Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-13, 19:46
  #1
Medlem
Om någon skriver att Mohamed var en pedofil eller krigsherre, brukar detta oftast betraktas som HMF, trots att det är sanning.
Mem om någon skriver att svenskar är osociala, snåla och naiva, är det ingen som reagerar.

Vad innebär egentligen HMF? Vart går gränsen? Eller handlar det endast om att tysta allt som kan gynna SD?
2018-11-13, 20:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrykontro
Om någon skriver att Mohamed var en pedofil eller krigsherre, brukar detta oftast betraktas som HMF, trots att det är sanning.
Mem om någon skriver att svenskar är osociala, snåla och naiva, är det ingen som reagerar.

Vad innebär egentligen HMF? Vart går gränsen? Eller handlar det endast om att tysta allt som kan gynna SD?

Tramstråd.

1. Att säga att Mohammed var pedofil eller krigsherre utgör inte HMF.
2. Att säga att svenskar är snåla utgör inte HMF.

Brottsbalken kap. 16 § 8
Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
2018-11-13, 20:19
  #3
Medlem
Lucky-Mans avatar
Får man säga Heil Hitler?
2018-11-13, 20:25
  #4
Medlem
Europes avatar
Går inte den generella gränsen mellan om den som säger eller skriver något är vit eller icke-vit? Med undantag av att i vissa fall kan mer regelrätt hetsk hets (t.ex. uttalade önskemål om folkmord) gälla för icke-vita om det riktar sig mot judar? Åtminstone tidigare (jag vet inte om vi längre har haft sådana rättsfall, medan liknande hets framförs ju hela tiden, t.o.m. på Stefan Löfvens facebooksida när han skrev något om Palestina/Israel)?

Sedan skulle jag även tippa på att svenska regimmedlemmar och regimpolitruker generellt är rätt immuna mot risken att bli åtalade för liknande, ungefär som för risken att åtalas för tecknat/fiktivt "barnporr", trots att allt från många officiellt sanktionerade "konstverk" till animerade "sexualupplysningfilmer" torde i högre grad ha uppfyllt kravet än de som faktiskt har blivit åtalade för det (i den mån man nu överhuvudtaget kan anse att sexuella scener med fiktiva tecknade karaktärer av okänd ålder - samt dessutom icke-naturalistiska sådana i de fall där åtal har väckts - kan i något avseende objektivt bedömas vara "barnporr"). Jag läste en åklagares offentliga plädering för att inte väcka åtal, där denne t.o.m. angav att tidningen, konstutställaren m.fl. gjorde det i ett visst sammanhang och var offentligt accepterade som sådana aktörer (d.v.s. accepterade av regimen). Jämför det med det politiserade svenska rättsväsendets inställning till konstutställningen med gatukonstnären Dan Parks verk, som allmänt känt inte accepteras av svenska sjuklöverregimen, samt den omedelbart påföljande polisrazzian mot konstgalleriet och de påföljande åtalen och domarna om hets mot folkgrupp.

Att se på "hetsen" i sig kan däremot inte leda till något vettigt, då folk har åtalats för hets mot folkgrupp helt oberoende av om de har hetsat eller ens nämnt någon specifik folkgrupp. Samtidigt brukar inte regelrätt hets mot vita (och enskilda folkgrupper av vita) leda till några rättsliga åtgärder och folkmordshetsarna blir inte sällan t.o.m. belönade av svenska staten genom att hetsandet t.o.m. till och med ges frikostig offentlig finansiering.

Det bör dock nämnas att jag tror ingen har åtalats för något de har skrivit om profeten Muhammed, även om folk har blivit det en masse när det gäller att kommentera muslimer, böneutrop m.m.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-11-13 kl. 20:29.
2018-11-13, 20:54
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Tramstråd.

1. Att säga att Mohammed var pedofil eller krigsherre utgör inte HMF.
2. Att säga att svenskar är snåla utgör inte HMF.

Brottsbalken kap. 16 § 8
Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Vi har inte rättsstatsordning i Sverige, bl.a. genom att det är helt omöjligt att utifrån lagtexten veta vad som kommer leda till åtal och eventuell dom för hets mot folkgrupp. Inget av det som står i texten förklarar varför det inte bara är fritt fram att hetsa mot svenskar, vita, heterosexuella m.fl., utan hur det dessutom kan finansieras för tiotals miljarder årligen av samma stat som påstås upprätthålla efterlevnaden av den text du citerar. Hur går ovanstående text ihop med att det är fritt fram för svenska myndigheter att anordna evenemang som t.ex. "Heterohatets dag"?

Sedan får du gärna förklara hur de saker som har lett till åtal och emellanåt även till dom i Sverige skulle uppenbart uppfylla kriterierna i den texten, allt från att man har burit urtida symboler som runskrift, keltiskt kors m.m., till att man har skrivit ett skämt på Facebook, till att man har häftigt angripit Miljöpartiet, till att ha gjort ett gatukonstverk som driver med en offentligt finansierad svensk politruk inom området antivit rasism, till att ha använt ordet "neger". Än mer bör du kunna förklara varför dessa handlingar aldrig leder till åtal när vissa begår dem, men däremot leder till åtal och även domar när det gäller andra. Jag kan ingenstans i lagtexten se någon angivelse om vilka som ska anses vara immuna mot åtal, medan andra ska åtalas även om de inte med ens bästa vilja uppfyller kraven i lagtexten.

Däremot vet jag varför det är så, när jag vet att vi inte har någon rättsstatsordning och rättssäkerhet, att vi saknar maktuppdelning mellan den lagstiftande, verkställande och dömande makten, samt att vi har politiskt tillsatta åklagare som väcker åtal, samt politiskt tillsatta jurister och nämndemän (d.v.s. personer som sitter och dömer i skuldfrågan enbart p.g.a. att de är politiker i partierna som sitter vid makten, trots att de varken är juridiskt kunniga eller representerar de vanliga medborgarna), d.v.s. för att vi endast har politiska rättegångar istället för politiskt oberoende rättegångar i Sverige.
2018-11-13, 21:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vi har inte rättsstatsordning i Sverige, bl.a. genom att det är helt omöjligt att utifrån lagtexten veta vad som kommer leda till åtal och eventuell dom för hets mot folkgrupp. Inget av det som står i texten förklarar varför det inte bara är fritt fram att hetsa mot svenskar, vita, heterosexuella m.fl., utan hur det dessutom kan finansieras för tiotals miljarder årligen av samma stat som påstås upprätthålla efterlevnaden av den text du citerar. Hur går ovanstående text ihop med att det är fritt fram för svenska myndigheter att anordna evenemang som t.ex. "Heterohatets dag"?

Svenskar, hetrosexuella, kristna osv omfattas av skyddet från HMF. Detta har diskuterats till leda och jag är inte intresserad av att dra samma argumentation för hundrade gången. I kort: Vad Lambertz säger är föga relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Sedan får du gärna förklara hur de saker som har lett till åtal och emellanåt även till dom i Sverige skulle uppenbart uppfylla kriterierna i den texten, allt från att man har burit urtida symboler som runskrift, keltiskt kors m.m., till att man har skrivit ett skämt på Facebook, till att man har häftigt angripit Miljöpartiet, till att ha gjort ett gatukonstverk som driver med en offentligt finansierad svensk politruk inom området antivit rasism, till att ha använt ordet "neger". Än mer bör du kunna förklara varför dessa handlingar aldrig leder till åtal när vissa begår dem, men däremot leder till åtal och även domar när det gäller andra. Jag kan ingenstans i lagtexten se någon angivelse om vilka som ska anses vara immuna mot åtal, medan andra ska åtalas även om de inte med ens bästa vilja uppfyller kraven i lagtexten.

Symboler byter värde. Att argumentera för att en svastika egentligen är ett solkors på röd bakgrund är bara trams och ska bedömas som sådant. Se NJA 1996 s. 577
Miljöpartiet skyddas inte per definition, det räcker det med att läsa lagtexten för att förstå.

Inte heller är några immuna mot åtal, detta är endast något du fått för dig vilket saknar grund i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Däremot vet jag varför det är så, när jag vet att vi inte har någon rättsstatsordning och rättssäkerhet, att vi saknar maktuppdelning mellan den lagstiftande, verkställande och dömande makten, samt att vi har politiskt tillsatta åklagare som väcker åtal, samt politiskt tillsatta jurister och nämndemän (d.v.s. personer som sitter och dömer i skuldfrågan enbart p.g.a. att de är politiker i partierna som sitter vid makten, trots att de varken är juridiskt kunniga eller representerar de vanliga medborgarna), d.v.s. för att vi endast har politiska rättegångar istället för politiskt oberoende rättegångar i Sverige.

Om det är som du säger torde allt ordna sig i HovR, men inte sällan är det samma dom där som i tingsrätten. I övrigt håller jag med om att nämndemannasystemet bör avskaffas då jurister ska döma och inte lekmän.
2018-11-13, 21:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Svenskar, hetrosexuella, kristna osv omfattas av skyddet från HMF. Detta har diskuterats till leda och jag är inte intresserad av att dra samma argumentation för hundrade gången. I kort: Vad Lambertz säger är föga relevant.



Symboler byter värde. Att argumentera för att en svastika egentligen är ett solkors på röd bakgrund är bara trams och ska bedömas som sådant. Se NJA 1996 s. 577
Miljöpartiet skyddas inte per definition, det räcker det med att läsa lagtexten för att förstå.

Inte heller är några immuna mot åtal, detta är endast något du fått för dig vilket saknar grund i verkligheten.



Om det är som du säger torde allt ordna sig i HovR, men inte sällan är det samma dom där som i tingsrätten. I övrigt håller jag med om att nämndemannasystemet bör avskaffas då jurister ska döma och inte lekmän.


Svenskar innefattas ej av lagen, vilket framgick i följande fall där en person anmäldes för just HMF efter att ha skrivit att;

Citat:
Svenskar är de sämsta av gojer.
Svenskar är ett folk som aldrig kunnat bete sig civiliserat, utan de har barbariet inprogrammerat i sina gener. Detta leder till att hart nära varje svensk är en potentiell sexualförbrytare, och till att svenskar inte hyser respekt för judar och andra. Svenskar beter sig som djur. Jag vill gå så långt som att säga att svenskar – såväl etniska som kulturella svenskar – jämförda med andra folk, är ohyra, vidrig ohyra. Det vore inte mer än rätt om alla svenskar utrotades – försvann från jordens yta.

Detta åtalet lades ned med förklaringen att begreppet "Svenskar" var för vagt och ospecificerat;
Citat:
Föreningen påstod att mannen hade gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp och att han därför på grund av utfästelsen var skyldig att utge det utlovade beloppet.

Mannen, å sin sida, hävdar bland annat att bestämmelsen om hets mot folkgrupp inte omfattar uttalanden riktade mot svenskar.

Svenskar kan omfattas av lagen
Enligt tingsrätten framgår det dock av förarbetsuttalanden att även svenskar som grupp kan omfattas av bestämmelsen. Däremot ansåg inte tingsrätten att inlägget nådde upp till kravet för missaktning - bland annat eftersom uttalandet har riktat sig till en mycket bred grupp människor och framstod som "svävande".

Föreningen förlorade därför i tingsrätten.

Domen överklagades av båda parter till Göta hovrätt.

Mannen begärde ersättning för sina rättegångskostnader och föreningen begärde att hovrätten skulle ändra tingsrättens dom utifrån deras talan.

Hovrätten konstaterar nu att en förutsättning för föreningens talan om betalningsskyldighet är att domstolen fastställer att mannen har gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp. En talan om ansvar för hets mot folkgrupp kan dock endast föras av åklagare.
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se


Samt:
Citat:
JK: Svenskar ska inte skyddas av HMF-lagen

Justitiekanslern har tidigare i tre separata beslut gjort bedömningen att svenskar inte skyddas av lagen om hets mot folkgrupp.

JK:s nuvarande praxis bygger på ett beslut som fattades 2003 av den kontroversielle dåvarande JK Göran Lambertz. En insändare i tidningen Mitt i Södermalm hävdade bland annat att ”ursvenskar är de mest tråkiga, enfaldiga, elaka och korkade människor som jag har träffat”. En privatperson anmälde tidningen för hets mot folkgrupp.

Göran Lambertz lade ner ärendet med motiveringen: ”Syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet.”
Anmärkningsvärt nog hänvisade Justitiekanslern inte till någon källa, exempelvis i lagens förarbeten, för sin slutsats att svenskar inte skyddades av lagen. ”Torde inte” fick räcka – och nu ser det ut som om Lambertz kan ha saknat stöd i rättskällorna för beslutet.
https://www.nyatider.nu/skyddas-svenskar-av-hmf-lagen/
2018-11-13, 21:58
  #8
Medlem
Någon gång ska jag organisars demonstration som omattas av all typ av HMF, inte bara mot svenskar, vilked inte är något annat än étt förtck mot svenskar

Om jag blir rånad och misshandlad av ett gäng invandrare som kallar mig "svenne", är det ingenting annat än ett rasistiskt förtryck mot etniska svenskar. Med andra ord, orättvisa och psykiskt fötryck.
2018-11-13, 23:03
  #9
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vi har några trådar om HMF i C&Y: https://www.flashback.org/sok/HMF?f=69

Se också de som taggats med HMF: https://www.flashback.org/find_threa...ag.php?tag=hmf

Tror det räcker så.

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback