Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 08:33
  #1
Medlem
Har dejtat en tjej i snart 2 månad och är verkligen jättekär, allt är så underbart just nu! Hon säger att hon känner likadant, gulliga sms varje dag, när vi träffas så är det mys och sex varje gång flera gånger ibland.
Har träffat hennes familj och de gillar mig med, vi har samma intressen osv... allt känns bara jättebra. Allt förutom en grej...

Jag är så rädd för att det ska svalna och att hon vill göra slut eller liknande. Har haft 2st förhållande innan detta och jag var den som var jättekär och deras känslor svalnade efter några månader. Skillnaden är dock att denna tjejen verkligen visar vad hon känner, precis som jag gör. Jag har till och med tyckt att det varit jobbigt/klängigt ibland men älskar det så mycket för känner mig speciell och saknad av henne.

Hur ska jag tänka? Är jag bara lite rubbad av mina ex? Har ni några råd eller tips att ge mig?
Jag tänker liksom att om jag kan känna såhär för en annan så kan väl någon känna samma för mig, eller?

Mvh gladledsen kille
Citera
2018-11-15, 08:38
  #2
Medlem
Kan du inte mer tänka att om dina 2 tidigare förhållanden inte hade pajat så hade du ju aldrig träffat din nuvarande underbara tjej? Vem vet kanske ett ännu bättre förhållande väntar om detta skulle ta slut.
Citera
2018-11-15, 08:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Kan du inte mer tänka att om dina 2 tidigare förhållanden inte hade pajat så hade du ju aldrig träffat din nuvarande underbara tjej? Vem vet kanske ett ännu bättre förhållande väntar om detta skulle ta slut.

Hmm.. Jo så får jag nog tänka. Är bara så kär och lycklig och hade mått så dåligt om detta tog slut, är jätterädd för något som jag egentligen inte har någon anledning till att tro ska hända.
Är det vanligt att bli rädd för att förlora någon man älskar? Försvinner det?
Citera
2018-11-15, 08:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Hmm.. Jo så får jag nog tänka. Är bara så kär och lycklig och hade mått så dåligt om detta tog slut, är jätterädd för något som jag egentligen inte har någon anledning till att tro ska hända.
Är det vanligt att bli rädd för att förlora någon man älskar? Försvinner det?

Det där är så individuellt förmodligen mera av en fas nu när du är så pass ung och man känner saker så starkt. Tycker dock det gör dig attraktiv men undvik att vara alltför klängig kanske. Dock bra att ni verkar ha en fin relation och umgås mycket.
Citera
2018-11-15, 08:53
  #5
Medlem
För att få en relation att hålla krävs det att alla inblandade parter jobbar för detta ändamål. Att känslor svalnar kan ju både bero på den rent kemiska processen, men också påverkas av hur relationen är och hur personerna trivs i den. Mitt tips är att du tar tag i dina känslor, fundera över varför du är rädd för att hon ska "göra slut". Är det någonting hon gjort eller sagt som tyder på att hon skulle vilja detta, eller är det du själv som tillskriver henne det? Om det är det sistnämnda så behöver du jobba bort det på något sätt, utan att involvera henne i det. Du skriver att hon visar att hon vill vara med dig etc., så det låter inte som att det är hon som gör någonting som borde få dig att tvivla.
Citera
2018-11-15, 09:16
  #6
Medlem
maxatdunders avatar
Det kommer dippa det vet du ju... Aldrig att de fortsätter såhär med dig som person
Citera
2018-11-15, 09:24
  #7
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Är det vanligt att bli rädd för att förlora någon man älskar? Försvinner det?
Fullt naturligt och mänskligt. Särskilt med tanke på din historia. Försök ta det lugnt och njuta av nuet, framtiden går inte att kontrollera.
Citera
2018-11-15, 09:41
  #8
Medlem
https://www.reddit.com/r/theredpill/

Nu slipper du få "oneitis" som det heter. Nej, din verklighet blir inte rubbad, du bara ser den för vad den är.
Citera
2018-11-15, 09:55
  #9
Medlem
Soda--Pops avatar
Gör konkreta saker som hon gillar som hon skulle sakna ifall hon gjorde slut. Typ ta med henne ut där hon personligen gillar vara, bio , kusten osv. Ta reda på vad hon gillar göra osv. detta visar å ena sidan för henne att du tänker på henne samt gör att du blir en del av hennes positiva vardag.

Sen glöm inte att par gör slut och kommer tilbaka till varandra flertal gånger.
Citera
2018-11-15, 12:34
  #10
Medlem
UlbrichtDenLuriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Har dejtat en tjej i snart 2 månad och är verkligen jättekär, allt är så underbart just nu! Hon säger att hon känner likadant, gulliga sms varje dag, när vi träffas så är det mys och sex varje gång flera gånger ibland.
Har träffat hennes familj och de gillar mig med, vi har samma intressen osv... allt känns bara jättebra. Allt förutom en grej...

Jag är så rädd för att det ska svalna och att hon vill göra slut eller liknande. Har haft 2st förhållande innan detta och jag var den som var jättekär och deras känslor svalnade efter några månader. Skillnaden är dock att denna tjejen verkligen visar vad hon känner, precis som jag gör. Jag har till och med tyckt att det varit jobbigt/klängigt ibland men älskar det så mycket för känner mig speciell och saknad av henne.

Hur ska jag tänka? Är jag bara lite rubbad av mina ex? Har ni några råd eller tips att ge mig?
Jag tänker liksom att om jag kan känna såhär för en annan så kan väl någon känna samma för mig, eller?

Mvh gladledsen kille

Den fas ni nu upplever i ert förhållande förekommer i princip alltid i början av romantiska relationer, men dör naturligt ut efter ett antal månader. I vissa fall innebär det att relationen tar slut (prövotiden har visat att ni inte är kompatibla), i andra fall innebär det att man mejslat ut en grund att bygga ett stabilt long term relationship från. Att investera så mycket känslomässigt i den inledande fasen, som du tycks göra, är väldigt destruktivt; det är inte alls olikt de som gång på gång jagar ett starkt drogrus och blir bedrövade när effekten avtar. Även kemiskt finns det likheter. Vi lever långa liv och har under den tiden möjligheten att skapa relationer med många fantastiska människor, var och en med sina egna unika drag. Vissa är korta, andra är långa - i vissa fall fram tills döden. Det är extremt få unnat att hitta en partner som man håller ihop med från ungdomen till döden, definitivt ett undantag snarare än regel (se begreppet "oneities" som komigenjao nämner). Varje relation utgör en berikande och lärorik upplevelse, även de som är smått traumatiska.

Med det sagt, försök vara självsäker och leva i nuet. Njut av det ni har och sondera terrängen, se om det finns potential för ett long term relationship. Vad som definitivt kommer få negativa konsekvenser är att du målar fan på väggen och börjar oroa dig över alla olika eventualiteter. Det gör dig negativ, ledsen och inte särskilt rolig. Investera inte för mycket känslomässigt i förhållandet efter kort tid, utan investera istället rationellt och successivt. Om man bryr sig om en relations hälsa tar man inte ogenomtänkta och impulsiva beslut, lika lite som man bör ta ogenomtänkta och impulsiva beslut när det gäller ekonomi, karriär, etc. Kompromissa inte för mycket med ditt eget liv såsom intressen, vänner, etc. Dels undviker du att göra dig själv en otjänst, och dels uppfattar din partner dig som mer självständig och självsäker.

Angående din oro att hon ska göra slut med dig, fundera över detta. Vill du ha en partner som är ärlig och tar ansvar, eller någon som leder er båda i fördärvet av sentimentalitet och rädsla att ta svåra beslut? Om hon väljer att göra slut med dig innebär det att det finns någon typ av kompabilitetsproblem, och även om det gör ont så är det betydligt bättre än att låta förhållandet stiga ner i avgrunden över tid. Det sistnämnda föder det värsta av allt: bitterhet. Du kan aldrig tvinga någon att älska dig och att vilja vara med dig, men när man funderar i sådana tankegångar du gör kommer man skrämmande nära en sådan önskan, vilket man sällan inser.

Citat:
Ursprungligen postat av komigenjao
https://www.reddit.com/r/theredpill/

Nu slipper du få "oneitis" som det heter. Nej, din verklighet blir inte rubbad, du bara ser den för vad den är.

Exakt! Det absolut bästa, i min mening, är Rollo Tomasis böcker. Efter att ha öppnat ögonen för honom och andra inom samma sfär ledde det verkligen till en emotionell renässans för min del; jag kunde släppa all irritation, frustration och ynklighet som levde kvar i mig från flertalet långa, svåra och olyckliga förhållande jag haft, och jag utvecklade en realistisk, positiv och framförallt hälsosam syn på kvinnor och relationer. Rekommenderas varmt!

Citera
2018-11-15, 12:50
  #11
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweOs
Har dejtat en tjej i snart 2 månad och är verkligen jättekär, allt är så underbart just nu! Hon säger att hon känner likadant, gulliga sms varje dag, när vi träffas så är det mys och sex varje gång flera gånger ibland.
Har träffat hennes familj och de gillar mig med, vi har samma intressen osv... allt känns bara jättebra. Allt förutom en grej...

Jag är så rädd för att det ska svalna och att hon vill göra slut eller liknande. Har haft 2st förhållande innan detta och jag var den som var jättekär och deras känslor svalnade efter några månader. Skillnaden är dock att denna tjejen verkligen visar vad hon känner, precis som jag gör. Jag har till och med tyckt att det varit jobbigt/klängigt ibland men älskar det så mycket för känner mig speciell och saknad av henne.

Hur ska jag tänka? Är jag bara lite rubbad av mina ex? Har ni några råd eller tips att ge mig?
Jag tänker liksom att om jag kan känna såhär för en annan så kan väl någon känna samma för mig, eller?

Mvh gladledsen kille

Ja, man blir lite (ibland mycket) rubbad av sina tidigare upplevelser.

Modigt av dig att inte ha blivit bitter eller backat osv. Fortsätt bara som du gör. Det som eventuellt kan förstöra för sig är dina egna tankar om vad som kan hända. Det gör tyvärr ibland att man backar eller stänger av. Ta inte ut något i förskott utan var bara dig själv.

Kom ihåg att du inte kan styra över någon annan. Oroa dig inte över vad andra gör och känner. Du kan bara styra det du själv gör och tänker, så vila i det och låt livet ha sin gång.
Citera
2018-11-15, 12:55
  #12
Medlem
Skaffa barn är det enda som kommer få er att binda på riktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback