Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-13, 21:47
  #1
Medlem
Vad säger ni? Hur stora kvalitetsskillnader är det mellan de bilarna som är tillverkade i Sverige kontra Belgien? Håller de svenska bilarna bättre? Har de annat rostskydd? Används samma material i Sverige och i Belgien? Hur är det med motorerna, är alla svensktillverkade och fraktas ner till Belgien för sedanmodellerna? Är det i så fall så att en V70 T5 2005 har en svensktillverkad motor medan en S60 T5 2005 har en belgisktillverkad motor?

Bomba med svar!
Citera
2018-11-13, 22:38
  #2
Medlem
Drevs avatar
Det finns ingen motorfabrik i Belgien
Citera
2018-11-13, 23:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Det finns ingen motorfabrik i Belgien

Bra att veta, andra tankar gällande skillanderna?
Citera
2018-11-13, 23:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Bra att veta, andra tankar gällande skillanderna?

Är väl ingen större skillnad egentligen för en bil tillverkad i Gent. 99% av alla delar köps ju in från alla tusentals olika underleverantör runtom i världen. Oftast så tillverkar en leverantör en del och skickar dessa både till Sverige och Belgien, ingen skillnad. Är det samma detalj fast avropas för Volvo Penta så får den ett annat artikelnummer och 4ggr prispåslag men det är en annan femma

Arbetsmässigt så sköter ju robotar större delen av produktionen.

Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad.
Citera
2018-11-13, 23:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Bra att veta, andra tankar gällande skillanderna?

Vad jag vet är skillnaderna marginella då man föredrar att använda sig av lokala leverantörer, alltså asiatisk leverantör av delar för Kina, europeisk leverantör för Europa osv, lite beroende på pris.

Nu ska de ju inte längre exportera delar från Kina till USA tex pga tullar. Finns att läsa på nätet, orkar inte hitta länk.

Så komponenter göra överallt och kan variera något men måste ju som allt annat uppfylla vissa krav. Volvo ska ju idag klassas som premiumbil och inte längre förknippas med biltemakorv och folköl...

Så kvalitetsmässigt är det små skillnader på komponentnivå men ingenting avgörande för bilen i sin helhet. Någon får rätta mig om jag har fel.

Sedan är det ju subjektivt vad man anser vara kvalitativt och vad man lägger större vikt vid.

Kineser till exempel lägger stor vikt vid tysta motorer och föredrar längre sedaner medan svenskar kanske föredrar rattvärme och komfort i det här överjävligt kalla landet.
Citera
2018-11-14, 01:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Är väl ingen större skillnad egentligen för en bil tillverkad i Gent. 99% av alla delar köps ju in från alla tusentals olika underleverantör runtom i världen. Oftast så tillverkar en leverantör en del och skickar dessa både till Sverige och Belgien, ingen skillnad. Är det samma detalj fast avropas för Volvo Penta så får den ett annat artikelnummer och 4ggr prispåslag men det är en annan femma

Arbetsmässigt så sköter ju robotar större delen av produktionen.

Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad.

Intressant kan också tänka mig att det är en kostnadsfråga.
Citera
2018-11-14, 06:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Intressant kan också tänka mig att det är en kostnadsfråga.
Eller vad Volvo tror kunden är beredd att betala. 10 000 sek eller 100 rand.
Citera
2018-11-14, 08:10
  #8
Medlem
Drevs avatar
Besökt Skövdes motorfabrik och även fabriken i Gent där dem sätter ihop bilen. Jag skulle inte varit orolig, det görs riktiga kontroller på allt innan de levereras till kund!
Citera
2018-11-14, 08:58
  #9
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederic.Chopin
Vad jag vet är skillnaderna marginella då man föredrar att använda sig av lokala leverantörer, alltså asiatisk leverantör av delar för Kina, europeisk leverantör för Europa osv, lite beroende på pris.

Nu ska de ju inte längre exportera delar från Kina till USA tex pga tullar. Finns att läsa på nätet, orkar inte hitta länk.

Så komponenter göra överallt och kan variera något men måste ju som allt annat uppfylla vissa krav. Volvo ska ju idag klassas som premiumbil och inte längre förknippas med biltemakorv och folköl...

Så kvalitetsmässigt är det små skillnader på komponentnivå men ingenting avgörande för bilen i sin helhet. Någon får rätta mig om jag har fel.

Sedan är det ju subjektivt vad man anser vara kvalitativt och vad man lägger större vikt vid.

Kineser till exempel lägger stor vikt vid tysta motorer och föredrar längre sedaner medan svenskar kanske föredrar rattvärme och komfort i det här överjävligt kalla landet.
Ligger Belgien i Kina?
Citera
2018-11-14, 12:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ligger Belgien i Kina?

Kände du dig duktig nu?
Citera
2018-11-14, 12:10
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Det finns ingen motorfabrik i Belgien

Sant, och det finns heller ingen spindelledsfabrik i Sverige. Då har vi rett ut det, men hur det påverkar slutbyggets kvalitet är frågan.

Förr byggdes "lågbudget"bilarna i Gent, vet inte om det är likadant nu. Då var kvaliteten sämre, men det berodde nog mest på konstruktionen och inte produktionen. Tillverkar de exv. V90 därnere nu, så är den säkert lika bra (om inte bättre, i Torslanda jobbar bara blattar) som en svensk.
Citera
2018-11-14, 14:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Sant, och det finns heller ingen spindelledsfabrik i Sverige. Då har vi rett ut det, men hur det påverkar slutbyggets kvalitet är frågan.

Förr byggdes "lågbudget"bilarna i Gent, vet inte om det är likadant nu. Då var kvaliteten sämre, men det berodde nog mest på konstruktionen och inte produktionen. Tillverkar de exv. V90 därnere nu, så är den säkert lika bra (om inte bättre, i Torslanda jobbar bara blattar) som en svensk.

Okej förstår men klassas S60 som en lågbudgetbil då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback