Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 23:41
  #1
Medlem
Alltså, det har varit en våg av långa avbrott på fast bredband åtminstone de senaste veckorna, och det är inte lokalt. Jag har fast bredband 30 Mbit via Comhem (utan något trafiktak) och förr var det mycket sällan några problem, men på senaste tiden har det varit flera långa avbrott. Nu senast i lördags hela eftermiddagen och kvällen (!) och ett par timmar tidigare i kväll. När avbrott inte råder går det finfint och utan några flaskhalsar.

Men det är uppenbarligen inte bara hos mig det krånglar. Jag kollade upp på https://downdetector.se både i helgen och nu, och det visade sig att det har varit utbredda störningar och downtimes hos både Comhem, Telia, BBB, Instagram, Netflix (i Sverige) och andra ISPs och tjänster. Tydligen hade Comhem massiva problem med bredbandet i Stockholmsområdet nu på måndagskvällen. Är det problem med hårdvaran i våra bredbandsnät, blir det stockningar när alla ska se på webbsänd tv och spela tunga datorspel online eller vad är det som pågår? Eller är det Kremls plan för att sabotera internet för oss?
Citera
2018-11-13, 00:33
  #2
Medlem
salxars avatar
Amen brothah! Har upplevt problem med ComHem de senaste 4 veckorna, mer eller mindre varenda dag. Senast i morse.
Citera
2018-11-13, 06:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Amen brothah! Har upplevt problem med ComHem de senaste 4 veckorna, mer eller mindre varenda dag. Senast i morse.


Ja, det är tydligen inte bara ComHem som är drabbade (även om det har varit särskilt tydligt med dem?) utan flera andra. Och ComHem har tidigare varit mycket pålitliga när det gäller stabil drift, i alla fall i min erfarenhet.
Citera
2018-11-13, 11:02
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Jag har ADSL och har märkt de senaste 2 åren att avbrotten följer vädret. Ju fuktigare det är i luften, desto fler avbrott får jag under den perioden medan när det är solsken och varmt, så blir det inga avbrott.

Någon som är mer teknikkunnig än jag får hoppa in och svara på hur detta kan komma sig?
Citera
2018-11-13, 11:40
  #5
Medlem
Universal lika dåliga i Göteborg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback