2018-11-15, 00:48
Medlem
KentLandins avatar
Vet inte om detta är rätt kategori men jag har alltså fått min mobil förstörd på arbetet.

Jag jobbar som hundrastare åt ett företag som kräver att jag har min egen privata mobil på mig på arbetstid. Här om dagen fick en av hundarna fnatt och började bita i min jacka och fick tag på min mobil och tuggade sönder den.

Min arbetsgivare bad mig kolla min hemförsäkring, men dom täcker inga skador som djur orsakat.

Nu vill hon ge mig en gammal telefon som de ”har liggande”. Jag vill ju självklart ha en likvärdig telefon, allra helst en ny då.

Någon som vet vad jag har rätt till?
Citera
2018-11-15, 00:53
Medlem
YLD1989s avatar
Hur tillmötesgående verkar ägaren till hemmet vara? Vad säger hennes försäkring?
Jag hade blivit skitsur om hon inte hade ersatt den med en åtminstone likvärdig, annars hade jag skitit i att svara i telefonen 50% av gångerna.
Vad säger anställningsavtalet?
Citera
2018-11-15, 00:55
Medlem
Strongmanx2s avatar
Inget företag kan någonsin tvinga dig använda din privata mobil utan ersättning för detta.

Tyvärr gick du på din chefs lögn och det kommer bli svårt att få detta gå igenom rätten då beloppet på telefonen är under ett halvt basbelopp.
Citera
2018-11-15, 01:08
Medlem
KentLandins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
Hur tillmötesgående verkar ägaren till hemmet vara? Vad säger hennes försäkring?
Jag hade blivit skitsur om hon inte hade ersatt den med en åtminstone likvärdig, annars hade jag skitit i att svara i telefonen 50% av gångerna.
Vad säger anställningsavtalet?

Får 10 kr/dag i ersättning för att jag använder privat mobil på arbetet ”för att dom ska slippa skaffa jobbtelefoner åt alla anställda”. Står inget om vad som händer om den skulle gå sönder.

Men borde inte min arbetsgivare vara skyldig att ersätta mig eller ge mig en ny likvärdig telefon?
Citera
2018-11-15, 01:14
Medlem
Jobbade med rivning för massa år sedan och spräckte glaset några gånger. Fick ingen ny telefon trots arbetsgivaren ville att ja ska skulle kunna svara i telefon på arbetet.... Sluta me jag köpte en knapptelefon
Citera
2018-11-15, 01:30
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLandin
Får 10 kr/dag i ersättning för att jag använder privat mobil på arbetet ”för att dom ska slippa skaffa jobbtelefoner åt alla anställda”. Står inget om vad som händer om den skulle gå sönder.

Men borde inte min arbetsgivare vara skyldig att ersätta mig eller ge mig en ny likvärdig telefon?

En arbetsgivare är inte skyldig att ersätta dig för dina privata saker.
Du har all rätt i världen att sluta använda din privata telefon på jobbet.

Att det kommer bli kinkigt är solklart, men du kan ej få sparken utav den anledningen.

Många chefer har försökt få mig att använda mina privata telefoner i jobbet, vilket jag alltid nekat.
Citera
2018-11-15, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Inget företag kan någonsin tvinga dig använda din privata mobil utan ersättning för detta.

Tyvärr gick du på din chefs lögn och det kommer bli svårt att få detta gå igenom rätten då beloppet på telefonen är under ett halvt basbelopp.
Blir då ett så kallat småmål, men ser inte varför det skulle försvåra.
Nu är knappast första åtgärden att stämma arbetsgivaren, men däremot att skriva en faktura med anspråk på ersättning. Har man klargjort att privat telefon skall medföras bör även företaget ansvara för skador på den också.
Citera
2018-11-15, 02:17
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Blir då ett så kallat småmål, men ser inte varför det skulle försvåra.
Nu är knappast första åtgärden att stämma arbetsgivaren, men däremot att skriva en faktura med anspråk på ersättning. Har man klargjort att privat telefon skall medföras bör även företaget ansvara för skador på den också.

Det enda TS har skrivit är att arbetsgivaren "kräver" detta, vilket får mig att tro att det handlar om en snål arbetsgivare och inget annat.
Finns det inte med på papper att TS skall få ersättning för privata saker så kommer TS bli utan ersättning.
Citera
2018-11-15, 02:30
Medlem
Citat:
Det enda TS har skrivit är att arbetsgivaren "kräver" detta, vilket får mig att tro att det handlar om en snål arbetsgivare och inget annat.
Finns det inte med på papper att TS skall få ersättning för privata saker så kommer TS bli utan ersättning.
Räcker så väl med det faktum att denne får 10 kronor per dag för att ha sin privata lur med sig (och använda den).
Vidgår dock er inledande slutsats. Det normala hade varit det omvända, att företaget håller med telefon som får användas privat.
Citera
2018-11-15, 02:33
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Räcker så väl med det faktum att denne får 10 kronor per dag för att ha sin privata lur med sig (och använda den).
Vidgår dock er inledande slutsats. Det normala hade varit det omvända, att företaget håller med telefon som får användas privat.
Dessa 10kr vet vi inte ifall det är av good-will från arbetsgivaren eller skrivet på papper.

Är det skrivet på papper så skall dessa 10kr/dag täcka slitage och skador.
Citera
2018-11-15, 02:36
Medlem
Citat:
Dessa 10kr vet vi inte ifall det är av good-will från arbetsgivaren eller skrivet på papper.

Är det skrivet på papper så skall dessa 10kr/dag täcka slitage och skador.
Behöver inte vara dokumenterat, men är antagligen det indirekt då den typen av ersättning inte är lön utan måste stå som kostnadsersättning på lönebeskedet.

Att den summan skall innefatta även skador utan att det explicit framgått i avtal är föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in