Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-14, 23:31
  #13
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fick bara en mapp när jag laddade ner Developer - har jag gjort rätt?

Öppnas det som ett eget program, eller måste jag öppna via t.ex. Excel?

Hur slutför jag installationen?

Laddade du ned management studio också?
Citera
2018-11-15, 08:55
  #14
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fick bara en mapp när jag laddade ner Developer - har jag gjort rätt?

Öppnas det som ett eget program, eller måste jag öppna via t.ex. Excel?

Hur slutför jag installationen?

Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Laddade du ned management studio också?
Startade något slags installationsprogram och verkade det göra något?

Som påpekats ingår inte management studio, den måste du ladda ner separat.

Ett enkelt sätt att kolla om du har det installerat är att kolla i services om du har sql server gåendes där eller ej.
Citera
2018-11-16, 21:33
  #15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Laddade du ned management studio också?

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Startade något slags installationsprogram och verkade det göra något?

Som påpekats ingår inte management studio, den måste du ladda ner separat.

Ett enkelt sätt att kolla om du har det installerat är att kolla i services om du har sql server gåendes där eller ej.

Jag har nu laddat ner både SQL Developer samt SSMS.

När jag öppnar programmet nu så heter det Microsoft SQL Server Mangement Studio (Administrator).

Inledande inloggdata är:
  • Server type
  • Server name
  • Autentication
(Allt är förifyllt)

Därefter trycker jag på Connect.

I mitten av programmet är det tomt.

I en flik till vänster ser jag en lista med:
  • Databases
  • Security
  • Server Objects
  • Replication
  • PolyBase
  • Always On High Availibility
  • Management
  • Integration Service Catalogs
  • SQL Server Agent (Agent XPs disabled)
  • XEvent Profiler

Har jag då gjort allting rätt för att kunna använda SQL? Behöver något mer fixas?

Är denna version begränsad till Microsoft?
Citera
2018-11-17, 08:00
  #16
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har nu laddat ner både SQL Developer samt SSMS.

När jag öppnar programmet nu så heter det Microsoft SQL Server Mangement Studio (Administrator).

Inledande inloggdata är:
  • Server type
  • Server name
  • Autentication
(Allt är förifyllt)

Därefter trycker jag på Connect.

I mitten av programmet är det tomt.

I en flik till vänster ser jag en lista med:
  • Databases
  • Security
  • Server Objects
  • Replication
  • PolyBase
  • Always On High Availibility
  • Management
  • Integration Service Catalogs
  • SQL Server Agent (Agent XPs disabled)
  • XEvent Profiler

Har jag då gjort allting rätt för att kunna använda SQL? Behöver något mer fixas?

Är denna version begränsad till Microsoft?
Japp, där har du grundförutsättningarna för att börja experimentera.

Det du behöver göra nu är att fixa rn databas och börja fylla den med tabeller, görs lämpligen genom högerklick på mappen databases och sen "new database".

Vad menar du med att den är "begränsad till Microsoft"?

Det finns JDBC-drivisar att få tag på till den, likaså ODBC-dito, PDO har drivisar för att ansluta till en SQL-server, jag har sett nånstans att det finns ruby-drivisar till den med så nej, du kan använda i stort sett vad du vill till den.
Citera
2018-11-17, 13:38
  #17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Japp, där har du grundförutsättningarna för att börja experimentera.

Det du behöver göra nu är att fixa rn databas och börja fylla den med tabeller, görs lämpligen genom högerklick på mappen databases och sen "new database".

Ok, så jag behöver inte ladda ned ngt mer nu?

Kan jag mata in en färdig databas? Har t.ex. excelfiler med massa data som jag kan experimentera på i syfte att lära mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad menar du med att den är "begränsad till Microsoft"?

Menar, vad innebär det att jag har fixat en "Microsoft-version" av SQL? Är detta på något sätt avgränsat till just MS-produkter? Om jag lär mig detta program, måste jag då även snegla på andra versioner av SQL för att lära mig hur dessa är uppbyggda? (vill alltså lära mig SQL som nybörjare)



Är SQL och SAS lika varandra? Har varken jobbat med ngt av dessa tidigare.
Citera
2018-11-17, 20:34
  #18
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ok, så jag behöver inte ladda ned ngt mer nu?

Kan jag mata in en färdig databas? Har t.ex. excelfiler med massa data som jag kan experimentera på i syfte att lära mig.



Menar, vad innebär det att jag har fixat en "Microsoft-version" av SQL? Är detta på något sätt avgränsat till just MS-produkter? Om jag lär mig detta program, måste jag då även snegla på andra versioner av SQL för att lära mig hur dessa är uppbyggda? (vill alltså lära mig SQL som nybörjare)



Är SQL och SAS lika varandra? Har varken jobbat med ngt av dessa tidigare.
SAS vet jag inte vad det är för något.

MS har sin egna dialekt av SQL ja, kallat T-SQL.

Alla de vanliga kommandona fungerar precis som på alla andra databaser, så lär du dig T-SQL kommer du inte ha några problem med att skriva frågor mot exempelvis MySQL eller Oracle framöver.

Det som däremot skiljer sig mellan dialekterna är om du ska börja koda stored procedures eller CTEer och sådant, då kommer det skilja sig. För en nybörjare behöver du knappast bekymra dig om det.

I "riktiga" SQL server går det att importera data från Excel, jag har själv gjort det vid ett antal tillfällen, men det kräver såklart att du har en databas att importera datat till.

Detta importerade data blir dock 1 till 1-importerat och ganska oanvändbart i råform, det bör bakas innan man använder det. Det som står i excelen är det som hamnar i tabellen liksom.

En databas innehåller ju normalt sett flera tabeller för att undvika dataredundans och uppdateringsanomalier, men excelimporten kommer bara ösa in din excel i en tabell och sen är det klart. Det du har åstadkommit då är en databasifierad excel, men det är inte så man jobbar med en databas liksom.

För grundladdning av viss data kan det dock löna sig om man redan har tabeller och vill läsa in en excel och lägga in datat i dessa tabeller på ett strukturerat sätt. Hade nån däremot kommit och sagt "här är databasen" och visat mig en sådan där tabell bara hade jag skrattat och gått därifrån, eftersom det säger allt om resterande kodbas och rutiner kring denna.

Du verkar för övrigt använda SQL och SQL Server synonymt här och där, sluta med det tack, det förvirrar bara läsaren.

SQL är ett frågespråk som används i relationsdatabaser, SQL Server är MS implementation av en databasserver för relationsdatabaser.
Citera
2018-11-19, 22:45
  #19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
SAS vet jag inte vad det är för något.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SAS_System

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
MS har sin egna dialekt av SQL ja, kallat T-SQL.

Alla de vanliga kommandona fungerar precis som på alla andra databaser, så lär du dig T-SQL kommer du inte ha några problem med att skriva frågor mot exempelvis MySQL eller Oracle framöver.

Ok, bra, så jag kan träna på denna version och då lära mig språket? Utan att behöva träna på ytterligare versioner samtidigt alltså, om jag vill lära mig SQL.

Är det alltså lätt att gå till Oracle när jag har lärt mig SQL?

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det som däremot skiljer sig mellan dialekterna är om du ska börja koda stored procedures eller CTEer och sådant, då kommer det skilja sig. För en nybörjare behöver du knappast bekymra dig om det.

Ok, bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du verkar för övrigt använda SQL och SQL Server synonymt här och där, sluta med det tack, det förvirrar bara läsaren.

SQL är ett frågespråk som används i relationsdatabaser, SQL Server är MS implementation av en databasserver för relationsdatabaser.

Vad menas? Ursäkta om jag ställer rena nybörjarfrågor.

Vilket av dem har jag nu? Kan du förtydliga? Tack för alla svar!
Citera
2018-11-19, 23:58
  #20
Medlem
fnirps avatar
Microsoft SQL Server är databasmotorn (själva "programmet") du använder för att kunna ha en databas igång. SQL (eller i SQL Servers fall, så är det T-SQL) är språket/syntaxen du använder dig av för att kunna använda databasmotorn.

Tänk på SQL som svenska. Nere i södra Sverige pratar de dialekten skånska. De flesta ord förstår man som nollåtta (tänk databasmotorn), men ett och annat ord är unikt och återfinns inte i rikssvenskan. I andra delar av Sverige pratar man andra dialekter som förstås bäst av de lokala förmågorna.

De flesta relationsdatabasmotorerna förstår alltså enkel SQL. Typ:

SELECT fornamn,efternamn
FROM person
WHERE yrke = 'moderator'

Det är när du gör mer avancerad SQL, eller har behovet att utnyttja din server så effektivt som möjligt, som de olika dialekterna av SQL blir tydligare. Även behovet av att förstå hur just den databasmotorn du använder, fungerar bakom kulisserna.

Det finns lite olika tänk och funktionalitet mellan SQL Server och Oracle. Vissa saker är bra i ena motorn, andra saker är bra i den andra motorn, men du kan ganska troligt inte köra din T-SQL-kod rakt av i Oracles miljö.

Själva språket är ett litet hinder. Det är som att lära sig läsa och skriva. Det går rätt snabbt. Men att ta sig därifrån och göra något lite mer avancerat av språket, är lite svårare. Konsten ligger snarare i att lära sig designa databaser, tabeller, procedurer, funktioner, frågor, index, vyer och liknande på absolut bästa sätt just för det användningsområdet den databasen ska rikta sig mot.

När man väl "pratar" det flytande, så är det inga större problem att byta databasmotor. Det är som att programmera. Har man väl lärt sig tex C ordentligt, är det inga större svårigheter att byta till Java eller .Net.
Citera
2018-11-20, 08:03
  #21
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
https://sv.wikipedia.org/wiki/SAS_System



Ok, bra, så jag kan träna på denna version och då lära mig språket? Utan att behöva träna på ytterligare versioner samtidigt alltså, om jag vill lära mig SQL.

Är det alltså lätt att gå till Oracle när jag har lärt mig SQL?



Ok, bra!



Vad menas? Ursäkta om jag ställer rena nybörjarfrågor.

Vilket av dem har jag nu? Kan du förtydliga? Tack för alla svar!
Ovanstående skribent förtydligade bara det jag sa, läs det.

Om det nu är så svårt att förstå skillnaden mellan äpplen och päron (dvs SQL Server och SQL) föreslår jag att du läser wikipedia-artiklarna kring vad som är vad:

https://en.wikipedia.org/wiki/SQL

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SQL_Server

Samt

https://www.techopedia.com/definition/1243/sql-server
Citera
2018-11-20, 22:21
  #22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Microsoft SQL Server är databasmotorn (själva "programmet") du använder för att kunna ha en databas igång. SQL (eller i SQL Servers fall, så är det T-SQL) är språket/syntaxen du använder dig av för att kunna använda databasmotorn.

Tack!
Citera
2018-11-20, 22:21
  #23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ovanstående skribent förtydligade bara det jag sa, läs det.

Om det nu är så svårt att förstå skillnaden mellan äpplen och päron (dvs SQL Server och SQL) föreslår jag att du läser wikipedia-artiklarna kring vad som är vad:

https://en.wikipedia.org/wiki/SQL

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SQL_Server

Samt

https://www.techopedia.com/definition/1243/sql-server

Förstår. Tack för info.
Citera
2018-12-21, 23:04
  #24
Medlem
Kör på developer edition som är helt gratis och ger dig ALLA funktioner, och den är INTE begränsad till något. Vill du ha 2TB RAM i din dator och en tabell på 500TB så är det inget problem...

SQL Server 2019 kommer snart.

Här kommer två bra kurser...
https://www.edx.org/course/querying-...transact-sql-0
https://www.edx.org/course/querying-...transact-sql-0

som är "kostnadsfria" (dvs helt gratis)

utöver att jag skriver som en kratta och vårdar språket som om jag vore efterbliven har jag sysslat med utbildning på just MS SQL Server de senaste 20 åren, och varit konsult inom databasplattformar och business intelligence lika länge... Hur som helst, kör de bär två kurserna och du kommer tacka mig efteråt.
__________________
Senast redigerad av thesqlguru 2018-12-21 kl. 23:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback