Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-15, 08:15
  #1
Medlem
En intressant artikel där vad som är "lagom" mycket och lagom hård jogging/löpning (i relation till dödlighet) är. Hur mycket löper ni andra flashbackare som löptränar/joggar? Befinner ni er över (eller under) eller inom den rekommenderade "optimala" träningsdosen?

"Stop that binge jogging! Three times a week is best for you... and too much is as bad as doing nothing"

"Long term study found slow joggers had the lowest rates of death
Strenuous joggers were as likely to die as sedentary non-joggers
Going jogging three times a week for no more than 2.4 hours is optimal
Pace of the slow joggers corresponds to vigorous exercise and strenuous jogging corresponds to very vigorous exercise, researchers qualified"

https://www.dailymail.co.uk/health/a...nger-life.html
Citera
2018-11-15, 08:41
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Jag löper 1.5 mil 2 dagar i veckan. Men jag tränar på gym ganska mycket också.

Jag skulle säga att 2 löppass i min längd per vecka känns perfekt.
Citera
2018-11-15, 09:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag löper 1.5 mil 2 dagar i veckan. Men jag tränar på gym ganska mycket också.

Jag skulle säga att 2 löppass i min längd per vecka känns perfekt.
Ungefär hur lång tid tar dina löppass?
Citera
2018-11-15, 09:13
  #4
Medlem
Heauxms avatar
Det går i perioder, oftast ingenting men sen några månader per år blir det 1-3 ggr i veckan. Då på 5 km utomhus. Det är max bad jag klarar av haha, extremt tufft. Det tar mig ca 35 min.
Citera
2018-11-15, 09:21
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Ungefär hur lång tid tar dina löppass?

För å vara lite mer korrekt då så ligger mina pass på mellan 1.4 mil och 1.6 mil enligt uppmätning. Jag ligger då mellan 1h10min och 1h30min. Cirka. Har faktiskt inte tagit tiden på flera år. Men jag springer ganska långsamt så det blir nog mer åt den senare tiden.
Citera
2018-11-15, 10:11
  #6
Medlem
Jag bryr mig väl inte vad denna studien säger. Vem som helst som inte har en skruv lös vet vad hälsa är och att den styrs av ens livsstil.

Livslängden styrs inte av om man under en period löptränar 2 eller 4ggr i veckan. Läste inte studien och det jag nämnde står säkert i studien också.

Hjulet är redan uppfunnet så varför det kommer menlösa studier är väl ett sätt för sämre forskare att få bidrag.
Citera
2018-11-15, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För å vara lite mer korrekt då så ligger mina pass på mellan 1.4 mil och 1.6 mil enligt uppmätning. Jag ligger då mellan 1h10min och 1h30min. Cirka. Har faktiskt inte tagit tiden på flera år. Men jag springer ganska långsamt så det blir nog mer åt den senare tiden.
Ok, jag förstår. Så lite under 3 timmar jogging/vecka för dig då. Joggar du hela vintrarna också?
Citera
2018-11-15, 18:27
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Ok, jag förstår. Så lite under 3 timmar jogging/vecka för dig då. Joggar du hela vintrarna också?

I princip. När tempen når under -6 tar jag kortare rundor. Men eftersom jag joggat i så många år så kommer aldrig något jobbigt flås under mina löprundor och därför fungerar det i minus även längre sträckor.

Men strax under 3 timmars löp per vecka låter det nog som.
Citera
2018-11-16, 07:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
I princip. När tempen når under -6 tar jag kortare rundor. Men eftersom jag joggat i så många år så kommer aldrig något jobbigt flås under mina löprundor och därför fungerar det i minus även längre sträckor.

Men strax under 3 timmars löp per vecka låter det nog som.
Ok. Bra kontinuitet!
Citera
2018-11-16, 12:43
  #10
Medlem
udons avatar
studien är ju ett par år gammal och jag har för mig att den blivit rätt sågad. Iallafall tolkningen av den. Det finns ingen allmänt accepterad volym och inte heller någon definition på "moderat jogging".

Nej det är inte farligt att träna löpning. Dock finns det förmodligen en gräns när träning enbart medför ökade hälsofördelar.

Jag springer ca 50 km i veckan. Har fått bättre matvanor, bättre hälsovärden, lägre fettprocent och även objektivt bättre mätvärden på hälsokontroller.
Citera
2018-11-17, 05:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
studien är ju ett par år gammal och jag har för mig att den blivit rätt sågad. Iallafall tolkningen av den. Det finns ingen allmänt accepterad volym och inte heller någon definition på "moderat jogging".

Nej det är inte farligt att träna löpning. Dock finns det förmodligen en gräns när träning enbart medför ökade hälsofördelar.

Jag springer ca 50 km i veckan. Har fått bättre matvanor, bättre hälsovärden, lägre fettprocent och även objektivt bättre mätvärden på hälsokontroller.

Slitage på kroppen av brosk och skelett kan ju vara problem för vissa, samt att man skall ha koll på hur mycket fria radikaler man får i sig och bekämpa det med antioxidanter.
Citera
2018-11-17, 05:14
  #12
Medlem
Blaobars avatar
Inte bra om man är spinkig, men det är bra om man är smalfet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback