Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 09:45
  #1
Medlem
Hur lätt är det egentligen att bli lurad? Eller blir man lurad när man köper en fd skrotbil för 200-300 000kr

Jag är just nu ute och letar efter en lite "finare" bmw typ 335, 550, M5 eller M6.

En del av utbudet på blocket är föredetta krockade bilar som köpts in fårn USA. Är det lagligt att sälja de? Tydligen?
Vinsten är förmodligen riktigt stor.

Vad tycker ni här på fb om detta?
Citera
2018-11-15, 09:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutoSmart
Hur lätt är det egentligen att bli lurad? Eller blir man lurad när man köper en fd skrotbil för 200-300 000kr

Jag är just nu ute och letar efter en lite "finare" bmw typ 335, 550, M5 eller M6.

En del av utbudet på blocket är föredetta krockade bilar som köpts in fårn USA. Är det lagligt att sälja de? Tydligen?
Vinsten är förmodligen riktigt stor.

Vad tycker ni här på fb om detta?

Ja det är lätt att bli lurad. Var noga med att kolla upp bilen så gott du kan. Kolla kaross, kolla under huven om du t ex ser skillnader i lacken där den blivit lagad. Om det är en import kolla när den importerades och när den sedan registrerades så det inte gick lång tid där emellan. Har bilen varit avställd?

Det är inte tillåtet att importera kvaddade bilar från USA. Men de tar omvägar via länder i Baltikum som oftast. Tänk på att chassinummer kan komma från en stulen bil.
Citera
2018-11-15, 09:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Ja det är lätt att bli lurad. Var noga med att kolla upp bilen så gott du kan. Kolla kaross, kolla under huven om du t ex ser skillnader i lacken där den blivit lagad. Om det är en import kolla när den importerades och när den sedan registrerades så det inte gick lång tid där emellan. Har bilen varit avställd?

Det är inte tillåtet att importera kvaddade bilar från USA. Men de tar omvägar via länder i Baltikum som oftast. Tänk på att chassinummer kan komma från en stulen bil.

Om man köper via en bilhandlare (företag) så kan väll inte tecka garanti? Hur ser det ut med försäkring?
Citera
2018-11-15, 10:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutoSmart
Om man köper via en bilhandlare (företag) så kan väll inte tecka garanti? Hur ser det ut med försäkring?

Bil godkänd i ett annat EU-land blir också det i Sverige. Det är ett bedrägeri det handlar om. Garantier lär du väl inte få med tanke på att det är busar som sysslar med detta. Inga garantier som är värda något i alla fall.

Var försiktig om du ges möjlighet att köpa en nyare t ex Volvo för ett väldigt bra pris. Handla bara av handlare du tror dig veta är seriösa. De kör med stories om att bilen ägdes av en av deras bästa kunder som de hjälpt med importen. Men att denna ägare nu snabbt ville göra sig av med bilen, priset mindre viktigt. Kolla upp personerna på nätet om det inte är en betrodd märkeshandlare. Kolla bilen på t ex car.info eller liknande.

Skräckexempel:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/YCH185
Citera
2018-11-15, 11:16
  #5
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Skräckexempel:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/YCH185

Jisses! jag har aldrig sett något liknande i mina efterforskningar på begagnade bilar, hittade du denna av en slump eller kan man sortera på antal poster i fordonshistorik?
Citera
2018-11-15, 11:21
  #6
Medlem
nerdinsides avatar
Om du söker på google efter VIN nummret kan du i många fall hitta salvage annonsen från när det amerikanska försäkringsbolaget sålde bilen på auktion.

Då kan du se hur skadad bilen var så du har ett hum om hur mycket Frankenstein arbetat på fordonet i sin mörka, rumänska källare.

Annan bra sak att hålla koll på är vilken väg bilen tog från USA till sverige och gärna vilka som har haft hand om bilen under vägen.

Det är ganska vanligt att de fuskat ihop skiten med dåliga eller fejkade delar för att vinstmaximera.

Jag skulle hellre cyckla än köra en före detta salvage car, om inte jag själv höll i renoveringen.
Citera
2018-11-15, 11:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jisses! jag har aldrig sett något liknande i mina efterforskningar på begagnade bilar, hittade du denna av en slump eller kan man sortera på antal poster i fordonshistorik?

Ja den är riktigt sjuk. Inte många rätt på den bilen

Tyvärr kan du inte sortera eller söka på det sättet. Jag stötte på denna för ett tag sedan via en bekant. Har sett andra liknande.
Citera
2018-11-15, 12:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Ja den är riktigt sjuk. Inte många rätt på den bilen

Tyvärr kan du inte sortera eller söka på det sättet. Jag stötte på denna för ett tag sedan via en bekant. Har sett andra liknande.

Men den plötsliga reduktionen av miltal förklaras nog av ofullständig konvertering av US miles till kilometer.... Den viktigaste frågan för dagens ägare är väl om den blev reparerad av proffs eller klåpare efter att den blev avskriven i USA.
Citera
2018-11-15, 14:12
  #9
Medlem
enknutensaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jisses! jag har aldrig sett något liknande i mina efterforskningar på begagnade bilar, hittade du denna av en slump eller kan man sortera på antal poster i fordonshistorik?

Kolla på tex. Corvette C6 på blocket..
Majoriteten av de som kostar under 300k har salvage title.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback