Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-13, 16:53
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realcross
Bibelns Gud är "perfekt", även om sannerligen inte känns så alltid. Det är människan som inte är perfekt.
Fast då kanske du har en annan syn på vad som är perfekt? Det kan ju vara subjektivt.
Citera
2018-11-13, 17:18
  #26
Avstängd
SkogsMotors avatar
man ska passa sig jävligt noga för andra människors tolkningar av vem Gud är och Hans egenskaper.

som Jesus Kristus berättade om i Den Heliga Bibeln så är sann tro uppenbarad av Gud fadern själv.
Citera
2018-11-13, 17:40
  #27
Avstängd
Lamrons avatar
Jag tror inte på någon gud.
Jag tror på det jag själv upplever och min egen existens.

En dag föddes jag och en dag kommer jag inte att finnas.
Sen vet jag inte om min energi återkommer i någon annan form, miljoner år efteråt någonstans, eftersom den kunde uppkomma från början så är det ju fullt möjligt.
Men händer inget efteråt så är det väl precis som innan jag föddes, jag hade inget medvetande och fanns inte.
Så för min del spelar det ingen roll

Men det är den riktningen mina tankar går om det hela.
Citera
2018-11-13, 17:43
  #28
Medlem
nerdnerds avatar
Eftersom jag är fysiker och håller på med fysik i stort sett varje dag, jämför jag, på gott och ont, gärna med fysik.

Och då tänker jag här att Guds allsmäktighet och godhet närmast är grundpostulat. Sen finns det massa mer i religionen, inkl en del paradoxer, dvs motsägelser som det då iaf hävdas är skenbara, och som löser upp sig vid en ordentlig analys.

Och så tänker jag på relativitetsteorin och dess grundpostulat om ljushastighetens invarians och relativitet mellan referensramar. Och att det finns en massa mer i teorin, inkl en del paradoxer, som dock löser upp sig vid en ordentlig analys.

Förkastar man grundpostulaten så faller hela teorin. Att tro på relativitetsteorin men inte på att ljushastigheten är konstant, är en oxymoron.

Och så ungefär kanske det också är med iaf kristendom. Därför. Det är svaret på frågan.

En kristen som inte tror på Guds allsmäktiga godhet är nog en ex-kristen.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-11-13 kl. 17:48.
Citera
2018-11-13, 19:34
  #29
Avstängd
SkogsMotors avatar
i slutändan så hänger allt på vilken människa man valt att lita på.


alla knän ska böjas och alla tungor ska bekänna, JESUS KRISTUS ÄR GUD.
Citera
2018-11-13, 19:47
  #30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Det är mest det jag stör mig på hos religiösa, att de har NOLL kritiskt tänk kring sin egna religion.

ALLT är perfekt, INGET ska ifrågasättas och inget ska ses med kritiska ögon. Gud är perfekt och han kan inte göra några misstag alls.

INGET är perfekt i världen, varför skulle Gud vara annorlunda? Varför inte se på sin gud med lite mer kritiska ögon och visst, fortfarande trio på honom, men samtidigt ha en lite mer sund och mer kritsk syn på det hela?

Dom flesta "perfekte" 'guder' uppfanns i en period eller en kultur, som såg "absoluthet" av något slag som en självklarhet.
Citera
2018-11-13, 19:49
  #31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMotor
i slutändan så hänger allt på vilken människa man valt att lita på.

Speak for yourself. Jag har t.ex. inte samma respekt för självutnämnde auktoriteter som du har.
Citera
2018-11-14, 11:56
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMotor
i slutändan så hänger allt på vilken människa man valt att lita på.
Så är det.

Fast som jag skrev i en annan tråd till en annan person:
Citat:
Fast de som säger sig tro på Jesus tror ju i första hand då på dem som skrivit Nya testamentet. Det finns inga texter författade av Jesus. Allt som Jesus sagt och gjort blev återberättat i skrifter upp till 100 år efter att det skulle ha skett, av högst obekräftade författare (även om det enligt tradition sägs vara ett tiotal apostlar).

Det är egentligen inte Jesus ord du tror på, det är Nya testamentets författares ord om Jesus du tror på. Att dessa män antingen själva var ögonvittnen, eller fick de verkliga händelserna exakt berättade för sig, och sedan skrev ner dessa utan att vare sig hitta på, ljuga eller överdriva.
Citera
2018-11-15, 17:38
  #33
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Det är mest det jag stör mig på hos religiösa, att de har NOLL kritiskt tänk kring sin egna religion.

ALLT är perfekt, INGET ska ifrågasättas och inget ska ses med kritiska ögon. Gud är perfekt och han kan inte göra några misstag alls.

INGET är perfekt i världen, varför skulle Gud vara annorlunda? Varför inte se på sin gud med lite mer kritiska ögon och visst, fortfarande trio på honom, men samtidigt ha en lite mer sund och mer kritsk syn på det hela?
Religiösa är inte öppna ens för tanken att de kan ha fel. De söker inte sanningen på ett nyktert sätt. De säger sig redan ha hittat den. En känsla kanske men inget annat.. Inte ens om det skulle gå att bevisa att gud inte finns så hade de ändrat uppfattning. Evolutionen som exempel; 44% av befolkningen i USA tror fortfarande att Jorden inte är äldre än 6000 år och att Adam & Eva var de första människorna.

Jag menar, hur sjukt är inte det!
Citera
2018-11-15, 22:16
  #34
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Religiösa är inte öppna ens för tanken att de kan ha fel. De söker inte sanningen på ett nyktert sätt. De säger sig redan ha hittat den. En känsla kanske men inget annat.. Inte ens om det skulle gå att bevisa att gud inte finns så hade de ändrat uppfattning. Evolutionen som exempel; 44% av befolkningen i USA tror fortfarande att Jorden inte är äldre än 6000 år och att Adam & Eva var de första människorna.

Jag menar, hur sjukt är inte det!

Det kommer alltid att finnas bokstavstroende kristna, liksom det alltid kommer att finnas kristna som läser ordet i djupet.
Citera
2018-11-16, 01:33
  #35
Medlem
Blaobars avatar
Om Jesus var perfekt hade han åtminstone behärskat sig istället för att flippa bord.
Citera
2018-11-21, 10:00
  #36
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMotor
. . . . JESUS KRISTUS ÄR GUD.
Det är han inte! Jesus är Guds son. Det lär knappast råda någon tvivel om detta.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback