Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-15, 17:11
  #37
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag är inte heller övertygad om att någon flått svansen på den här katten...

Har aldrig sett en katt med såpass renskalad svans, men flera råttor.

När jag var i 14-17 års åldern hade jag en hel del ormar och därför födde jag upp möss och råttor (foder) och det hände mer än en gång att råttorna lyckades kränga av all hud på svansen.

Om man höll långt upp mot svansroten var det ingen fara, men om man höll för långt ut mot svanstippen började råttan spinna och kränga så att huden på svansen lossnade och råttan slapp fri. Resultatet blev en råtta med en helt skalad svans.

De flesta gångerna (Tror det hände tio-tolv gånger.) var detta råttor på väg in till en orm vilket gjorde att de ändå strök med, men någon gång var det en hona med ungar som lyckades med att göra det och då släppte jag bara tillbaka henne in i buren hos ungarna. Den skalade svansen "dog", torkade och lossnade helt och hållet efter någon vecka utan att råttan verkade märkbart påverkad.

Kattens svans ser ungefär likadan ut på bilderna som det råttsvansarna brukade göra.
Citera
2018-11-15, 18:41
  #38
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hitta aset och flå kuken på honom.

Kan inte nog instämma.
Det är satan vad det torteras katter nu för tiden.
Seriöst, skulle jag se några idioter tortera någon av mina katter så vettefan om inte jag skulle se svart och gå bärsärk.
Torterar man djur skall man få händer och fötter avhuggna med yxa och sedan får fanskapen klara sig bäst de kan.
Det är inte mycket som får mig att bli oxtokig längre men djurplågare hatar jag ända in i själen.
Citera
2018-11-19, 16:35
  #39
Medlem
S-hund temporärs avatar
Det mest sannolika är att katten råkat ut för en olycka, t ex med en bil. Skadebilden är inte helt ovanlig för katter. Veterinären torde redan ha berättat detta för kattägaren. Googla cat tail degloving injury. Vad som är ovanligt är avlivning som åtgärd istället för amputering. Måhända utelämnar rapporteringen andra skador.

Mångfald finns så klart ändå kvar som möjlig etiologi. En flock araber skulle t ex kunna ha knutit något kring svansen och sedan skrämt/plågat katten till att springa i full fart, eller dragit/ryckt i vad som nu var knutet, eller kastat katten från en höjd med svansen fastknuten, et c.
Citera
2018-11-19, 19:59
  #40
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det mest sannolika är att katten råkat ut för en olycka, t ex med en bil. Skadebilden är inte helt ovanlig för katter. Veterinären torde redan ha berättat detta för kattägaren. Googla cat tail degloving injury. Vad som är ovanligt är avlivning som åtgärd istället för amputering. Måhända utelämnar rapporteringen andra skador.

Mångfald finns så klart ändå kvar som möjlig etiologi. En flock araber skulle t ex kunna ha knutit något kring svansen och sedan skrämt/plågat katten till att springa i full fart, eller dragit/ryckt i vad som nu var knutet, eller kastat katten från en höjd med svansen fastknuten, et c.


När det kommer till just katter och negativ behandling av dessa håller jag araber som ytterst osannolika illdådare, då muslimer (Vilket de flesta araber är.) har en betydligt större respekt för katter än vad många andra folkgrupper har. Skulle tippa på att det är större chans att en idiot från Sverige utsätter katter för något dåligt än vad det är att en arab gör det eftersom Muhammed älskade katter.
Citera
2018-11-20, 12:34
  #41
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
När det kommer till just katter och negativ behandling av dessa håller jag araber som ytterst osannolika illdådare, då muslimer (Vilket de flesta araber är.) har en betydligt större respekt för katter än vad många andra folkgrupper har. Skulle tippa på att det är större chans att en idiot från Sverige utsätter katter för något dåligt än vad det är att en arab gör det eftersom Muhammed älskade katter.

En flock juvenila Adidas-kaosblattar skiter i sägner de kanske någon gång hört om Muhammed när de ska roa sig. Men landet är så klart fullt av allehanda primitiva folkslag med generellt usel empatiförmåga. Självfallet kan det röra sig om svenskar (eller då mer troligt en defekt svensk), men "större chans", no way! (Om inte katt och matte befunnit sig i uteslutande svenskbebott område, det vet jag inte.)

Fast mina pengar ligger som sagt på en olycka.
Citera
2018-11-21, 17:40
  #42
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jag har aldrig hört om liknande skada på en katt. Har du?


Det var i något program liknande Veterinärerna (fast med ambulerande veterinärer i Sthlm-området) för ca 3-4 år sedan som de hade ett inslag med en katt med helt fint flådd svans, hemskt. Iaf så kom de inte åt katten (kameran filmade uppifrån och ned på katten i ett trångt utrymme, minns inte helt, men kan ha varit något förrådsliknande, med stora saker runtom typ gamla vitvaror, åkgräsklippare) och de spekulerade i om katten fastnat, dragit sej loss och kommit ut ur där den fastnade, men den var ju fortfarande fast om än inte lika fastsittande som det spekulerades att den skulle ha varit från början.

Hoppas verkligen att det var en olycka, känns riktigt olustigt när en människa gör så även om det tyvärr knappast är ovanligt. Jag skulle aldrig släppa ut min katt i tätbebyggt område, som jag bor i.
Citera
2018-11-23, 00:11
  #43
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag skapade inte tråden så jag behöver inte styrka ett skit.
Vad jag däremot kan göra är att vara öppen för olika scenarior där både brott o olycka finns med.

Till skillnad mot dig så har jag faktiskt inte koll på alla saker som en katt kan råka ut för.
Däremot så har jag fotbollskatten i vårt område i färskt minne.
I somras så gick en granne ut o tiggde pengar på Facebook för att hennes katt var grovt skadad av trubbigt våld.
Detta resulterade i ett ramaskri i området pga blattebarnens syn på djur. Detta höll i sig i några dagar o när katten till slut somnade in o området var i uppror så hade en människa sett insamlingen o hörde av sig till ägaren.
Det visade sig att katten hade skadats när den blev påkörd av en bil. Bilisten hade försökt lokalisera den skadade katten utan resultat o tog sitt ansvar så fort han kunde.

Så, kan du påvisa att ett brott är begånget?

Kan du påvisa att ett brott ej är begånget?
Min tes är att utifrån bilderna så är det knappast troligt om att det rör sig om en olycka.
Har du någon vana av att flå djur?
Jag har det...
Citera
2018-11-23, 00:14
  #44
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
När jag var knatte så låg en av våra katter i en bilmotor och sov när bilen startades, och hade svansen i fläkten. Den blev rätt rejält skinnflådd men.. inte på det viset. det sitter ju fortfarande kvar och hänger skinflärpar.

Så "fint" flådd blir den inte om det inte är någon som gjort det med mening. speciellt inte upp över roten på svansen med.
Det där är medvetet djurplågeri av någon. Annars hade det inte varit så jämnt.


Exakt min mening!

Jag är jägare och har flått otaliga djur, det där är garanterat resultatet av en medveten handling.
Om en svans fastnar i en maskin eller liknande så blir den inte flådd på det viset, det där är ett jobb av någon som har kunnande eller har lagt ner ansenlig tid på att få till det vi ser på bilden.
Citera
2018-11-26, 13:31
  #45
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Exakt min mening!

Jag är jägare och har flått otaliga djur, det där är garanterat resultatet av en medveten handling.
Om en svans fastnar i en maskin eller liknande så blir den inte flådd på det viset, det där är ett jobb av någon som har kunnande eller har lagt ner ansenlig tid på att få till det vi ser på bilden.

Tror du katten låter bli sin skada? Jag har sett flera katter med liknade skador där det inte varit tal om att någon medveten gjort detta.
Citera
2018-11-26, 21:58
  #46
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Tror du katten låter bli sin skada? Jag har sett flera katter med liknade skador där det inte varit tal om att någon medveten gjort detta.

Titta på bilden!
Ser du hur runt och jämnt huden är avskuren vid svansroten?
Nog för att katter är viga och smidiga djur, men jag betvivlar att du kan gnaga sig själva på ovansidan av svansroten.

Men jag kan givetvis ha fel...
Det kan ju såklart även vara en katt som har höstdepression och idkar självskadebeteende.
Citera
2018-11-27, 13:21
  #47
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Titta på bilden!
Ser du hur runt och jämnt huden är avskuren vid svansroten?
Nog för att katter är viga och smidiga djur, men jag betvivlar att du kan gnaga sig själva på ovansidan av svansroten.

Men jag kan givetvis ha fel...
Det kan ju såklart även vara en katt som har höstdepression och idkar självskadebeteende.

Jag kan inte gnaga mig själv vid svansroten av olika skäl. Men katter kan men det är såklart inte katten som orsakat allt själv men dom är bra på att "städa" till skillnad från partåiga hovdjur. Sist jag hade en så katt var svanskotorna synliga eftersom katten städat själv.
Citera
2018-11-27, 18:18
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Titta på bilden!
Ser du hur runt och jämnt huden är avskuren vid svansroten?
Nog för att katter är viga och smidiga djur, men jag betvivlar att du kan gnaga sig själva på ovansidan av svansroten.

Men jag kan givetvis ha fel...
Det kan ju såklart även vara en katt som har höstdepression och idkar självskadebeteende.
Nu är det du som skapade tråden. Det är även du som håller den vid liv.
Som jag opponerade mig över tidigare så var det den brottsliga delen där du bara förutsätter att ett brott har skett.
Det jag nu funderar på är faktiskt dig o vad du vill uppnå med tråden?
Jag kan redan nu erkänna att jag inte klickat på några länkar då jag inte vill se djur som lider o därför skriver jag mer generellt.
Tyvärr så sitter du nu i ett husdjursforum o envist hävdar djurplågeri. Varför?
För jag betvivlar att du är så dum att du ens kan tro att någon här inne behöver omvändas. Till o med du bör förstå att inte en käft här stödjer djurplågeri. Räkna bort trollen då.

Jag kan bara se en logisk förklaring till din envishet o det är brottslingens återvändande till brottsplatsen. De återvänder för att de har en sjuklig böjelse att se resultatet av sina handlingar.
Detta skulle kunna förklara varför du envist måste få rätt att en människa har gjort detta med vilje.
Ett troligt scenario då du verkar sitta inne med information som bara brottslingen kan känna till.

Har du en bättre förklaring till varför du håller liv i tråden?
Om inte så kanske du kan låta den självdö nu då tråden knappast fyller någon funktion?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback