Citat:
Ursprungligen postat av
Romper
Jag vet att det inte är det samma som en vanlig rättegång Men om det sker är alla personupplysningar
maskade/hemliga eller hur förhåller det sig med MGMs namn uppgifter?
(FB) 20150609: Mord på Rolf Börjesson på gård i Derome. Misstänkta friade i TR o HovR
Personuppgifterna är offentliga (som i domen från det länkade fallet), men mängden personalia, alltså information om gärningsmannen, är begränsad. När inget straff kan dömas görs ingen direkt undersökning av de misstänkta. Den information man kan få fram via personinformationen när det gäller så unga människor är begränsad - de har ju inte tidigare dömts till brott. Det som går att få fram är LVU-fall som gått till domstol och det är inte alltid sådana fall överklagas till rätten.
Det är väldigt ovanligt att bevistalan förs mot barn och det ska föreligga särskilda skäl för att genomföra en sådan. I fallet du länkar till var det viktigt att utreda vad som skett och var skulden låg. I det nu aktuella fallet har förloppet skett på ett boende, vittnen har funnits och det är osannolikt att det föreligger några omständigheter som gör att skuldfrågan behöver utredas. Det finns alltså ingen anledning till att fastställa skuld om inte MGM nekar till att ha utövat fysiskt våld och vittnen saknas. Medan en straffmyndig person skulle åtalas även i det fall att hen erkände brottet eller skuldfrågan på grund av vittnesmål är övertydlig, så sker inte någon bevistalan i sådana situationer.
Nu kanske jag pladdrar men jag försöker göra det tydligt varför det något liknande som i fallet med gubben och de misstänkta trettonåringarna skiljer sig från det här, och hoppas det framgår. Skulle bevistalan föras mot flickan i det här fallet så skulle det självklart leda till att personuppgifterna framkom.
Nu slog det mig förresten, hade flickan inte anhållits i något skede? På samma sätt som enbart straffmyndiga kan åtalas, så kan enbart straffmyndiga anhållas. Har flickan anhållits är hon straffmyndig.