Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 07:36
  #1
Medlem
Hej,

jag har ett fordon som ännu står i mitt ägo såg jag när jag loggade in på mina sidor på transportstyrelsen. Det är ett fordon som jag har givit bort och ej längre har kvar men som jag därmed glömt skriva på ägarbytes-papper. Hur påverkar det mig och bör jag göra något särskilt?
Citera
2018-11-14, 07:38
  #2
Medlem
maniacs avatar
Du bör omgående genomföra ägarbytet, antingen via registreringsbeviset eller elektroniskt.

Du kommer annars behöva betala fordonsskatt och eventuella parkeringsböter då fordonet fortfarande är registrerat på dig.
Citera
2018-11-14, 13:35
  #3
Medlem
För att inte tala om försäkringskostnaden.........................
Citera
2018-11-14, 13:45
  #4
Medlem
miikoss avatar
Det kan bli en del kostnader.

Ev. fordonskatt får du betala, lika så avgift till TFF om du inte har trafikförsäkring.

Felparkeringsavgifter som ägaren inte betalar hamnar på dig.

Du kan även få räkningar ifrån tappstationer om smittankning görs.

Be den ny ägaren att skriva under pappret eller godkänna ägarbytet eletroniskt, och sälj/lämna inte bort bilar innan ägarbyte är klart i fortsättningen.


Om det inte fungerar så borde du ställa av bilen så fort som möjligt. Då slipper du skatt och försäkring.
Citera
2018-11-14, 13:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det kan bli en del kostnader.

Ev. fordonskatt får du betala, lika så avgift till TFF om du inte har trafikförsäkring.

Felparkeringsavgifter som ägaren inte betalar hamnar på dig.

Du kan även få räkningar ifrån tappstationer om smittankning görs.

Be den ny ägaren att skriva under pappret eller godkänna ägarbytet eletroniskt, och sälj/lämna inte bort bilar innan ägarbyte är klart i fortsättningen.


Om det inte fungerar så borde du ställa av bilen så fort som möjligt. Då slipper du skatt och försäkring.
Tankat utan att betala, det kräver uppgift om vem som körde, inget som belastar bilägaren, denne kan dock mycket väl bli tillfrågad om händelsen.
Citera
2018-11-14, 19:53
  #6
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tankat utan att betala, det kräver uppgift om vem som körde, inget som belastar bilägaren, denne kan dock mycket väl bli tillfrågad om händelsen.

Det är vanligt att de skickar fakturor, flera OK/Q8 mackar har skyltar om det vid tankstället.

Men det är ju klart, de hoppas väl på att man betalar då och kräver ersättning ifrån den man lånat bilen till.

Går ju säkert att bestrida om man vill, deharnog svårt att gå till domstol om inte ägaren har tankat.
Citera
2018-11-14, 19:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är vanligt att de skickar fakturor, flera OK/Q8 mackar har skyltar om det vid tankstället.

Men det är ju klart, de hoppas väl på att man betalar då och kräver ersättning ifrån den man lånat bilen till.

Går ju säkert att bestrida om man vill, deharnog svårt att gå till domstol om inte ägaren har tankat.
Går som du också är inne på att skylta om mycket, men knappast att få sin fordran på bränsle fastställd av domstol om det inte kan påvisas vem som körde. Den som äger bilen behöver inte lämna någon uppgift om det heller.
Citera
2018-11-14, 22:30
  #8
Medlem
Tack för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback