Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-13, 20:00
  #1
Medlem
Vad kan det vara för utslag? Jag har haft det sedan 2 år tillbaka. Jag fick någon kortison utskrivet som gjorde att utslagen istället blev fula blaffor som jag förmodar berodde på det. Så har jag haft det sedan förra vintern efter att jag slutade med kortison när jag insåg att det inte hjälper. Det är lite på det andra benet med.

Har ni någon tips på vad det kan vara?

http://forumbilder.se/H8MQN/img-20181002-111106
Citera
2018-11-13, 20:02
  #2
Medlem
Ronilles avatar
Har du inte varit på en hudmottagning och gjort en rejäl utredning?
Citera
2018-11-13, 20:04
  #3
Medlem
JackDeLarges avatar
Psoriasis?
Citera
2018-11-13, 20:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Har du inte varit på en hudmottagning och gjort en rejäl utredning?

Tyvärr så har jag inte varit det. Fick lite panik nu när jag tittade på benet och såg att det blivit betydligt rödare. Därför så startade jag tråden. Bilden jag skickade tog jag för en månad sedan.
Citera
2018-11-13, 20:09
  #5
Medlem
http://forumbilder.se/H8MQO/img-20181113-200748
Citera
2018-11-13, 20:11
  #6
Medlem
Taklampsfots avatar
Knölros, erythema nodosum, orsakas av en icke-infektiös inflammation av subkutant fett (pannikulit). I början av seklet var knölros oftast ett uttryck för tuberkulos. De infektionssjukdomar som nuförtiden vanligen startar denna immunologiska reaktion är:


Streptokockinfektioner
Yersinios och andra tarminfektioner
Mykoplasma
Epstein-Barr-virus, t ex mononukleos (körtelfeber)
Knölros kan också uppträda vid:

Sarkoidos
Inflammatoriska tarmsjukdomar
Kollagenoser
Läkemedelsreaktion (p-piller vanligast, även antibiotika)
Graviditet
I över hälften av fallen hittar man ingen bakomliggande orsak.

Knölros i sig är inte smittsamt, men den underliggande sjukdomen kan vara det. Incidensen är störst vid 20-30 års ålder och kvinnor drabbas 3-6 gånger oftare än män.

Jag bara gissar.
Citera
2018-11-13, 20:12
  #7
Medlem
Tyvärr så vill jag helst inte ha med läkare och göra och det försvårar till det en hel del för mig. Det är därför som jag gått med det väldigt länge.😣
Citera
2018-11-13, 20:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Knölros, erythema nodosum, orsakas av en icke-infektiös inflammation av subkutant fett (pannikulit). I början av seklet var knölros oftast ett uttryck för tuberkulos. De infektionssjukdomar som nuförtiden vanligen startar denna immunologiska reaktion är:


Streptokockinfektioner
Yersinios och andra tarminfektioner
Mykoplasma
Epstein-Barr-virus, t ex mononukleos (körtelfeber)
Knölros kan också uppträda vid:

Sarkoidos
Inflammatoriska tarmsjukdomar
Kollagenoser
Läkemedelsreaktion (p-piller vanligast, även antibiotika)
Graviditet
I över hälften av fallen hittar man ingen bakomliggande orsak.

Knölros i sig är inte smittsamt, men den underliggande sjukdomen kan vara det. Incidensen är störst vid 20-30 års ålder och kvinnor drabbas 3-6 gånger oftare än män.

Jag bara gissar.

Tack för tipsen. Jag ska kika igenom detta för att se ifall något utav det kan stämma överens med det som jag har fått på benen.
Citera
2018-11-13, 20:16
  #9
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskskalle87
Tyvärr så vill jag helst inte ha med läkare och göra och det försvårar till det en hel del för mig. Det är därför som jag gått med det väldigt länge.😣
Må så vara, men om du ska få adekvat vård får du nog bita i det sura äpplet och söka sjukvården.
Citera
2018-11-13, 20:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Må så vara, men om du ska få adekvat vård får du nog bita i det sura äpplet och söka sjukvården.

Jag hoppas verkligen bara de isåfall skrapar på dessa utslag för att konstatera om jag ska ha en salva som funkar eller i värsta fall penicillin.
Citera
2018-11-13, 20:21
  #11
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskskalle87
Jag hoppas verkligen bara de isåfall skrapar på dessa utslag för att konstatera om jag ska ha en salva som funkar eller i värsta fall penicillin.
Ja, något mer lär de inte göra i första skeendet. Tänker att det är ett ganska normalt förfarande vid utslag.
Citera
2018-11-13, 21:03
  #12
Medlem
Vet någon om man kan få tag på Tinto? Tydligen någon spansk salva som är bra till all möjliga utslag. Något som tyvärr aldrig tilläts att använda i Sverige för att den ansågs vara för billig (tyvärr).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback