2018-11-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag är inte helt hundra på att det är faktiska BO utan det är den person som nämnts i tråden som BO (nämnt av en, bekräftat av någon annan). Ge det någon vecka så får vi se om hon försvinner från folkbokföringen ... Personen var/är redan i "statlig" vård och incidenten har ju som det verkar skett just på ett boende för struliga ungdomar.

Det är med stor sannolikhet rätt BO som nämnts här. Folk har kommenterat hennes bilder på arabiska med texten "må Gud vara dig barmhärtig" vilket är ett vanligt uttryck när någon dött oavsett om man är religiös eller ej.
Citera
2018-11-15, 21:16
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Tjejen som i tråden utpekats som BO har varit placerad under en längre tid på grund av allvarligt aggressivt agerande. Hon är dömd för misshandel, olaga hot och ofredande (till samhällstjänst 20 h) och tvångsplacerades 2014. Tvångsvården upphävdes och övergick i frivillig placering efter överklagande till Kammarrätten och hon verkar således ha varit frivilligt placerad sedan mars 2014. Modern frånvarande, fadern ensam vårdnadshavare med ny familj.

Av det som framgår från Förvaltnings-, Kammar- och Tingsrätten i fråga om BO, så var det bara en tidsfråga innan någon gav igen lika allvarligt som den här tjejen gett sig på andra. Hon har mordhotat och allvarligt misshandlat folk i sin omgivning under flera års tid. Misstankar om missbruk och sexarbete har förekommit och hon var emotionellt labil med snabba humörväxlingar och aggressiva utbrott, både hemma, i skolan och under placeringar.

Källor: Halmstad TR, B 2462-16, Kammarrätten Jönköping 370-14.
Tack för flera bra inlägg som utvecklar värdefulla fakta och för dialogen framåt i tråden!

GM vet vi bara att hon är 13-15. Med det som nu framkommit om BO kan man bara ana hur en i "ett annat exempel" giftig konflikt emellan en "normal" 17-åring och en "normal" 13-15 åring "skulle kunna" se ut i avseende på övertag. Skriver "skulle kunna" då allt f.n. är spekulationer, och givetvis försvarar jag absolut ingen dräpande okänd intagen på ett HVB-hem med för oss okända problem och diagnoser.

Chansen att vi ska få bra info om GM verkar kanske tyvärr inte så stor, och hitills är det bara en person som lite "blygt" påstått i ett inlägg att GM är av utländskt ursprung.
Citera
2018-11-15, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nej, hon slipper inte undan häktning! Åklagaren har bara precis hunnit anhålla henne och häktningsförhandling kommer att ske under lördagen gissar jag. Bägge de här tjejrna var 17 år = under 18 år och ska behandlas som minderåriga.Men tjejer är straffmyndiga precis som killar över 15 år.

Särskilda regler och praktisk ordning gäller för personer 15-18 år vad det gäller genomförandet av förvaring under häktningen. Statens Institutionsstyrelse har väl lite olika möjligheter att ta hand om dessa ungdomar 15-18 år gamla, vad det gäller krav på inlåsning, säkerhet och "isolering". Socialtjänsten har aldrig den möjligheten ens för dem som är under 15 år och som de har ensamt ansvar för.

Om det är skillnader mellan tjejer och killar så kan det bero på att det råder brist på lämpliga platser för tjejer. Man är inom polisen och Kriminalvården mer vana vid att hantera killar som begått brott och har bättre rutiner. Det är som för de som dömts till fängelse eller rättspsykiatrisk vård: Det finns bara ett fåtal fängelser och vårdplatser för kvinnor.

Media uppgav först att flickan var 17 år gammal, vilket inte stämmer. Socialtjänsten kopplades in för att MGM är 14 år gammal och därmed inte straffmyndig. Således faller alla bitarna på plats. Det hade varit mycket märkligt att överlämna en nästan myndig person misstänkt för mord till sociala myndigheter.
Citera
2018-11-15, 21:43
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noshe92
Det är med stor sannolikhet rätt BO som nämnts här. Folk har kommenterat hennes bilder på arabiska med texten "må Gud vara dig barmhärtig" vilket är ett vanligt uttryck när någon dött oavsett om man är religiös eller ej.
Ah, jag kollade inte så noga eftersom jag antog att alla eventuella kommentarer skulle vara på somaliska. Arabiska förstår jag, men somaliska kan jag inget av, så facebooksidan struntade jag i.

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Tack för flera bra inlägg som utvecklar värdefulla fakta och för dialogen framåt i tråden!

GM vet vi bara att hon är 13-15. Med det som nu framkommit om BO kan man bara ana hur en i "ett annat exempel" giftig konflikt emellan en "normal" 17-åring och en "normal" 13-15 åring "skulle kunna" se ut i avseende på övertag. Skriver "skulle kunna" då allt f.n. är spekulationer, och givetvis försvarar jag absolut ingen dräpande okänd intagen på ett HVB-hem med för oss okända problem och diagnoser.

Chansen att vi ska få bra info om GM verkar kanske tyvärr inte så stor, och hitills är det bara en person som lite "blygt" påstått i ett inlägg att GM är av utländskt ursprung.
Om GM är såpass ung att hon inte är straffmyndig är det sannolikt att vi aldrig får veta vem hon är över huvud taget - då blir det ju knappast åtal (om det inte finns skäl att granska och åtala boendet). BOs historia får mig att tänka att nödvärn känns som en ganska rimlig förklaring till den här situationen ... men visst kan det vara en flicka av samma kaliber som den avlidne, med ett bråk som eskalerat och där ren slump avgjort vem av dem som kom levande ur det hela.
Citera
2018-11-15, 22:00
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ah, jag kollade inte så noga eftersom jag antog att alla eventuella kommentarer skulle vara på somaliska. Arabiska förstår jag, men somaliska kan jag inget av, så facebooksidan struntade jag i.

Om GM är såpass ung att hon inte är straffmyndig är det sannolikt att vi aldrig får veta vem hon är över huvud taget - då blir det ju knappast åtal (om det inte finns skäl att granska och åtala boendet). BOs historia får mig att tänka att nödvärn känns som en ganska rimlig förklaring till den här situationen ... men visst kan det vara en flicka av samma kaliber som den avlidne, med ett bråk som eskalerat och där ren slump avgjort vem av dem som kom levande ur det hela.
Av vilken anledning skulle det inte kunna gå till åtal?
För att någon är under 15 år betyder inte med all sannolikhet att personen inte kan åtalas.
Sen är det en annan sak att straff blir något annat vid en ev. fällande dom.
Citera
2018-11-15, 22:16
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Av vilken anledning skulle det inte kunna gå till åtal?
För att någon är under 15 år betyder inte med all sannolikhet att personen inte kan åtalas.
Sen är det en annan sak att straff blir något annat vid en ev. fällande dom.
Det går bara att åtala straffmyndiga personer.
Citera
2018-11-15, 22:21
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det går bara att åtala straffmyndiga personer.
Okej.
Är det ett undantag?
"I Varbergs tingsrätt kommer rättegången mot de två nu 14-åriga killarna pågå under fyra dagar med förhör och vittnesmål som i en helt vanligt rättegång."
https://www.expressen.se/gt/de-ar-ba...t-som-mordare/
Citera
2018-11-15, 22:31
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Okej.
Är det ett undantag?
"I Varbergs tingsrätt kommer rättegången mot de två nu 14-åriga killarna pågå under fyra dagar med förhör och vittnesmål som i en helt vanligt rättegång."
https://www.expressen.se/gt/de-ar-ba...t-som-mordare/
Det är inte ett åtal, utan en så kallad bevistalan.

Edit: Här kan du läsa mer om vad det innebär: https://www.aklagare.se/ordlista/b/bevistalan/
Citera
2018-11-15, 22:38
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det är inte ett åtal, utan en så kallad bevistalan.

Edit: Här kan du läsa mer om vad det innebär: https://www.aklagare.se/ordlista/b/bevistalan/
Jag vet att det inte är det samma som en vanlig rättegång Men om det sker är alla personupplysningar
maskade/hemliga eller hur förhåller det sig med MGMs namn uppgifter?

(FB) 20150609: Mord på Rolf Börjesson på gård i Derome. Misstänkta friade i TR o HovR
Citera
2018-11-15, 22:41
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Då skulle det kunna handla om ett rasistiskt motiverat dåd i Trollhättan igen.

vill inte beröva dig hoppet om ditt fantasiscenario, men mest troligt är det någon annan nyans av brunt som stuckit kniven i nubiern. så är det nämligen i 95% av fallen när det kommer till dödligt våld mot somalier, det är andra hooggabogga-människor som får utlopp för sin bristande impulskontroll
Citera
2018-11-15, 22:53
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag vet att det inte är det samma som en vanlig rättegång Men om det sker är alla personupplysningar
maskade/hemliga eller hur förhåller det sig med MGMs namn uppgifter?

(FB) 20150609: Mord på Rolf Börjesson på gård i Derome. Misstänkta friade i TR o HovR
Personuppgifterna är offentliga (som i domen från det länkade fallet), men mängden personalia, alltså information om gärningsmannen, är begränsad. När inget straff kan dömas görs ingen direkt undersökning av de misstänkta. Den information man kan få fram via personinformationen när det gäller så unga människor är begränsad - de har ju inte tidigare dömts till brott. Det som går att få fram är LVU-fall som gått till domstol och det är inte alltid sådana fall överklagas till rätten.

Det är väldigt ovanligt att bevistalan förs mot barn och det ska föreligga särskilda skäl för att genomföra en sådan. I fallet du länkar till var det viktigt att utreda vad som skett och var skulden låg. I det nu aktuella fallet har förloppet skett på ett boende, vittnen har funnits och det är osannolikt att det föreligger några omständigheter som gör att skuldfrågan behöver utredas. Det finns alltså ingen anledning till att fastställa skuld om inte MGM nekar till att ha utövat fysiskt våld och vittnen saknas. Medan en straffmyndig person skulle åtalas även i det fall att hen erkände brottet eller skuldfrågan på grund av vittnesmål är övertydlig, så sker inte någon bevistalan i sådana situationer.

Nu kanske jag pladdrar men jag försöker göra det tydligt varför det något liknande som i fallet med gubben och de misstänkta trettonåringarna skiljer sig från det här, och hoppas det framgår. Skulle bevistalan föras mot flickan i det här fallet så skulle det självklart leda till att personuppgifterna framkom.

Nu slog det mig förresten, hade flickan inte anhållits i något skede? På samma sätt som enbart straffmyndiga kan åtalas, så kan enbart straffmyndiga anhållas. Har flickan anhållits är hon straffmyndig.
Citera
2018-11-15, 23:00
Medlem
Den enda tjej jag kan hitta som stämmer med BO är skriven i Växjö, inte i Halmstad som nämnts tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in