Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-13, 13:09
  #1
Medlem
Det är mest det jag stör mig på hos religiösa, att de har NOLL kritiskt tänk kring sin egna religion.

ALLT är perfekt, INGET ska ifrågasättas och inget ska ses med kritiska ögon. Gud är perfekt och han kan inte göra några misstag alls.

INGET är perfekt i världen, varför skulle Gud vara annorlunda? Varför inte se på sin gud med lite mer kritiska ögon och visst, fortfarande trio på honom, men samtidigt ha en lite mer sund och mer kritsk syn på det hela?
Citera
2018-11-13, 13:14
  #2
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Dom vill sälja in skiten som dom tycker är bra inget konstigt så är det med allt, mobiltelefoner, bilmärken osv osv osv.
Citera
2018-11-13, 13:14
  #3
Avstängd
SkogsMotors avatar
Jesus Kristus är perfekt och vi var alla skapade perfekt men så blev vi nedsmutsade av Adams synd och världen. men vi är manade att bli pånyttfödda. det är enda vägen.

tro är en gåva från Gud. det gäller att inte döma andras för det distansierar en från frälsningen.
Citera
2018-11-13, 13:15
  #4
Medlem
Krusensnorres avatar
Det argumentet jag oftast hör av krista är att gud definerar godhet. Alltså gud skapade ju världen, och därför kan han inte fela i den. Vad som är gott bestämmer gud, inte vi. Därför kan gud inte göra fel.
Argumentet faller ju dock såklart då gud uppges ha ångrat översvämningen bland annat.
Citera
2018-11-13, 13:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMotor
Jesus Kristus är perfekt och vi var alla skapade perfekt men så blev vi nedsmutsade av Adams synd och världen. men vi är manade att bli pånyttfödda. det är enda vägen.

tro är en gåva från Gud. det gäller att inte döma andras för det distansierar en från frälsningen.

Du svarar ju inte på min fråga, och bekräftar bara det jag syftar på. Noll kritiskt tänkande och allt är bara guld och gröna skogar.
Citera
2018-11-13, 13:23
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMotor
Jesus Kristus är perfekt och vi var alla skapade perfekt men så blev vi nedsmutsade av Adams synd och världen. men vi är manade att bli pånyttfödda. det är enda vägen.

tro är en gåva från Gud. det gäller att inte döma andras för det distansierar en från frälsningen.

Men det finns väl ingen normalbegåvad idag som tror på Adam o Eva? Eller att det finns en Gud? Det är ju så urbota dumt att hälften hade räckt.
Citera
2018-11-13, 13:24
  #7
Avstängd
SkogsMotors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men det finns väl ingen normalbegåvad idag som tror på Adam o Eva? Eller att det finns en Gud? Det är ju så urbota dumt att hälften hade räckt.
inget mindre än Sanningen är gott nog åt Guds Barn.
Citera
2018-11-13, 13:24
  #8
Avstängd
SkogsMotors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Du svarar ju inte på min fråga, och bekräftar bara det jag syftar på. Noll kritiskt tänkande och allt är bara guld och gröna skogar.
du är ute på djupt vatten, och tror dig kunna döma vad folk tror och hur de tänker.

det är så smutsigt att det tänker jag låta dig få göra själv.
Citera
2018-11-13, 13:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMotor
du är ute på djupt vatten, och tror dig kunna döma vad folk tror och hur de tänker.

det är så smutsigt att det tänker jag låta dig få göra själv.

Allt jag frågar är varför man inte är lika kritisk, och tänker själv, kring sin religion som man gör inom andra områden i livet. Kritiskt tänkande, att ifrågasätta och att inte bara svälja allt utan att tänka efter, är bara sunt.
__________________
Senast redigerad av AnyOnes 2018-11-13 kl. 13:30.
Citera
2018-11-13, 13:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Det är mest det jag stör mig på hos religiösa, att de har NOLL kritiskt tänk kring sin egna religion.

Ja, inte kan religiösa beskyllas för att vara ifrågasättande direkt. De två är kanske t.o.m. motsägelser, men orkar inte kolla Wikipedia. Det tråkiga som smittar av sig är eventuellt att andra istället blir för mycket ifrågasättande. Men det kan vara en del av de religiösas plan.

Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
INGET är perfekt i världen, varför skulle Gud vara annorlunda?

Det finns ett antal förklaringar till det.

Att människor inte tror tillräckligt, att ingen vet guds vägar, att vi bär på en arvsynd, att vi inte lyssnar tillräckligt noga på vad Han har att säga, att vi inte är frälsta, har helig ande eller har döpts i vatten, att vi inte går oftare i kyrkan, m.m.

Och i alla förklaringarna är människan den som behöver ändra på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Varför inte se på sin gud med lite mer kritiska ögon och visst, fortfarande tro på honom, men samtidigt ha en lite mer sund och mer kritsk syn på det hela?

För att det slutar med att man inser att det inte finns någon Gud, kanske. Vad menar du att man ska tro på?
Citera
2018-11-13, 13:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Allt jag frågar är varför man inte är lika kritisk, och tänker själv, kring sin religion som man gör inom andra områden i livet. Kritiskt tänkande, att ifrågasätta och att inte bara svälja allt utan att tänka efter, är bara sunt.
Du skapar en gud som sedan skall hjälpa dej och inte faan ger du då honom mesiga egenskaper. Du MF honom naturligtvis som Zlatan x 1000. Är det så svårt att förstå hur banala idioter fungerar?
Citera
2018-11-13, 13:53
  #12
Medlem
Religiösa är ofta bra på att säga varför andra religioner har fel, eller till och med varför andra inom samma religion som de själva har fel.
De har dock ofta, inte alltid, svårt att förstå att de själva också kan ha fel. Gäller inte alla, vissa är väldigt klara med att det ”bara” är en tro de har. Vissa religiösa vet till och med om att de är indoktrinerad, och att det är största anledningen att de tror.
Jag vet kristna som säger att bibeln är helt perfekt, men det finns även de som säger att allr inte är perfekt. T.ex. har jag hört Ray Comfort (av alla personer) säga att Bibeln har fel om slaveri. Han ”erkänner” alltså att bibeln har vissa fel, men att det är författarnas fel, inte Guds.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback