Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 02:01
  #1
Medlem
Reggaemans avatar
Det är ingen som döljer att när de röker vape, vapear (eller hur fan man säger) så andas de ut enorma moln av rök som sprids omkring dem som en pest för de som inte uppskattar lukterna.

Själv har jag aldrig rökt i hela mitt liv så jag kanske är fel person att ge mig in i det här men det känns som att grejen att bilda enorma rökmoln för att "se cool ut" är en väldigt stor anledning till att folk vapear...större delen av folk jag ser som andas ut vape rök gör det ju väldigt tydligt, gärna så stora rökmoln som möjligt som helt omsluter personen...

Men om en vape var precis som den är nu, samma mekanism, samma nikontinhalt, samma smaker etc men helt utan att det bildas rök, skulle folk fortfarande använda sin vape eller skulle de sluta röka helt eller bara gå över till cigaretter?
Citera
2018-11-15, 02:05
  #2
Medlem
Folk gillar att se röken av samma anledning som man gillar att trycka på knappar och få feedback, höra klicket och vet att det hela står rätt till. Om man inte ens ser vad man inhalerar, hur ska man veta att det dels fungerar och hur effektivt?

Korkad tråd av en mupp som projicerar sitt bekräftelsebehov.

Nej, jag röker inte, varesig cigg eller "vape".
Citera
2018-11-15, 02:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Det är ingen som döljer att när de röker vape, vapear (eller hur fan man säger) så andas de ut enorma moln av rök som sprids omkring dem som en pest för de som inte uppskattar lukterna.

Själv har jag aldrig rökt i hela mitt liv så jag kanske är fel person att ge mig in i det här men det känns som att grejen att bilda enorma rökmoln för att "se cool ut" är en väldigt stor anledning till att folk vapear...större delen av folk jag ser som andas ut vape rök gör det ju väldigt tydligt, gärna så stora rökmoln som möjligt som helt omsluter personen...

Men om en vape var precis som den är nu, samma mekanism, samma nikontinhalt, samma smaker etc men helt utan att det bildas rök, skulle folk fortfarande använda sin vape eller skulle de sluta röka helt eller bara gå över till cigaretter?

Ja. Aldrig gjort det själv dock men verkar vara ett smidigt sätt att få sitt dagliga nikotin.
Citera
2018-11-15, 02:38
  #4
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Folk gillar att se röken av samma anledning som man gillar att trycka på knappar och få feedback, höra klicket och vet att det hela står rätt till. Om man inte ens ser vad man inhalerar, hur ska man veta att det dels fungerar och hur effektivt?

Korkad tråd av en mupp som projicerar sitt bekräftelsebehov.

Nej, jag röker inte, varesig cigg eller "vape".

För du känner väl för fan effekten och känner det i hals och mun?
Som jag säger, hypotes om allt är precis som vanligt förutom att röken är borttagen.

Jag ställer en fråga för att jag är nyfiken på vad folk tror, korkad kan du var själv, idiot.
Citera
2018-11-15, 02:49
  #5
Medlem
FirstAidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
För du känner väl för fan effekten och känner det i hals och mun?
Som jag säger, hypotes om allt är precis som vanligt förutom att röken är borttagen.

Jag ställer en fråga för att jag är nyfiken på vad folk tror, korkad kan du var själv, idiot.

Jag vapear själv och tror det nog är en viss del av tillfredställensen att se moln komma ut. påminner om cigaretter som man helst skulle vilja röka egentligen.
Citera
2018-11-15, 02:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
Jag vapear själv och tror det nog är en viss del av tillfredställensen att se moln komma ut. påminner om cigaretter som man helst skulle vilja röka egentligen.

Säger ju att det är en del av feedbacken. Varför är det så svårt för folk att förstå? Men nej, enligt TS gör du det för att vara cool.
Citera
2018-11-15, 02:52
  #7
Medlem
Rogerdotters avatar
Jag röker elcigg och gillar inte heller när det blir för mkt ånga som sprids.
Aldrig förstått mig på dom som vill ha så mkt ånga som möjligt.
Man gillar ju känslan när det kommer ut som med en vanlig cigg men det finns en gräns tycker jag iaf haha.
Citera
2018-11-15, 02:54
  #8
Medlem
Rogerdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerdotter
Jag röker elcigg och gillar inte heller när det blir för mkt ånga som sprids.
Aldrig förstått mig på dom som vill ha så mkt ånga som möjligt.
Man gillar ju känslan när det kommer ut som med en vanlig cigg men det finns en gräns tycker jag iaf haha.

Får lägga till att jag vill helst att det kommer ut "rök", för känslans skull. Blir nog inte samma sak utan rök.
Citera
2018-11-15, 07:05
  #9
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Säger ju att det är en del av feedbacken. Varför är det så svårt för folk att förstå? Men nej, enligt TS gör du det för att vara cool.
Det kan ju vara så att det samtidigt är
  1. en tillfredsställande upplevelse att få se den rök man andas ut, även om ingen ser på, och
  2. något som känns coolt att göra inför publik.
Åtminstone för en andel av vape-konsumenterna.
Citera
2018-11-15, 09:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Folk gillar att se röken av samma anledning som man gillar att trycka på knappar och få feedback, höra klicket och vet att det hela står rätt till. Om man inte ens ser vad man inhalerar, hur ska man veta att det dels fungerar och hur effektivt?

Korkad tråd av en mupp som projicerar sitt bekräftelsebehov.

Nej, jag röker inte, varesig cigg eller "vape".

Ja och nej.

Rök är lite mer inpräntat i våra sinnen från längre tillbaka i tiden. Röken och även cigarette-glöden har mystiska anor. http://www.tamingthemonkey.com/index...moking-ritual/

Att folk blir uppmärksamhetstörstande horor när de får tag på eldfrirök och ansträngningsfrittdopamin då kan vi nog säga att armageddon är nära.
Citera
2018-11-18, 12:10
  #11
Medlem
Ogdens avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Tobak
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback