Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 18:05
  #1
Medlem
Idealisten.s avatar
Hej

Har ni något tips på något relativt litet och enkelskött, något att kunna lattja på medan man sitter halvdegig i soffan?
Jag tror att något enklare blåsinstrument skulle passa, möjligtvis munspel men är inte säker på hur avancerat det är alltså, det är nog svårare än vad jag fått för mig.

Jag förstår att många om inte alla instrument är svåra att bemästra om man vill låta som ett musikaliskt geni men jag är här utr efter något man relativt snabbt kan ta sig till en nivå av spontan improvisation utan att det låter fruktansvärt utan extrem träning.

Något man kan ta med sig under långa resor kanske, som kanske inte låter allt för högt och som kan fungera som tidsfördriv utan något speciellt mål även om någon sorts utveckling ändå förmodligen sker men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Jag spelar i övrigt redan lite instrument, knappast på avancerad nivå dock. Spelade gitarr i många år, fingerspel var kul men svårt efter ett tag och jag började med piano istället som jag nu i några år försöker utvecklas inom. Lattja spontant med pianot kan vara kul men att variera sig känns viktigt för mig också så jag köpte en klarinett. Tänkte jag skulle bli någon John Coltrane fast på klarinett men det är ju riktigt svårt det här med blåsteknik x) Jag har inte kommit speciellt långt där men har hur många år som helst att utvecklas så är inte orolig hehe.

Hursom, hade uppskattat lite tips om ni har några
Citera
2018-11-14, 18:08
  #2
Medlem
holmiums avatar
mungiga
Citera
2018-11-14, 18:11
  #3
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Skinnflöjt
Citera
2018-11-14, 18:11
  #4
Medlem
OldMKenseys avatar
Harpa
Citera
2018-11-14, 18:28
  #5
Medlem
Kenpos avatar
Ukulelen är ju på modet igen. En sopranukulele är ett litet, behändigt instrument, och mycket brukbart till rytmiskt kompande. Greppen är förenklade gitarrgrepp, motsvarande gitarrens fyra högsta strängar med capo på femte bandet. Där har du alltså redan en viss grundkunskap.
Citera
2018-11-14, 18:50
  #6
Medlem
Swe1227s avatar
Slide whistle!
Citera
2018-11-14, 19:46
  #7
Avstängd
Jockiboiis avatar
Säckpipa, så kan du blåsa på när grannarna missköter sig
Citera
2018-11-15, 17:30
  #8
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Ukulelen är ju på modet igen. En sopranukulele är ett litet, behändigt instrument, och mycket brukbart till rytmiskt kompande. Greppen är förenklade gitarrgrepp, motsvarande gitarrens fyra högsta strängar med capo på femte bandet. Där har du alltså redan en viss grundkunskap.
Förlåt om jag svara i stället för TS.

Har haft en ukulele i flera år men inte fått så bra tips som dina!!

Kan en del gitarr men inte hittat rätt på ukulelen. Kanske har jag inte sopran-verren?

Vill spela och sjunga Eldarevalsen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback