Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-13, 18:52
  #1
Medlem
Bladbagges avatar
Har en kollega som är vegan. Har inga problem med det, folk får äta/inte äta vad de vill. Men vad som irriterar mig är att hen hela tiden låtsas äta kött: veganSKINKA, sojaKÖTTBULLAR, osv. Vad är meningen? Hen säger att vi ska värna djuren, alla borde vara veganer, men kan inte komma med en vettig förklaring till detta låtsasätande.
Vad säger ni veganer, hur tänker ni där?
Citera
2018-11-18, 17:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladbagge
Har en kollega som är vegan. Har inga problem med det, folk får äta/inte äta vad de vill. Men vad som irriterar mig är att hen hela tiden låtsas äta kött: veganSKINKA, sojaKÖTTBULLAR, osv. Vad är meningen? Hen säger att vi ska värna djuren, alla borde vara veganer, men kan inte komma med en vettig förklaring till detta låtsasätande.
Vad säger ni veganer, hur tänker ni där?
Det är ju ett enkelt sätt att förklara vad det handlar om. Du förstår ju vad det är, eller hur? Dessutom visar de ju då på onödigheten att äta animaliskt kött, när vegetariska ersättningsprodukter finns.

Varför måste hen förklara låtsasätandet på annat sätt än att det är veganska produkter, som hen äter för att hen är vegan och inte vill äta den animaliska varianten? Förklaringen ligger liksom i faktumet att kollegan är vegan. Troligen smakar det också helt okej.
Citera
2018-11-19, 07:51
  #3
Medlem
miikoss avatar

Tänk på att skriva en rubrik som förklarar frågeställningen i ämnet.



Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2018-11-21, 20:49
  #4
Medlem
Roxanas avatar
Jag frågade en vegetarian om just det. Hennes åsikt var att man inte vill känna sig utanför. Om alla andra äter korv, grillspett eller vad det nu är så vill man ha något snarlikt på tallriken.
Citera
2018-11-21, 20:55
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladbagge
Har en kollega som är vegan. Har inga problem med det, folk får äta/inte äta vad de vill. Men vad som irriterar mig är att hen hela tiden låtsas äta kött: veganSKINKA, sojaKÖTTBULLAR, osv. Vad är meningen? Hen säger att vi ska värna djuren, alla borde vara veganer, men kan inte komma med en vettig förklaring till detta låtsasätande.
Vad säger ni veganer, hur tänker ni där?
Att äta upp djurens mat och säja att han värnar djuren?
Citera
2018-12-07, 19:00
  #6
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Veganer äter ju fruktkött!
Citera
2018-12-08, 00:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladbagge
Har en kollega som är vegan. Har inga problem med det, folk får äta/inte äta vad de vill. Men vad som irriterar mig är att hen hela tiden låtsas äta kött: veganSKINKA, sojaKÖTTBULLAR, osv. Vad är meningen? Hen säger att vi ska värna djuren, alla borde vara veganer, men kan inte komma med en vettig förklaring till detta låtsasätande.
Vad säger ni veganer, hur tänker ni där?

Jag tror det handlar om 2 saker.

Att det säljer bättre, jag tror folk ser det som något jobbigt att vara vegan, som att man hela tiden måste "motstå" kött. Därav skriver man att det är "köttbullar" eller liknande för att då säljer det bättre just för att folk tycker det känns närmare kött. Men detta är bara min egna teori.

Den andra anledningen tror jag handlar om att det helt enkelt är smidigt att kalla det för det.

Men jag kan hålla med om att det känns onödigt att kalla något KÖTTbulle om det inte innehåller kött. Däremot borde man byta namn från KÖTTbulle till LIKbulle. Det är ju trots allt ett dött djur
Citera
2018-12-08, 00:44
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Lammköttbullar, nötrullader, veganSKINKA... vänta nu! Jag vill ju för fan inte äta veganer!!
Döp skiten till pressad soya eller vad det nu är, skinka är det inte och veganskinka hoppas jag för böveln det inte är!! Tvi för sega, skinntorra, sura veganers skinkor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback