Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-05-15, 22:25
  #25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bumpar tråden, någon som spelat AH-klassikern ”Russian Campaign”?

Oh yes..

Många gånger för ca 25 år tillbaka. Automatiska "10 till 1" attacker som gav ett genombrott för tysken. Här var ju grejen med ett fiffigt "dubbel-impuls" grej i förflyttningen, man svor som tysk på hösten när man slog om vädret och det blev "mud".

Man satte upp fabriker i städer som ryss längre bak som gav replacement-poäng.
Citera
2019-05-16, 12:57
  #26
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Oh yes..

Många gånger för ca 25 år tillbaka. Automatiska "10 till 1" attacker som gav ett genombrott för tysken. Här var ju grejen med ett fiffigt "dubbel-impuls" grej i förflyttningen, man svor som tysk på hösten när man slog om vädret och det blev "mud".

Man satte upp fabriker i städer som ryss längre bak som gav replacement-poäng.

Kul!

Fast jag tyckte att spelet var balanserat till Ryssarnas fördel.
Hyfsat enkelt att täppa till så Tyskarna inte läts utnyttja sin mobilitet och låta tiden tala för en.
Sen självmord att som tysk starta med varianten utan tillgång till Rumänien vid setupen...

Men absolut, jävligt roligt!
Citera
2019-06-10, 16:54
  #27
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
I min ungdom fanns dessa ytterst avancerade, regelmässigt, brädspelen att köpa i Stockholm i affären Tradition som flyttade runt från först att vara i Gamla Stan, sen Östermalmstorg och sedan försvann dom va?

Spelserien Squad Leader som åtföljdes av tilläggs spelen Cross of Iron, Crescendo of Doom, och G.I om jag minns rätt och som var otroligt spännande och jag kunde pyssla med dom där spelbrickorna och roa mig själv i timmar, dagar och nätter.

Någon som spelade dom då och vilka gör det nu?
Jag spelade, eller rättare sagt köpte och lärde mig reglerna till spelet "Guns of August" även som handlade om första världskriget.
Det var lite väl svårt att sätta sig in i, reglerna var skrivna på ganska avancerad engelska och man hade få att spela dom med i tonåren.

Jag skulle vilja se dessa spel som dator spel. Ville det då och jag skulle älska om någon spel tillverkare gjorde nåt liknande. Dom enda spelen som väl var i klass med dessa som datorspel var väl Close Combat serien. Relativt bra men taskig AI bara.

Avalon Hills brädspel fanns ofta som datorspelsversioner från mitten av 80-talet till mitten av 90-talet. Jag har för mig att jag sett reklam för Squad Leader från 80-talet.

Jag gillade Victory Games Fleet-serie med Kalla Kriget scenarion. Modern Naval Battles var ett kortspel som med expansionerna både var relativt enkelt och snabbspelat men med ett kampanjsystem.
__________________
Senast redigerad av Ratad 2019-06-10 kl. 17:00.
Citera
2019-06-20, 19:27
  #28
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Avalon Hills brädspel fanns ofta som datorspelsversioner från mitten av 80-talet till mitten av 90-talet. Jag har för mig att jag sett reklam för Squad Leader från 80-talet.

Jag gillade Victory Games Fleet-serie med Kalla Kriget scenarion. Modern Naval Battles var ett kortspel som med expansionerna både var relativt enkelt och snabbspelat men med ett kampanjsystem.
Tusan det har jag HELT missat.
Hittade ett spel här men som då INTE är en direkt konvertering av original brädspelet. Bifogar det som sägs om det med en copy & paste här samt länken till ett spel som kallas för Squad Leader och ja, hänvisning till ett annat som då är en mer direkt konvertering av spelet Squad Leader. Det står att läsa i den Engelska beskrivningen från abandonware sidan här under:
Citerar länken:
"DESCRIPTION OF AVALON HILL'S SQUAD LEADER WINDOWS

PLEASE NOTE that the game reviewed here, even though its box reads Avalon Hill's Squad Leader, bears no resemblance to the excellent boardgame of the same name, beyond the common WWII historical setting. If you're looking for a conversion of that game to the PC, the closest thing available as of this writing is Combat Mission: Beyond Overlord, by Big Time Software.

https://www.myabandonware.com/game/a...uad-leader-bfi
Citera
2019-06-21, 16:36
  #29
Medlem
Fris avatar
Spelade som barn ett brädspel av den typen, slaget vid Lützen 1632. Brickorna hade förutom typbeteckning fyra nummer som avgjorde flyttförmåga, styrkor och whatnot. De påverkades även av officerarbrickors närhet och det fanns oliksidiga tärningar för olika syften. Ganska komplicerat men det finns säkert mycket värre. Tyvärr var det så oflexibelt och obalanserat att det bara fanns en vettig, och ganska uppenbar, strategi att tillämpa och då vann svenska sidan klart, så det var varken kul eller intressant.
Citera
2019-07-22, 18:14
  #30
Medlem
Jag har det gamla Squad Leader + COI, COD och AOV-expansionerna. Har dessutom en drös med kartor och extrascenarion men som du säger var reglerna något extra. Man tillbringade nästan mer tid med näsan i regelboken än spelandes. Vi brukade förenkla reglerna litet, skippa en del och så för att det skulle bli lättare att spela. I boxen låg dessutom alltid en svart sytråd så att man skulle kunna avgöra om det gick att se från en ruta till en annan!

ASL har jag aldrig spelat däremot. Det var säkert uppemot 30 år sedan jag spelade SL men jag kommer varken att kasta eller sälja dem. Det på dator som jag tyckte var mest likt var Steel Panthers, vilket inte har gått att spela på något nyare än Win98, och Matrix Games Steel Panthers - World at war vilket var ett enastående, gratis, spel med mängder av scenarion. Det går fortfarande att ladda hem från deras hemsida! Kan vara litet knixigt att spela på en ny och snabb dator, men man kan lägga till en fördröjning i spelets inställningar så att den inte scrollar kartan för snabbt. Om du är intresserad kan jag leta efter mer exakt länk.
Citera
2019-07-23, 13:04
  #31
Medlem
Gratis Steel Panthers World at War: http://www.matrixgames.com/products/...nerals.Edition

Installera först 8.2, applicera sedan patch 8.3 och därefter 8.4. Programmet installerar en ikon med diverse olika länkar inbyggda, dem kan du skippa. Det program du vill köra heter "mech.exe". I "Preferences" finns ett val som heter "Scroll delay". Ändra denna om kartan snurrar förbi alldeles för fort när man för markören ut till kanten, jag har min inställd på "3".

Ett strålande spel för alla som gillade Squad Leader!

Edit: Det står att spelet kostar 500:-, men det är bara om man vill ha hela paketet med "Mega Campaigns". Grundspelet innehåller massor av scenarion och är gratis.
Citera
2019-07-24, 17:22
  #32
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bumpar tråden, någon som spelat AH-klassikern ”Russian Campaign”?

En gång på 80-talet. Kompisen var ryssen och han retirerade till Moskva 1941. Jag gillade spelet och köpte Russian Front långt senare på ebay. Spelat det också. Det är omöjligt för tysken att ta Moskva.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag gillade Victory Games Fleet-serie med Kalla Kriget scenarion.

O ja, ett av spelen ger verkligen Jakten På Röd Oktober-känslan. 2nd fleet? 6th fleet?
Citera
2019-07-24, 17:27
  #33
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
I min ungdom fanns dessa ytterst avancerade, regelmässigt, brädspelen att köpa i Stockholm i affären Tradition som flyttade runt från först att vara i Gamla Stan, sen Östermalmstorg och sedan försvann dom va?

Spelserien Squad Leader som åtföljdes av tilläggs spelen Cross of Iron, Crescendo of Doom, och G.I om jag minns rätt och som var otroligt spännande och jag kunde pyssla med dom där spelbrickorna och roa mig själv i timmar, dagar och nätter.

Någon som spelade dom då och vilka gör det nu?
Jag spelade, eller rättare sagt köpte och lärde mig reglerna till spelet "Guns of August" även som handlade om första världskriget.
Det var lite väl svårt att sätta sig in i, reglerna var skrivna på ganska avancerad engelska och man hade få att spela dom med i tonåren.

Jag skulle vilja se dessa spel som dator spel. Ville det då och jag skulle älska om någon spel tillverkare gjorde nåt liknande. Dom enda spelen som väl var i klass med dessa som datorspel var väl Close Combat serien. Relativt bra men taskig AI bara.

Har aldrig riktigt lagt av. Besökte också Tradition på 80-talet och CLOCK runt hörnet efteråt.

Dragons Lair på Sveavägen i Stockholm säljer.Science Fiction-bokhandeln likaså. Det finns fortfarande liv även om det var charmigare på 80-talet.
Citera
2019-07-24, 18:19
  #34
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
O ja, ett av spelen ger verkligen Jakten På Röd Oktober-känslan. 2nd fleet? 6th fleet?

2nd Fleet. Det var slaget om Atlanten under ett potentiellt WW3.
Citera
2020-04-08, 15:16
  #35
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Kul!

Fast jag tyckte att spelet var balanserat till Ryssarnas fördel.
Hyfsat enkelt att täppa till så Tyskarna inte läts utnyttja sin mobilitet och låta tiden tala för en.
Sen självmord att som tysk starta med varianten utan tillgång till Rumänien vid setupen...

Men absolut, jävligt roligt!

Jag tyckte att spelet var obalanserat till tyskarnas fördel, men eftersom det var ett av mina första konfliktspel feltolkade mina vänner och jag reglerna på flera olika sätt. Oavsett våra feltolkningar tycker jag så här i efterhand att spelet representerar dålig design på flera sätt. Många andra östfrontssimuleringar är bättre med mer strömlinjeformade regler.

Om det är just östfronten som intresserar, kanske detta spel - gratis att ladda ner - kan väcka intresse:

https://boardgamegeek.com/boardgame/...astern-front-2
Citera
2020-04-08, 21:17
  #36
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag tyckte att spelet var obalanserat till tyskarnas fördel, men eftersom det var ett av mina första konfliktspel feltolkade mina vänner och jag reglerna på flera olika sätt. Oavsett våra feltolkningar tycker jag så här i efterhand att spelet representerar dålig design på flera sätt. Många andra östfrontssimuleringar är bättre med mer strömlinjeformade regler.

Om det är just östfronten som intresserar, kanske detta spel - gratis att ladda ner - kan väcka intresse:

https://boardgamegeek.com/boardgame/...astern-front-2

Tack o bock!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback