Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 09:20
  #1
Medlem
Ligger på en budget mellan 10-20k men vet ej riktigt vad för dator man ska ta o köpa kollat mestadels på komplett då det verkar vara bästa pris för det mesta. Känns lite overkill att köpa ett RTX 2080 så tänkte jag går för ett 1080 med en i7-8700 iaf. Vill ju kunna spela med mitt VR på bästa kvalité iaf och klara dom nyare spelen(Fallout 76 T ex) på högsta men kan ej det med min dator just nu.
Tänkte jag frågar här hos eliterna då ni hjälpte mig förra gången jag var här och fråga vad jag skulle uppdatera på min dator.
Det kan ju vara så att jag bara behöver uppdatera något på min gamla dator för att kunna köra spelen på hög kvalle och fps så jag lägger in mina speccs ifrån min nuvarande dator här också.

Processor:
Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz

Video Card
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

RAM
32 GB DDR3

Motherboard
ASUS P9X79 PRO, Socket-2011

Drive 1
Size
2.7 TB

Drive 2
SSD
Size
118.8 GB

Moderkortet klarar ju tyvärr inte ett i7-8700 tyvärr vilket är väldigt segt.
Men jag är öppen för förslag om hur jag ska göra. Kanske bara räcker att köpa mig ett GTX 1080/1080TI?

Ska man ta o vänta till Blackfriday och köpa saker då?

Kollade på dessa och undrar om man ska köra på någon utav dem.

https://www.komplett.se/product/1076...msi-infinite-a

https://www.komplett.se/product/1011...-premium-gamer
Citera
2018-11-14, 22:13
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3im0n
öppen för förslag om hur jag ska göra.
Om du VET att dina spel drar nytta av ett kraftfullt grafikkort, då tycker jag du BÖRJAR med att skaffa ett sådant. Sätt i det, prova spela, se hur det blir.
Blir du inte nöjd, då byter du mobo, processor, minnen, kylare också, som en etapp 2.

Att köpa "konfigurera den själv"-datorer hos komplett brukar se ut att vara en god affär vid första anblick, "men jag ska bara byta till en sån här och en sån där" och hoppsan så sticker priset iväg. De backar priset endast en del av värdet på den del du byter ut och lägger på extra mycket på den du väljer istället, så ju mer du justerar i ett paket desto sämre affär gör du. För att göra det svårt att prisjämföra lägger de in 2-4 delar i paketen som inte säljs enskilt och som inte går hitta prisuppgift på, så se upp med det där.

Jag föreslår att du går på prisjakt.nu och ser vilken respektabel och välrenommerad firma som säljer prylarna till vettigast pris (inklusive frakten) och så köper du därifrån och sätter ihop det själv. Kan mycket väl vara att komplett har bäst pris på några saker, men du kan finna fina priser hos netonnet, proshop, misco, inet, dustin, massor av ställen och NÅN brukar alltid ha nån kampanj. När jag byggde dator senast, då beställde jag från 4 firmor, alla fraktfritt. Ingen gigantisk skillnad, strax under 500, men alltid något.

När du ändrar från ett 1060 till ett 1080, se till att chassiet är bra ventilerat.
Se också till att ha ett kvalitativt nätagg, inget billigt skrot märkt 750w som brinner vid 350 och levererar instabil utspänning som gör att datorn krashar stup-i-kvarten.
Citera
2018-11-14, 23:43
  #3
Avstängd
Skruven66s avatar
Allt över 12.000 kronor för en dator med liten marginal uppåt skulle jag våga säga är för mycket och man betalar dyrt för det senaste.
Det senaste är alltid dyrast och man får vid en viss kostnad inte riktigt valuta för pengarna längre.
En dator för 13 papp borde duga bra men det är mitt spontana förslag.
Över spendera inte nu.

Edit: TS verkar dock i tanken lägga sig prismässigt vid 17.000-20.000.
Ja smakar det så kostar det. Gör så.
__________________
Senast redigerad av Skruven66 2018-11-14 kl. 23:52.
Citera
2018-11-15, 11:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om du VET att dina spel drar nytta av ett kraftfullt grafikkort, då tycker jag du BÖRJAR med att skaffa ett sådant. Sätt i det, prova spela, se hur det blir.
Blir du inte nöjd, då byter du mobo, processor, minnen, kylare också, som en etapp 2.

Att köpa "konfigurera den själv"-datorer hos komplett brukar se ut att vara en god affär vid första anblick, "men jag ska bara byta till en sån här och en sån där" och hoppsan så sticker priset iväg. De backar priset endast en del av värdet på den del du byter ut och lägger på extra mycket på den du väljer istället, så ju mer du justerar i ett paket desto sämre affär gör du. För att göra det svårt att prisjämföra lägger de in 2-4 delar i paketen som inte säljs enskilt och som inte går hitta prisuppgift på, så se upp med det där.

Jag föreslår att du går på prisjakt.nu och ser vilken respektabel och välrenommerad firma som säljer prylarna till vettigast pris (inklusive frakten) och så köper du därifrån och sätter ihop det själv. Kan mycket väl vara att komplett har bäst pris på några saker, men du kan finna fina priser hos netonnet, proshop, misco, inet, dustin, massor av ställen och NÅN brukar alltid ha nån kampanj. När jag byggde dator senast, då beställde jag från 4 firmor, alla fraktfritt. Ingen gigantisk skillnad, strax under 500, men alltid något.

När du ändrar från ett 1060 till ett 1080, se till att chassiet är bra ventilerat.
Se också till att ha ett kvalitativt nätagg, inget billigt skrot märkt 750w som brinner vid 350 och levererar instabil utspänning som gör att datorn krashar stup-i-kvarten.

Jag kommer köra på ditt förslag att uppgradera smått och säkert. Jag tänkte göra det först men visste inte riktigt hur jag skulle göra så tänkte göra det lätt för mig och köpa en komplett dator.
Men kommer göra såhär istället då det är både billigare och smartare.

Tack för hjälpen!
Citera
2018-11-15, 12:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
Allt över 12.000 kronor för en dator med liten marginal uppåt skulle jag våga säga är för mycket och man betalar dyrt för det senaste.
Det senaste är alltid dyrast och man får vid en viss kostnad inte riktigt valuta för pengarna längre.
En dator för 13 papp borde duga bra men det är mitt spontana förslag.
Över spendera inte nu.

Edit: TS verkar dock i tanken lägga sig prismässigt vid 17.000-20.000.
Ja smakar det så kostar det. Gör så.


Mjo jag förstår det men går med förslaget som övre person sa att köpa delar till datorn som jag redan har kanske går bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback