Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-13, 09:18
  #1
Medlem
Eastman92s avatar
Hejsan! Jag bor i en lägenhet där för några år sedan, nissar från styrelsen var inne och sänkte temperaturen i alla element. Jag sitter med 12 värmeljus för att nå en lagom temperatur i rummet men börjar bli himla trött på denna "lösning".

Jag vill därför höja värmen i elementen så att dem kan nå samma heta nivå som för några år sedan.

Mitt element är av modellen "Kia" och jag undrar hur jag går tillväga för att höja dessa utan att det skulle spruta vatten överallt. Jag har redan testat att tömma den på vatten och det gjorde ingen skillnad.

Tack på förhand!
Citera
2018-11-13, 09:25
  #2
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Inte konstigt om elementen är kalla om du tömt dom på vatten, varför gjorde du det?
Citera
2018-11-13, 09:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastman92
Hejsan! Jag bor i en lägenhet där för några år sedan, nissar från styrelsen var inne och sänkte temperaturen i alla element. Jag sitter med 12 värmeljus för att nå en lagom temperatur i rummet men börjar bli himla trött på denna "lösning".

Jag vill därför höja värmen i elementen så att dem kan nå samma heta nivå som för några år sedan.

Mitt element är av modellen "Kia" och jag undrar hur jag går tillväga för att höja dessa utan att det skulle spruta vatten överallt. Jag har redan testat att tömma den på vatten och det gjorde ingen skillnad.

Tack på förhand!

Ta bort Temostaten, det är den stora klumpen på filmen, du ska inte ta bart det som sitter fast i röret
https://www.youtube.com/watch?v=jq994uty3YM
Den stora klumpen trycker in en nål i ventilen som sitter på röret. Du kan trycka in den o känna att den fjädrar ut.
Nu har du så mycket värme till ditt element som är möjligt att få.

Men tänk på att elementer måste vara minst 40 grader för att DU ska tycka det är varmt, Men det värmer även lägenheten om det är 30 grader.
Citera
2018-11-13, 09:29
  #4
Medlem
Eastman92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Inte konstigt om elementen är kalla om du tömt dom på vatten, varför gjorde du det?

Jag vet inte om du är seriös eller fjantar dig men jag tömde den på vatten för att se att det inte är klägg som stoppar vattenflödet och jag fyllde såklart upp elementet efteråt.
Citera
2018-11-13, 09:35
  #5
Medlem
Bizmarcks avatar
Är inte värmen vanligen centralt reglerad i lägenhetshus? Anpassad till utomhustemperaturen?
Citera
2018-11-13, 09:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Är inte värmen vanligen centralt reglerad i lägenhetshus? Anpassad till utomhustemperaturen?

Grovinställningen görs centralt, Oftast med en utetempkännare. Att styra varje lägenhet centralt med rumsgivare är ovanligt.
Det gör man normalt med termostaterna på elementen. Men i lägeheter brukar man ha lite snålare termostater, som inte tillåter max vatteflöde.
Därför kan man vinna på att plocka bort dom.
Citera
2018-11-13, 09:47
  #7
Medlem
Taklampsfots avatar
Hör med grannarna om dom också har det kallt. Har dom det ringer du och ber hyresvärden höja temperaturen på elementen då det är kallt.
Det borde finnas ett relä nere i källaren där man kan justera hur varmt det skall vara. Lyssnar inte hyresvärden kan du alltid höja det själv om du kommer åt.
Citera
2018-11-13, 09:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastman92
Hejsan! Jag bor i en lägenhet där för några år sedan, nissar från styrelsen var inne och sänkte temperaturen i alla element. Jag sitter med 12 värmeljus för att nå en lagom temperatur i rummet men börjar bli himla trött på denna "lösning".

Jag vill därför höja värmen i elementen så att dem kan nå samma heta nivå som för några år sedan.

Mitt element är av modellen "Kia" och jag undrar hur jag går tillväga för att höja dessa utan att det skulle spruta vatten överallt. Jag har redan testat att tömma den på vatten och det gjorde ingen skillnad.

Tack på förhand!

Köp en termometer. Logga temperaturen. Påtala sedan för styrelsen att du har för kallt i din lägenhet och att det behöver åtgärdas. Vid dessa tider brukar det vara svårt att hålla en jämn temperatur i lägenheterna då det växlar mycket utomhus.

Men börja med att köpa en termometer så får du fakta istället för känsla.
Citera
2018-11-13, 12:11
  #9
Medlem
Köp en termometer som du har blivit tipsad om och mät hur varmt det är 1m ovanför golvet i mitten på rummet. Ska ligga på 20-22 ca, eller det är standard. Om det är under 18 längre en 1 vecka så kan du kräva hyressänkning Men som vanligt folk hör av dig till hyresvärden och kräv att han fixar det. Kan han inte lista ut vart problemet är så får han ringa rörmokaren så får dom fixa till det.

Mvh apan
Citera
2018-11-14, 06:21
  #10
Medlem
OldFashioneds avatar
Fråga 1 är förstås vad du menar med lagom temperatur.

Fråga 2 är vilken temperatur styrelsen menar att din lägenhet ska hålla.

Fråga 3 är vilken temperatur du faktiskt har i lägenheten.


Med det utrett kan vi prata lösningar. En sådan kan vara att skruva av termostaterna och ställa in en elradiator i de rum där extra värme behövs. Att du tömmer radiatorn på vattnet är stendumt, låt bli att göra sånt. Du släpper bara in massvis med luft i systemet som behöver tömmas ut manuellt och dessutom fyller du på med syresatt vatten vilket får ledningarna att oxidera och bli uttjänta i förtid.
Citera
2018-11-15, 19:03
  #11
Medlem
Colosss avatar
Ditt element är en del i ett slutet system. Tömmer du ditt element(Hur du nu tömde ett element av en biltillverkare) tömmer du hela systemet. Hela systemet måste då fyllas på. Du kan lufta elementet & se att det kommer vatten istället & trycka in på stiftet med en skiftnyckel om det har fastnat. Drar du ut stiftet kommer vatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback