Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-14, 07:09
  #1
Medlem
biljons avatar
Bor man på lite dyrare hotell så vill dom gärna reservera ett belopp på ett kontokort när man checkar in.
Jag gör ofta semesterresor där jag byter hotell varje eller varannan natt vilket gör att det ibland kan vara tiotusentals kronor som är reserverade.
Ett hotell jag bodde på reserverade hutlösa 1000 dollar när jag checkade in. Dessa fick jag tillbaka 3 veckor efter att jag bott där.
Varför går vi med på denna idioti?
Jag har börjat lämna kontanter istället som jag tar tillbaka samma ögonblick som jag checkar ut.
Någon mer som stör sig på detta djävulskap och har någon bra strategi för att slippa eländet?

Billiga hotell som bokas via tex hotels.com behöver jag oftast inte ens lämna ett kontokort när jag checkar in.
Citera
2018-11-14, 07:15
  #2
Medlem
KlitorisKalles avatar
Om det inte passar - sov på gatan? Eller vad vill du komma fram till? Uppenbarligen finns det en anledning bakom. Det kan vara att gäster utnyttjat hotellet tidigare, t.ex. genom att boka en natt för $100 och sedan förstört rummet eller dylikt och dragit från hotellet innan det upptäcktes.

Det finns andra lösningar än att reservera hutlösa summor, javisst, men jag lär hålla med dom att det förmodligen är det enklaste och mest effektiva. Vet man att hotellet har ens pengar och man får tillbaka den del man inte nyttjar om man sköter sig, så gör man nog det också.

3 veckor håller jag med om var alldeles för länge. 5 arbetsdagar max om det är internationellt.
Citera
2018-11-14, 07:29
  #3
Medlem
Även jag reser ofta och byter hotel I princip varje natt, under vissa perioder.
Jag har full förståelse varför hotellen gör som de gör, men jag kan inte acceptera att de tar tid på sig för att återställa/justera det reserverade beloppet. Vad som är brukligt i många fall är att vid utcheckning så balanseras det reserverade beloppet med det faktiska beloppet och därmed belastas inte kortet med oplanerade höga belopp under en längre tid.
Citera
2018-11-14, 07:40
  #4
Medlem
biljons avatar
När detta påfund började införas så släpptes låsningen av pengarna vid utcheckning.
Eftersom få klagade på systemet så har såklart hotellägarna börjat utnyttja detta till max och har slutat se sina gäster som just såna utan ser istället sina gäster som sin bank.

Det konstiga är att dom accepterar att jag istället lägger xxx$ i kontanter som jag får direkt i handen vid utcheckning utan att göra några kontroller av rum eller liknande.

Skulle vara kul att veta vilka andra verksamheter som kan låsa mina pengar utan uppvisande av kvitto, faktura eller någon annan specifikation.

Kanske en fråga för ekonomiforumet men var finns pengarna under tiden de är låsta?
__________________
Senast redigerad av biljon 2018-11-14 kl. 08:01.
Citera
2018-11-14, 08:19
  #5
Medlem
KlitorisKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
När detta påfund började införas så släpptes låsningen av pengarna vid utcheckning.
Eftersom få klagade på systemet så har såklart hotellägarna börjat utnyttja detta till max och har slutat se sina gäster som just såna utan ser istället sina gäster som sin bank.

Det konstiga är att dom accepterar att jag istället lägger xxx$ i kontanter som jag får direkt i handen vid utcheckning utan att göra några kontroller av rum eller liknande.

Skulle vara kul att veta vilka andra verksamheter som kan låsa mina pengar utan uppvisande av kvitto, faktura eller någon annan specifikation.

Kanske en fråga för ekonomiforumet men var finns pengarna under tiden de är låsta?
Det är dock ingenting som en bank. Om du inte nyttjar tjänster som uppgår till det reserverade beloppet så får du tillbaka dom, och det reserverade beloppet är just det: reserverat. Hotellet kan inte röra dina pengar förrän transaktionen är färdig.
Citera
2018-11-14, 08:22
  #6
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Det är dock ingenting som en bank. Om du inte nyttjar tjänster som uppgår till det reserverade beloppet så får du tillbaka dom, och det reserverade beloppet är just det: reserverat. Hotellet kan inte röra dina pengar förrän transaktionen är färdig.

Frågan blir då, var finns pengarna under tiden?
Hur ser flödet av summorna ut?

Om nu hotellen är så rädda för att folk drar utan att göra rätt för sig, tex betala saker "uppsatta på rummet" så är det väl bättre att sluta med att låta folk göra just det?
Eller är det coolt och fräckt att kunna signa saker på sitt rum?
__________________
Senast redigerad av biljon 2018-11-14 kl. 08:24.
Citera
2018-11-14, 08:45
  #7
Medlem
Tlagnojs avatar
Att de försöker hålla pengarna så snabbt som möjligt innebär att de kan plocka ränta på stålarna under tiden. Kan bli ganska stora summor om man tar 1000 dollar extra per gäst och håller i 3 veckor.
Citera
2018-11-14, 08:46
  #8
Medlem
KlitorisKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Frågan blir då, var finns pengarna under tiden?
Hur ser flödet av summorna ut?

Om nu hotellen är så rädda för att folk drar utan att göra rätt för sig, tex betala saker "uppsatta på rummet" så är det väl bättre att sluta med att låta folk göra just det?
Eller är det coolt och fräckt att kunna signa saker på sitt rum?
Hur skulle det se ut menar du?

Citat:
Hmm, 100:- för en natt, kylskåpet har chips, 20:-, jordnötter 15:-, vatten 10:- och vi har ställt fram en skål med frukt... 50:-. Sedan har dom tillgång till TV med kanaler... 20:-, elen för ett dygn... 1:-.

Toapapper, tvål, vatten, engångsartiklar, handdukar, badlakan, tvätt av dessa och allmän förslitning av möbler... 100:-. Tillgång till garderob, telefon och WiFi 10:-.

316:- per natt reserverar vi! Fast om personen kanske är någon annan än h*n utger sig för att vara, och stjäl TVn... För säkerhetens skull reserverar vi 500:- så att det inte blir värt att ta TVn, den är inte värd mer i nuvarande skick på svarta marknaden ändå. 816:-...

Fast om dom låter vattnet stå och rinna hela vistelsetiden samt laddar ner & upp med full hastighet... Vi lägger på 100:- för säkerhetens skull som reserverad summa... 916:-.

Tänk om dom spyr på hotellet efter en vistelse i vår bar, det blir sanering vilket är svårt på den typ av golv vi har... Vi reserverar 1000:- för detta... 1916:-.

Hur långt ska man dra det? Precis som en deposition så försäkrar sig producenten genom att täcka alla utgifter som konsumenten kan tänkas dra på sig.

Antingen det, vilket tar 2 minuter att genomföra, eller så låter man en kund förstöra hela rummet, skicka en räkning på $1000, får ett samtal från "kunden" som hävdar att han aldrig varit kund hos oss, vi har fel person, gör en polisanmälan, polisen skrattar och lägger på, lägger ut en bild på vad som hänt på Facebook och efterlyser mannen, får mottaga kritik från vänstermänniskor, "varför hänger ni ut någon utan bevis har ni tänkt på om h*n är oskyldig han kanske var sjuk omg bojkotta hotellet vi är bögar vi har rättigheter".

Jag fick huvudvärk bara av att skriva och fantisera om skiten. Jag reserverar hellre ett belopp direkt så att kunden fattar att om h*n inte sköter sig så ryker den reserverade summan och utöver det så blir det nog också en anmälan och överlämningar till inkassobolag.

Det är banken som har tillgång till pengar som är reserverade. Dom överförs sedan till mottagare eller avsändare beroende på utfallet. Är hotellet ett seriöst projekt och nöjd med kunden så kommer givetvis rätt summa att dras och resterande pengar returneras tillsammans med ett kvitto. Om hotellet tar hela summan och skiter i att skicka ett kvitto så kommer kunder göra anmälningar och hotellet överlever inte länge.
Citera
2018-11-14, 08:49
  #9
Medlem
KlitorisKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Att de försöker hålla pengarna så snabbt som möjligt innebär att de kan plocka ränta på stålarna under tiden. Kan bli ganska stora summor om man tar 1000 dollar extra per gäst och håller i 3 veckor.
Bara att tacka och ta emot (om det skulle fungera så, vilket det självklart inte gör) eftersom eventuellt påslag av ränta tillhör den betalande kunden. Hotellet reserverar 1000:- men summan av affären blir 500:-. Om pengarna då skulle växt med 10:- genom ränta, blir summan 510:- då?
Citera
2018-11-14, 08:51
  #10
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Hur skulle det se ut menar du?



Hur långt ska man dra det? Precis som en deposition så försäkrar sig producenten genom att täcka alla utgifter som konsumenten kan tänkas dra på sig.

Antingen det, vilket tar 2 minuter att genomföra, eller så låter man en kund förstöra hela rummet, skicka en räkning på $1000, får ett samtal från "kunden" som hävdar att han aldrig varit kund hos oss, vi har fel person, gör en polisanmälan, polisen skrattar och lägger på, lägger ut en bild på vad som hänt på Facebook och efterlyser mannen, får mottaga kritik från vänstermänniskor, "varför hänger ni ut någon utan bevis har ni tänkt på om h*n är oskyldig han kanske var sjuk omg bojkotta hotellet vi är bögar vi har rättigheter".

Jag fick huvudvärk bara av att skriva och fantisera om skiten. Jag reserverar hellre ett belopp direkt så att kunden fattar att om h*n inte sköter sig så ryker den reserverade summan och utöver det så blir det nog också en anmälan och överlämningar till inkassobolag.

Det är banken som har tillgång till pengar som är reserverade. Dom överförs sedan till mottagare eller avsändare beroende på utfallet. Är hotellet ett seriöst projekt och nöjd med kunden så kommer givetvis rätt summa att dras och resterande pengar returneras tillsammans med ett kvitto. Om hotellet tar hela summan och skiter i att skicka ett kvitto så kommer kunder göra anmälningar och hotellet överlever inte länge.
Ja du, snart kommer mataffären reservera 5000kr när du går in i affären eftersom det finns en risk att du går utan att betala. Om du mot förmodan visar upp dina varor vid kassan så drar dom pengar till det värdet och returnerar resten om 5 dagar. Låter kanon.
Citera
2018-11-14, 09:33
  #11
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Bara att tacka och ta emot (om det skulle fungera så, vilket det självklart inte gör) eftersom eventuellt påslag av ränta tillhör den betalande kunden. Hotellet reserverar 1000:- men summan av affären blir 500:-. Om pengarna då skulle växt med 10:- genom ränta, blir summan 510:- då?

Tror du på riktigt att ev ränta betalas ut? Det behåller såklart hotellen. Alternativt använder de för att förbättra likviditeten och slippa ta kortfristiga lån.
Citera
2018-11-14, 09:59
  #12
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Tror du på riktigt att ev ränta betalas ut? Det behåller såklart hotellen. Alternativt använder de för att förbättra likviditeten och slippa ta kortfristiga lån.

Nej det funkar självklart inte så.
Pengarna *reserveras* från ditt konto men de överförs såklart inte till hotellet.
D.v.s. ditt disponibla saldo har av banken minskats med reservationsbeloppet men pengarna finns fortfarande tekniskt sett kvar på *ditt* konto. Du kan dock inte komma åt dem, det är banken som reserverat beloppet.

Se det som att du påbörjar ett köp som sedan hålls öppet under din vistelse för att sedan cancelleras när du checkar ut.

/K
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2993439

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback