Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-14, 17:16
  #1
Medlem
Dan88s avatar
"IT-företagaren Björn Sundeby har fått grönt ljus att bygga ett hus i klassisk sekelskiftesstil i centrala Växjö. Beskedet får arkitekter att rasa – och projektet anklagas för att vara "bakåtsträvande", rapporterar SVT Nyheter Småland.
Inlägget redigerat med hänsyn till regel 1.02 Upphovsrätt (citat av hel artikel)
Varning utdelad.
/Mod.


"

http://www.friatider.se/vill-bygga-v...kitekter-rasar


I min mening borde nästan alla hus byggas i den här stilen istället för de fula fyrkantiga "funkis" IKEA lådorna som har byggts sen 40-talet.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2018-11-20 kl. 11:27.
Citera
2018-11-14, 17:36
  #2
Medlem
Hardstekts avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...m-uppror-manga

Alltså vad är det för jävla tokig subba. Vaddå framåtsträvande?? Och vad faen säger glas och betonglådor egentligen. Ingenting. De är bara fula. 9 fall av 10.

Alla jävla sätta på kartan människor borde hissas upp i lyktstolpar och pissas på. Ingen jävel bryr sig om växjö. Växjö skall endast finnas till för växjöborna.
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2018-11-14 kl. 17:39.
Citera
2018-11-14, 18:01
  #3
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
All arkitektur är bakåtsträvande ibland, se fenomenet "romerska pelare". Själv är jag så reaktionär och bakåtsträvande att jag gärna skulle bo i ett futuro-hus.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Futuro

Dessutom gillar jag funktionalism och art noveau och tipis, jag bor gärna dessa. Låt folk bygga som de vill, allt behöver inte vara så som utbildadade idioter tycker är bäst. Hade folk varit trendkänsliga hade fånigheter som genusvetenskap haft stort inflytande över hela samhället.

Edit: nu menar jag gammal funktionalism, typ 30-tal.
__________________
Senast redigerad av Mr.J.Pilvikukka 2018-11-14 kl. 18:03.
Citera
2018-11-14, 18:09
  #4
Medlem
hrwdtjs avatar
Modern arkitektur är fruktansvärt ful i de flesta fall. Det är bara arkitekter som tycker det är snyggt.
__________________
Senast redigerad av hrwdtj 2018-11-14 kl. 18:13.
Citera
2018-11-14, 19:01
  #5
Medlem
2560ps avatar
Huset är fantastiskt vackert, jag är glad att han fick igenom sitt projekt tillslut. All heder åt både honom och hans arkitekt, som vågade gå mot strömmen.
Citera
2018-11-14, 20:26
  #6
Medlem
Glorkass avatar
Det här säger något om hur instängd och inskränkt arkitektvärlden har blivit. Självklart ska man kunna bygga i gammal stil om den är vacker och skapar trivsel och igenkänning hos människor!

Varför drivs vårt samhälle så ofta av idioti istället för sunt förnuft?
Citera
2018-11-14, 20:44
  #7
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
"IT-företagaren Björn Sundeby har fått grönt ljus att bygga ett hus i klassisk sekelskiftesstil i centrala Växjö. Beskedet får arkitekter att rasa – och projektet anklagas för att vara "bakåtsträvande", rapporterar SVT Nyheter Småland.
----."

http://www.friatider.se/vill-bygga-v...kitekter-rasar


I min mening borde nästan alla hus byggas i den här stilen istället för de fula fyrkantiga "funkis" IKEA lådorna som har byggts sen 40-talet.
Otroligt märklig protest med tanke på att 99 procent av alla större byggnader som byggs ritas av någon arkitekt som typ studerat Picassos tavlor, ju jävligare de ser ut destå bättre.
Önskade fler byggnader som denna kunde byggas istället för den där själlösa modrerna skiten
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2018-11-20 kl. 11:28.
Citera
2018-11-14, 20:53
  #8
Medlem
brutefishs avatar
mycket glad över att växjö kommun tillåter bygget, annars är kommuner ständigt skitnödiga och vågar aldrig säga emot etablerade arkitekter.

undrar varför turister, svenska som utländska vill besöka gamla stan och äldre stadsdelar i alla städer, för att det är vackert och ger en skön känsla i kroppen.

ingen njuter av hänga bland betong och glasväggar.

https://www.youtube.com/watch?v=GapUEKYLE1o
Citera
2018-11-14, 20:54
  #9
Medlem
Svithjods avatar
Utomlands har redan trenden med modern klassisk arkitektur fått ordentlig fart. Sverige släpar efter som vanligt.
Citera
2018-11-14, 21:58
  #10
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...m-uppror-manga

Alltså vad är det för jävla tokig subba. Vaddå framåtsträvande?? Och vad faen säger glas och betonglådor egentligen. Ingenting. De är bara fula. 9 fall av 10.

Alla jävla sätta på kartan människor borde hissas upp i lyktstolpar och pissas på. Ingen jävel bryr sig om växjö. Växjö skall endast finnas till för växjöborna.

Från Ewas website

"Vi lyssnar innan vi ritar och vi ritar för hand. En medvetet vald arbetsmetod då närmaste vägen mellan hjärna och ritning går via hand och penna."

LOL
Citera
2018-11-15, 01:50
  #11
Avstängd
Vilken galen kärring. "Fel att den som har pengar ska få bestämma". Uppenbarligen en kommunist (judisk vet jag ej), han bekostar väl för fan projektet själv, och har gått igenom olika instanser som alla andra byggnader gör. Bakåtsträvande, hon är väl bara avundsjuk på någon med lite visioner, själv ser ju hennes hus ut som copy/paste från valfritt husfabrik, gäsp. Usch vad jag hatar sådana där von oben-"människor".
Citera
2018-11-15, 06:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Varför drivs vårt samhälle så ofta av idioti istället för sunt förnuft?


Det blir så när det sitter många halvmediokra akademiker på beslutsfattande positioner, som bara är bra på en enda sak och positionerar sig väldigt hårt och bygger stor del av sin självkänsla utifrån det.

I kombination med ett mycket snävt socialt umgänge med i princip bara likasinnade, där man i stället för att ägna övrig befolknings intressen och input uppmärksamhet mest lägger större delen av tiden på att hetsa varandra om vem som är mest förträfflig.

Då målar man in sig i ett hörn och måste helt enkelt göra den enda lilla nisch man behärskar så komplicerad som möjligt och ser det snarare som en stor bonus och en bekräftelse om vi andra "inte förstår".

Nyligen passerade dom psykiska besvären dom fysiska när det gäller akademikernas kontakt med vården och dom flesta går ju också i egen finansierad terapi, är tungt medicineras och eller vinalkohilserade, dom måste träffas i grupper för att lära sig basala saker som tex att andas etc.

Men vi kan även var och en hjälpa dom genom att ex lyssna på dansbandsmusik, dricka Sofiero, gå runt i ullared kläder och grilla flinta stek, när dom hör om sånt brukar det lindra ångesten, bättra på självkänslan och skänka någon minut av inre frid.


Fast just i det här fallet måste jag nog säga att jag för en gångs skull står på akademikernas sida och tycker dom har ett existensberättigande.

Sd/wt-arkitektur har sällan dom kvalitéer som krävs över tid för en byggnad.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-11-15 kl. 06:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback