
  #44
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, det var den jag menade - "Besökarna."

Jag gissar att den är så skrämmande för att man, som tittare, egentligen inte riktigt får Se ...
Utan man får mest ana det. Man ser ju inga "spöken" och så, utan bara det de "gör" ...
Som att bulta på sovrumsdörren, typ.
Hårt.
Bestämt.

Otäckt.

Ja, den är riktigt otäck utan att faktiskt på förhand förstå det. "Det spökar i hus"-filmer är ju inte direkt ovanliga, men det är något med Besökarna som gör att den kryper in under huden. Jag ryser varje gång jag tänker på när Brosts karaktär säger - när de går in i det dolda rummet: Demoner. Det låter så läskigt trots hur upprepat det är inom film. Johannes Brost vid sängkanten är också en riktigt läskig scen även om han inte vill nåt illa.

En underskattad svensk skräckis.
Citera
2019-02-18, 07:18
  #45
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Ja så länge det är fiktion går det bra, men jag pallar inte med att se riktiga mord och hemskheter.

Här håller jag med. Jag har fortfarande inte sett en enda IS-video eller mordet på tjejerna i Marocko. För hemskt.
Citera
2019-02-18, 09:05
  #46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja, den är riktigt otäck utan att faktiskt på förhand förstå det. "Det spökar i hus"-filmer är ju inte direkt ovanliga, men det är något med Besökarna som gör att den kryper in under huden. Jag ryser varje gång jag tänker på när Brosts karaktär säger - när de går in i det dolda rummet: Demoner. Det låter så läskigt trots hur upprepat det är inom film. Johannes Brost vid sängkanten är också en riktigt läskig scen även om han inte vill nåt illa.

En underskattad svensk skräckis.
Poltergeist gick ju på TV nu i helgen såg jag.

Dvs såg i TV-tablån när jag läste om kvällens utbud.

Men nej, jag tänkte då rakt inte kolla på den.
Inte en chans.
=)
Citera
2019-03-02, 15:08
  #47
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja, den är riktigt otäck utan att faktiskt på förhand förstå det. "Det spökar i hus"-filmer är ju inte direkt ovanliga, men det är något med Besökarna som gör att den kryper in under huden. Jag ryser varje gång jag tänker på när Brosts karaktär säger - när de går in i det dolda rummet: Demoner. Det låter så läskigt trots hur upprepat det är inom film. Johannes Brost vid sängkanten är också en riktigt läskig scen även om han inte vill nåt illa.

En underskattad svensk skräckis.


Så jävla fet film! det är nog min personliga favorit inom svensk film (föraktar oftast svensk filmproduktion).
Citera
2020-10-16, 08:11
  #48
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100tears
Skräck/Äckel filmer man bör se:

100 Tears
Guinea Pig filmerna
American Guinea Pig: Bouquet of guts and gore, Bloodshock , The Song of Solomon, Sacrifice
Nekromantik 1
Aftermath
Vomitgore trilogy
MDPOPE

klarar man inte se dessa är man en mes

Såklart är de ovanstående filmerna ej för känsliga personer kan tilläggas.


Mer "normal" skräck tex:

Haute Tension/Switchblade romance
Martyrs
Frontiers
Inside
The loved ones
Wolf creek
Calvaire
The Beyond
New York Ripper
Ils

Skulle du säga att Saw och Hostel tillhör det översta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback