Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-15, 12:09
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Ni vet typen. Man är inne på en fullsatt lunchrestaurang. Kön blir bara längre och längre och man letar sittplats.

Det är helt fullt, men man ser folk som är både med att äta och dricka kaffe men som, trots att det är folk som behöver bord, sitter och kallpratar och bryr sig inte ett dugg om andras behov.

Vad är felet med dessa människor? Helt egoistiska.

Finns det någon här som är typen som gärna sitter 10-15 minuter extra, trots att det är uppenbart att folk behöver bord? Hur resonerar ni i så fall? Personligen tycker jag att det är oerhört respektlöst, och jag försöker alltid äta så fort det bara går och gå iväg när det inte ääfinns flera bord redan lediga när jag har ätit klart. Tycjer det hör till vanligt vett och etikett
Citera
2018-11-15, 12:15
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ni vet typen. Man är inne på en fullsatt lunchrestaurang. Kön blir bara längre och längre och man letar sittplats.

Det är helt fullt, men man ser folk som är både med att äta och dricka kaffe men som, trots att det är folk som behöver bord, sitter och kallpratar och bryr sig inte ett dugg om andras behov.

Vad är felet med dessa människor? Helt egoistiska.

Finns det någon här som är typen som gärna sitter 10-15 minuter extra, trots att det är uppenbart att folk behöver bord? Hur resonerar ni i så fall? Personligen tycker jag att det är oerhört respektlöst, och jag försöker alltid äta så fort det bara går och gå iväg när det inte ääfinns flera bord redan lediga när jag har ätit klart. Tycjer det hör till vanligt vett och etikett

Det är väl i hög grad respektlöst att förutsätta att folk skall stressa och lämna plats för just dig !
Om det är överfullt på ett lunchställe varför går du ens in ? Ät tidigare eller senare när det inte är rusning eller välj ett annat lunchställe där det inte är fullt.
Citera
2018-11-15, 12:21
  #3
Medlem
Gurglarens avatar
Nej, man får äta hur länge man vill. Kanske vill sitta och snacka lite innan man går. Orka stressa pga andra idioter.
Citera
2018-11-15, 12:22
  #4
Medlem
Jag ska strax gå ut för att äta lunch, och jag kommer att sitta just så länge jag behöver.
Tar en kopp kaffe efteråt och snackar med trevliga människor 10-15 minuter, ibland längre.
Lunchen för mig är väl en av dagens höjdpunkter.
Citat:
Vad är felet med dessa människor? Helt egoistiska.
Det är inget fel på dessa människor (inklusive mig).
Kanske felet ligger hos dig. Hitta ett annat ställe kanske.
Citera
2018-11-15, 12:22
  #5
Medlem
Lunch är viktigt för avkoppling och nedstressande. Det ska ta tid.
Citera
2018-11-15, 12:23
  #6
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är väl i hög grad respektlöst att förutsätta att folk skall stressa och lämna plats för just dig !
Om det är överfullt på ett lunchställe varför går du ens in ? Ät tidigare eller senare när det inte är rusning eller välj ett annat lunchställe där det inte är fullt.
Knappast, det är mer respektlöst att hålla ett bord när man inte ens äter eller dricker längre. Med det sagt behöver man inte stressa när man väl äter, det vore dumt. Jag pratar om de som helt klart är färdiga med sina ärenden, som bara sitter och gör ingenting.

Sen är det respektlöst mot restaurangägaren också, som förlorar pengar på det.
Citera
2018-11-15, 12:29
  #7
Medlem
En del populärare indiska restauranger i Stockholm brukar rensa bordet från rubbet och torka innan man knappt hunnit äta upp. Och om man inte köper till nanbröd får man typ knappt ett bord. Snåla indier.
Citera
2018-11-15, 12:31
  #8
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Knappast, det är mer respektlöst att hålla ett bord när man inte ens äter eller dricker längre. Med det sagt behöver man inte stressa när man väl äter, det vore dumt. Jag pratar om de som helt klart är färdiga med sina ärenden, som bara sitter och gör ingenting.

Sen är det respektlöst mot restaurangägaren också, som förlorar pengar på det.

Jag har uppenbart inte samma inställning som du, När jag har ätit min luch så sitter jag gärna kvar med en kopp kaffe och funderar för mig själv eller samtalar med andra på restaurangen. Förr kallade man det för att smälta maten.

Kommentaren till din sista mening är: att pengar är inte allt.
Den restaurang som börjar schasa iväg sina gäster direkt när dom slängt i sig maten, blir förhoppningsvis bojkottad av lunchgästerna, så att en annan och mänskligare restauratör kan träda in efter den förres kk.
Citera
2018-11-15, 12:33
  #9
Medlem
swebarbs avatar
jag förstår inte ens ditt problem? låt folk äta för helvete ifred.. bara för du stressar betyder inte andra måste anpassa sig efter hur du äter.. mupp
Citera
2018-11-15, 12:33
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag har uppenbart inte samma inställning som du, När jag har ätit min luch så sitter jag gärna kvar med en kopp kaffe och funderar för mig själv eller samtalar med andra på restaurangen. Förr kallade man det för att smälta maten.

Kommentaren till din sista mening är: att pengar är inte allt.
Den restaurang som börjar schasa iväg sina gäster direkt när dom slängt i sig maten, blir förhoppningsvis bojkottad av lunchgästerna, så att en annan och mänskligare restauratör kan träda in efter den förres kk.

Fast då gör du ju uppenbarligen något. Du dricker fortfarande kaffe. Det är något annat. Pratar om de som sitter med HELT tomma koppar och tallrikar. Inte de som fortfarande dricker kaffe.
Citera
2018-11-15, 12:34
  #11
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Är väl inte gästernas problem att du har svårt att få ett bord?
Resonerar du på samma sätt när du sitter och äter en fin middag?
"Hörde du! Dom sa till det där paret att det inte fanns något bord, svep vinet och be om en doggy bag, nu drar vi!"
Citera
2018-11-15, 12:35
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
och jag försöker alltid äta så fort det bara går och gå iväg när det inte ääfinns flera bord redan lediga när jag har ätit klart. Tycjer det hör till vanligt vett och etikett

Så du äter fort för att du tänker på andras skull? Det är inte så att du har en kort lunchrast?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback