Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-15, 14:57
  #25
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogakuten
/Moderator
Citera
2018-11-16, 22:27
  #26
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Ok, det visste inte jag. Dock vill jag nog ändå stå fast vid att jag inte tror det är en bra medicin mot just depression. Jag tror nämligen den tar mer än den ger, det finns vad jag vet bättre preparat för detta ändamål. Kanske funkar ok om man mikrodoserar? Men 300mg kan inte anses vara mikro.

Tänk att du har en deprimerad person, tror du det blir bättre i längden av att äta opiater?

Vad händer när man går av, hur mår man då som tidigare deprimerad?

Min personliga erfarenhet är att antidepressiva mediciner fungerar generellt dåligt. För att inte tala om uppföljningen inom vården och jag förstår verkligen inte hur man kan ge en deprimerad person en medicin som riskerar att förvärra patientens mående initialt med ibland förödande konsekvenser - innan den antidepressiva effekten antas slå in.

Rusgivande medel har i regel åtminstone en väldigt god effekt vid akut depression och möjligen också förhindrar självmord i många fall. Det behöver faktiskt inte vara så illa som man får det att låta med ett opiatberoende. Speciellt inte om alternativet är den själadödande sjukdomen depression. Man ska inte glömma bort att majoriteten klarar av att börja och sluta med utskrivna opiater utan större bekymmer. Då ska det väl helst ske med uppföljning och KANSKE inte med de doser du nämner. Alla har vi lite olika tolerans när det kommer till dylika substanser. Men här i Sverige så finns det inte mycket som är värre än att vara hög av någon anledning. Som sagt, merparten blir inte några nedgångna missbrukare. För övrigt så har de flesta läkemedel bieffekter och beroende är knappast den värsta. Men inom psykiatrin så föredrar man de med värre.

Kanske babblar jag här. Men det var iallafall några alternativa perspektiv som realistiskt sett aldrig någonsin kommer ha någon vikt i det stora hela men som samtidigt onekligen har en del vikt som förnekas. Att gå med "behandlingsresistent" depression är att vara död inombords. Om opiater hjälper en på något sätt - t.ex. förhindrar att man tar sitt liv så är jag för det alla dagar i veckan.
Citera
2018-12-10, 21:19
  #27
Medlem
Kapslar är mycket bättre än de röda pillerna, gå inte på dem en längre tid, tycker de är riktigt hemska! Fuck tramadol helt och hållet, men fuck de röda pillerna ännu mer! Har ett helvete när jag slutar med de röda fy fan.

Jag önskar dig ett drogfritt liv. Önskar att du hittar ett rus utanför drogerna, som du njuter av. Kanske en ny hobby/ngt att göra / människa som kan distrahera dig och få dig att njuta av annat istället för pillerna. Hoppas du börjar brinna för någonting som kommer få dig att skifta din uppmärksamhet från drogerna till någonting annat.

Men man måste SJÄLV vela sluta och ta sig i kragen och tänka, jag KAN leva ett drogfritt liv för jag är bra och förtjänar det bästa livet. Inga små piss 50g piller ska bestämma över mitt liv liksom.

Det är svårt att uppmuntra en deprimerad individ att lägga av, därför delar jag med mig av min omtanke. Jag hoppas du tar åt dig av mina ord & jag finns om du behöver prata. Du är inte ensam om detta.

MVH missbrukare som håller på att lägga av.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback