Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-15, 12:13
  #1
Medlem
Hej jag har en sådan fruktansvärd tandläkarskräck/fobi så det är över 15 år sedan minst som jag var hos tandläkaren. Efter extrem värk så vet jag att en tand måste dras ut, jag har aldrig dragit ut en tand. Värken vann och jag tog kontakt med danderyds folktandvård på danderyds sjukhus jag fick komma dit och dom fick bara ta bilder och kolla med spegel inget annat. Nu väntar jag på tid och mår så dåligt. Jag har bett om lugnande innan och en massa bedövning men är rädd att det lugnande man får hos tandläkaren inte funkar på mig, har någon fått lugnande och vet att det funkar. Märker man inte något när dom sen börjar slita och dra i tanden det måste väl låta och kännas obehagligt eller.....
Citera
2018-11-15, 12:15
  #2
Medlem
Appelskrutten123s avatar
De ger dig Stesolid, är du inte missbrukare så kan du nog få 30 mg, kom i god tid en timma innan så det hinner verka. De ger dig givetvis bedövning också. Det gör inte ont att dra ut en tand med bedövning. Det kan göra lite ont efteråt men inget dramatiskt. Ät eller drick inget varmt de första 24h efter utdragning, annars kan det börja blöda som fan i käften.
Citera
2018-11-15, 12:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miamois
Hej jag har en sådan fruktansvärd tandläkarskräck/fobi så det är över 15 år sedan minst som jag var hos tandläkaren. Efter extrem värk så vet jag att en tand måste dras ut, jag har aldrig dragit ut en tand. Värken vann och jag tog kontakt med danderyds folktandvård på danderyds sjukhus jag fick komma dit och dom fick bara ta bilder och kolla med spegel inget annat. Nu väntar jag på tid och mår så dåligt. Jag har bett om lugnande innan och en massa bedövning men är rädd att det lugnande man får hos tandläkaren inte funkar på mig, har någon fått lugnande och vet att det funkar. Märker man inte något när dom sen börjar slita och dra i tanden det måste väl låta och kännas obehagligt eller.....
Huvudsaken är väl att du inte har ont? Dagens bedövningar är helt fantastiska.
Citera
2018-11-15, 12:21
  #4
Medlem
Okej , dom sa till mig att jag skule få dorcium flytande innan. Jag bara hoppas att det funkar och jag missbrukar inga tabletter alls men är så rädd ändå.
Citera
2018-11-15, 12:22
  #5
Medlem
En del sägar att man känner att det drar och knastar när dom håller på hua.
Citera
2018-11-15, 12:31
  #6
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Tandläkaren drar inte ut tanden, utan böjer den försiktig fram och tillbaka så de små trådar som finns under tandens rötter också släpper taget. Det gör inte ont alls.
Citera
2018-11-15, 12:38
  #7
Medlem
Okej det visste jag inte tack för ditt svar, jag kommer få lugnande innan för skräcken sitter ändå i , men ska sen gå ett KBT program så att jag sen ska klara av att gå utan lugnande.
Citera
2018-11-15, 13:07
  #8
Medlem
Vattenspridares avatar
Jag har själv grov tandläkarskräck och fick midazolam(bensodiazepin) i flytande form och sen fick jag lägga mig i ett rum i 30-40 minuter och det funkade väldigt bra.
Korttidsverkalde så var normal efter ca 2-3 timmar.
Citera
2018-11-15, 13:18
  #9
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miamois
En del sägar att man känner att det drar och knastar när dom håller på hua.
Sant men va fan...lite kan man väl klara? Allt kan inte vara fluffande på rosa moln. Ursäkta om jag låter hårt men va fan....livet är inte alltid roligt. Men du TS, det kommer kännas mycket bättre efteråt när du slipper ha ont , tro mig. Ett tips, blunda och tänka att du befinner dig på någon sandstrand, solen värmer din kropp, du har en liten skön drink i ena handen bredvid bordet. Du mår bra och tänker , kanske ska man ta ett lite dopp snart?
Citera
2018-11-15, 13:21
  #10
Medlem
Tack för det svaret , behövde höra det tar ju knappt Alvedon så då borde det lugnande verka på mig.
Citera
2018-11-15, 13:27
  #11
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Du kommer inte känna något alls, jag drog ut en visdomstand nyligen och jag kände mer av dom där sprutorna än när dom tog bort tanden.
Citera
2018-11-15, 14:27
  #12
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miamois
En del sägar att man känner att det drar och knastar när dom håller på hua.
Det knastrar och knakar satan och när jag gjorde det så gjorde det extremt ont båda gångerna. Men det var för att de inte gav mig tillräckligt med bedövning det jag fick var lokalbedövning och de snålade som fan på lustgasen. Stesolid låter inte fyskam dock! Man kan säkert be om att få både lokalbedövning stess och gas om man frågar snällt då lär man inte känna ett smack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback