Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 14:17
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Om jag säljer alla min aktier och har bara likvider på mitt ISK konto, kommer det fortsätta beskattas då eller beskattas bara aktierna på ett ISK-konto?
Citera
2018-11-14, 14:32
  #2
Medlem
Oldberrys avatar
Det beskattas varesig du har det i aktier eller i likvida medel. Därför ska man ha ett vanligt Aktie-/fondkonto att ha buffert i innan man köper något och efter man säljer.
Citera
2018-11-14, 15:47
  #3
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Det beskattas varesig du har det i aktier eller i likvida medel. Därför ska man ha ett vanligt Aktie-/fondkonto att ha buffert i innan man köper något och efter man säljer.

Man måste vara försiktig där också, insättningar beskattas 2 gånger året de sätts in, så man kan inte trada ut och in med ISK hela tiden, då ökar man sin skatt.
Citera
2018-11-14, 16:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Man måste vara försiktig där också, insättningar beskattas 2 gånger året de sätts in, så man kan inte trada ut och in med ISK hela tiden, då ökar man sin skatt.
Japp, isk ska väl ses som sparkonto till bostadsköp och pension
Citera
2018-12-03, 00:35
  #5
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Man måste vara försiktig där också, insättningar beskattas 2 gånger året de sätts in, så man kan inte trada ut och in med ISK hela tiden, då ökar man sin skatt.

Om jag tolkar reglerna rätt skall du ha pengarna utanför ISK i minst 2 kvartalsskiften för att slippa avkastningsskatten. Tar du ut och sätter in pengar under samma kvartal så kommer de att dubbelbeskattas. Låter du dem vara ute under bara 1 kvartalsskifte så blir det +-0.
Rätta mig om jag har fel någon…..
Så vill man flytta ut likviditet för att spara skatt skall man alltså göra det t.ex. sista veckan i december och flytta tillbaka dem tidigast första veckan i april.

Och för 2019 skall du ha en årsavkastning på över 1.51 % för att det skall vara lönt att ha pengar på ISK jämfört med vanlig depå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback