Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 22:51
  #1
Medlem
Hej alla,

Jag har en absolut högsta dröm - att bli fondförvaltare.

Min bakgrund är att jag har studerat till ekonom och jurist (dubbelexamen), tog examen 2016. Har drygt 2 års erfarenhet från arbete med aktieanalys, jobbar just nu som business analyst på tradingavdelningen på en svensk storbank, sedan 6 månader tillbaka. Jobbet är kul men ganska annorlunda från Equity Research som jag satt på tidigare. Jobbar främst med tradinguppdateringar samt implementeringar av de nya värdepappersreglerna i aktiehandeln.

Som jag har förstått det är både aktieanalys och trading en hyfsat bra väg in till fondförvaltning, men som jag har uppfattat det blir man inte automatiskt förvaltare som en naturlig karriärklättring från analys. Under tiden jag satt som aktieanalytiker hade jag förstås bra kontakt med marknaden, men inte så tät kontakt med förvaltarna som jag trodde. Visst hade vi regelbunden kontakt (säljsamtal) med diverse folk på Buy-sidan, men det var ju då i just säljsammanhang. Inhouse hade vi också regelbunden kontakt med förvaltarna, men det var liksom inte så att man lärde känna dem till den grad att man skulle kunna bli rekommenderad för jobb. Så även om meriten med analys i ryggen känns relevant känns det som att jag själv behöver vara aktiv och söka jobb som just fondförvaltare, snarare än att vänta på att bli befordrad. Tror detsamma gäller trading?

Eftersom detta är min absolut högsta dröm vill jag gärna sätta upp en realistisk plan på hur jag kan nå dit. Jag har gjort en ganska omfattande research på bla. Linkedin för att se vilken bakgrund de som arbetar med fondförvaltning har, men har då noterat att de allra flesta är mycket seniora (dvs gubbar i 50-60-årsåldern med 20-30 års erfarenhet), så det kravet kan jag knappast matcha på en hel del år. Eftersom jag vet att jag vill syssla med just förvaltning vill jag gärna nå dit ”direkt” snarare än att arbeta med andra saker som i och för sig är relevanta för att bli förvaltare (typ mäkleri), då detta känns som en omväg.

Hur skulle ni bedöma mina chanser att nå min dröm? Ni som är insatta i branschen, har ni några tips på hur jag ska göra för att ta mig in till just Asset/Wealth Management?

Vad tror ni om min nuvarande bakgrund och meriter?


Mvh,
Axel
Citera
2018-11-13, 17:48
  #2
Medlem
Bucketshops avatar
De förvaltare jag kommer i kontakt med har generellt antingen en bakgrund inom trading (dvs folk som visat att dom kan hantera risk) eller research (dvs folk som visat att dom kan göra bra analyser). På en väldigt generell nivå kan man väl säga att hedgefondsförvaltare har en bakgrund inom trading i högre utsträckning då deras strategier generellt har kortare tidsspann.

Så det beror väl lite på vad för typ av förvaltare du vill bli men det låter ju som att du vill sitta med aktier? Då låter equity research vägen som en klok väg att gå, och ta vägen via analytiker på en fond innan du blir förvaltare.

Du låter också lite stressad att börja jobba direkt som förvaltare men du måste tänka på att jobbet innebär att någon betalar dig pengar för att allokera pengar, vilket givetvis innebär att du måste kunna visa att du är tillräckligt bra för att göra det. Därför är det ganska naturligt att de flesta förvaltare är äldre så dom har kunnat visa upp ett track record över flera år. Så för att ha ett realistiskt mål bör du räkna med att det tar ett tag innan du kan få jobb som förvaltare.
Citera
2018-11-13, 21:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
De förvaltare jag kommer i kontakt med har generellt antingen en bakgrund inom trading (dvs folk som visat att dom kan hantera risk) eller research (dvs folk som visat att dom kan göra bra analyser). På en väldigt generell nivå kan man väl säga att hedgefondsförvaltare har en bakgrund inom trading i högre utsträckning då deras strategier generellt har kortare tidsspann.

Tack för svar!

Ok, så du tror att min nuvarande bakgrund är relevant? Då jag just nu jobbar med just aktiehandel (även om jag inte är ute och träffar kunder) samt tidigare suttit som aktieanalytiker (och haft kundkontakt). I min nuvarande tjänst har jag definitivt ansvar för riskhanteringen (då vi implementerar tradingplattformarna, jobbar mycket med compliance osv), är det den typen av risker du syftar på?

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Så det beror väl lite på vad för typ av förvaltare du vill bli men det låter ju som att du vill sitta med aktier? Då låter equity research vägen som en klok väg att gå, och ta vägen via analytiker på en fond innan du blir förvaltare.

Är mest intresserad av att bli förvaltare inom en aktiv aktiefond. Antingen en bredare eller en mer nischad (t.ex. mot investeringar i en viss industri, typ miljöteknik). Hedgefond är inte det primära målet, men vill inte stänga dörrar.

Som jag har förstått det är det långtifrån alla analytiker som blir förvaltare, vilket kanske inte är så konstigt då det finns bra många fler analyst-tjänster på en bank än vad det finns portföljförvaltare. Just nu så jobbar jag inte heller längre som aktieanalytiker, skulle du säga att detta är ett bättre alternativ än att jobba med trading? Eller är trading och analys lika bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du låter också lite stressad att börja jobba direkt som förvaltare men du måste tänka på att jobbet innebär att någon betalar dig pengar för att allokera pengar, vilket givetvis innebär att du måste kunna visa att du är tillräckligt bra för att göra det. Därför är det ganska naturligt att de flesta förvaltare är äldre så dom har kunnat visa upp ett track record över flera år. Så för att ha ett realistiskt mål bör du räkna med att det tar ett tag innan du kan få jobb som förvaltare.

Det jag vill förmedla är att detta är min stora dröm, så vill helst inte behöva jobba ett halvt yrkesliv innan jag får börja som förvaltare Finns det ingen möjlighet att börja redan som ung, om man är driven och spelar sina kort rätt? Är självklart beredd att börja från botten inom förvaltning och är även beredd att börja jobba i en annan tjänst än förvaltare på en fond, i syfte att komma nära förvaltarna. Kan t.ex. tänka mig att jobba med compliance, riskhantering, rapportering osv. på ett fondbolag. Tror du man kan avancera till förvaltning om man gör på det sättet?

Tack för alla svar!

Mvh,
A
Citera
2018-11-14, 00:01
  #4
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp
Tack för svar!

Ok, så du tror att min nuvarande bakgrund är relevant? Då jag just nu jobbar med just aktiehandel (även om jag inte är ute och träffar kunder) samt tidigare suttit som aktieanalytiker (och haft kundkontakt). I min nuvarande tjänst har jag definitivt ansvar för riskhanteringen (då vi implementerar tradingplattformarna, jobbar mycket med compliance osv), är det den typen av risker du syftar på?


Nej, det jag menar är att duktiga traders har erfarenhet av att "running risk". Kom inte på någon bra översättning så tänkte att "hantera risk" var det närmsta men det tydligen inte. Även om traders inte sitter på rena prop-böcker nuförtiden så finns det ändå ett riskmandat och du har ett PnL. Lyckas du systematiskt generera ett visst PnL inom ditt givna riskmandat har du troligtvis en mängd erfarenheter/kunskaper som gör att du lyckas bra som förvaltare.



Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp

Som jag har förstått det är det långtifrån alla analytiker som blir förvaltare, vilket kanske inte är så konstigt då det finns bra många fler analyst-tjänster på en bank än vad det finns portföljförvaltare. Just nu så jobbar jag inte heller längre som aktieanalytiker, skulle du säga att detta är ett bättre alternativ än att jobba med trading? Eller är trading och analys lika bra?
Nja, utan att förstå exakt vad du jobbar med låter aktieanalytiker närmre det du vill göra? Du har alltså inget riskmandat nu? (Dvs du tar marknadsrisk med bankens pengar). Låter inte heller som att du sitter på någon strategy-roll heller där du utformar konkreta trade-idéer? Så det låter spontant som att du borde vilja bli en jävel på att antingen 1) ta risk och visa att du kan generera PnL, 2) Analysera bolag eller 3) komma på/implementera konkreta trade-idéer.

Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp

Det jag vill förmedla är att detta är min stora dröm, så vill helst inte behöva jobba ett halvt yrkesliv innan jag får börja som förvaltare Finns det ingen möjlighet att börja redan som ung, om man är driven och spelar sina kort rätt? Är självklart beredd att börja från botten inom förvaltning och är även beredd att börja jobba i en annan tjänst än förvaltare på en fond, i syfte att komma nära förvaltarna. Kan t.ex. tänka mig att jobba med compliance, riskhantering, rapportering osv. på ett fondbolag. Tror du man kan avancera till förvaltning om man gör på det sättet?

Tack för alla svar!

Mvh,
A
Jag hade så fort som möjligt försökt bli junior analytiker på en fond. Vet inte hur det ser ut på köpsidan men att inte börja front office på en bank är verkligen inte att rekommendera om man vill ha ett front office jobb senare, därför låter det inte så vettigt att börja i någon supportroll (compliance, risk etc), speciellt inte när du har front office erfarenhet från en bank. Snacka med en head hunter och se vad det finns för möjligheter inom analys/strategy/asset allocation på köpsidan. Det är ju ändå typ det en förvaltare gör fast med mer övergripande ansvar.
Citera
2018-11-14, 21:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej, det jag menar är att duktiga traders har erfarenhet av att "running risk". Kom inte på någon bra översättning så tänkte att "hantera risk" var det närmsta men det tydligen inte. Även om traders inte sitter på rena prop-böcker nuförtiden så finns det ändå ett riskmandat och du har ett PnL. Lyckas du systematiskt generera ett visst PnL inom ditt givna riskmandat har du troligtvis en mängd erfarenheter/kunskaper som gör att du lyckas bra som förvaltare.

Nja, utan att förstå exakt vad du jobbar med låter aktieanalytiker närmre det du vill göra? Du har alltså inget riskmandat nu? (Dvs du tar marknadsrisk med bankens pengar). Låter inte heller som att du sitter på någon strategy-roll heller där du utformar konkreta trade-idéer? Så det låter spontant som att du borde vilja bli en jävel på att antingen 1) ta risk och visa att du kan generera PnL, 2) Analysera bolag eller 3) komma på/implementera konkreta trade-idéer.

Hm, ok. Nej, jag jobbar ju just nu med trading men alltså inte i en klassisk front office-position (typ mäklare). Är front office-analytiker verkligen överlägset då? Du tror inte att jag kan få en god erfarenhet av trading / aktiehandel / marknaden och sedan få in en fot den vägen som förvaltare? Anställer de uteslutande folk som har suttit som analytiker (vilket jag gjorde tidigare)?

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jag hade så fort som möjligt försökt bli junior analytiker på en fond. Vet inte hur det ser ut på köpsidan men att inte börja front office på en bank är verkligen inte att rekommendera om man vill ha ett front office jobb senare, därför låter det inte så vettigt att börja i någon supportroll (compliance, risk etc), speciellt inte när du har front office erfarenhet från en bank. Snacka med en head hunter och se vad det finns för möjligheter inom analys/strategy/asset allocation på köpsidan. Det är ju ändå typ det en förvaltare gör fast med mer övergripande ansvar.

Följer löpande lediga tjänster men ser väldigt sällan juniora analystroller hos fondbolag. De större fondbolagen (typ East Capital, Lynx, Carnegie, osv) verkar uteslutande ha personal med mycket senior erfarenhet. De yngsta är 35-40 tror jag, men då har de 10-15 års erfarenhet och är alltså knappast juniora.

Håller självklart intresset öppet men som sagt verkar det vara glest på just analytikerroller hos fondbolag, därav att jag tänkte att jag kan satsa på en "instegsroll" i en annan avdelning på en fond än just manager - typ risk eller compliance. Tyvärr känner jag mig ganska "utanför" om jag inte jobbar på ett fondbolag, och kände så även när jag satt som analytiker. Vi hade löpande kontakt med förvaltare då de var våra kunder, men inte så tät att man lärde känna varandra så bra att de skulle rekommendera en för jobb. Därav att jag börjat snegla på att ta mig in på en fond "bakvägen" och sedan satsa på att "jobba mig upp" till manager, går det?
Citera
2018-11-15, 03:27
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp
Hm, ok. Nej, jag jobbar ju just nu med trading men alltså inte i en klassisk front office-position (typ mäklare). Är front office-analytiker verkligen överlägset då? Du tror inte att jag kan få en god erfarenhet av trading / aktiehandel / marknaden och sedan få in en fot den vägen som förvaltare? Anställer de uteslutande folk som har suttit som analytiker (vilket jag gjorde tidigare)?

Följer löpande lediga tjänster men ser väldigt sällan juniora analystroller hos fondbolag. De större fondbolagen (typ East Capital, Lynx, Carnegie, osv) verkar uteslutande ha personal med mycket senior erfarenhet. De yngsta är 35-40 tror jag, men då har de 10-15 års erfarenhet och är alltså knappast juniora.

Håller självklart intresset öppet men som sagt verkar det vara glest på just analytikerroller hos fondbolag, därav att jag tänkte att jag kan satsa på en "instegsroll" i en annan avdelning på en fond än just manager - typ risk eller compliance. Tyvärr känner jag mig ganska "utanför" om jag inte jobbar på ett fondbolag, och kände så även när jag satt som analytiker. Vi hade löpande kontakt med förvaltare då de var våra kunder, men inte så tät att man lärde känna varandra så bra att de skulle rekommendera en för jobb. Därav att jag börjat snegla på att ta mig in på en fond "bakvägen" och sedan satsa på att "jobba mig upp" till manager, går det?

Du får ta allt med en nypa salt. För det första finns det inte en väg in, utan säkerligen en mängd olika vägar, försöker bara ge mitt perspektiv på vad jag uppfattar som vanligast. För det andra så jobbar jag på bank och har inga planer på att byta till köpsidan så baserar allt bara på den dagliga kontakt jag har med folk på köpaidan.

Men du nämner att du inte fick så mycket kontakt med köpsidan när du satt på analys, du tror inte det kan ha att göra med att du var junior? Nu sitter jag inte på cash equity men hos oss är det är rätt ovanligt att någon junior från research hänger med och träffar kund, kunden blir ju alltid gladare av någon senior. Du är helt enkelt inte tillräckligt intressant att lyssna på än, men det kommer såklart med tiden. Var dina seniora kollegor ute och träffade kunder oftare?

Som sagt så kan det funka annorlunda på köpsidan men jag är verkligen ingen förespråkare av att börja inom någon supportroll för att hoppas kunna byta till front office. Det som känns vettigtast vore väl analys eller möjligen execution trader där du åtminstone sitter nära marknaden och interagerar med fondens PM om marknadsrelaterade grejer. Köper inte helt hur du skulle kunna visa upp att du kan förvalta pengar genom att sitta på en compliance-roll.

Fundera på vad du behöver lära dig och vad du behöver kunna visa upp för att någon ska vilja betala dig för att förvalta pengar.
Citera
2018-11-15, 20:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du får ta allt med en nypa salt. För det första finns det inte en väg in, utan säkerligen en mängd olika vägar, försöker bara ge mitt perspektiv på vad jag uppfattar som vanligast. För det andra så jobbar jag på bank och har inga planer på att byta till köpsidan så baserar allt bara på den dagliga kontakt jag har med folk på köpaidan.

Jo, det är ungefär i de banorna jag tänkt, att det finns många vägar. När jag försökt göra lite research på vilken bakgrund förvaltare har från t.ex. Linkedin får jag dock inget entydigt svar, då det är väldigt få som jobbar som just det. En del har erfarenhet från analys, ngn annan från rådgivning, ngn annan som revisor osv. Så för mig är det lite svårt att dra en slutsats om vilken väg som är bäst, det enda jag har gjort är att staka upp tänkbara karriärvägar in i yrket. Och en väg som jag ser som rätt vettig är att ta sig in på en fond och helt enkelt lära känna folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Men du nämner att du inte fick så mycket kontakt med köpsidan när du satt på analys, du tror inte det kan ha att göra med att du var junior? Nu sitter jag inte på cash equity men hos oss är det är rätt ovanligt att någon junior från research hänger med och träffar kund, kunden blir ju alltid gladare av någon senior. Du är helt enkelt inte tillräckligt intressant att lyssna på än, men det kommer såklart med tiden. Var dina seniora kollegor ute och träffade kunder oftare?

Jo, det kan vara en faktor, absolut. De mer seniora har nog mycket tätare kontakt med förvaltarna. Problemet är att jag fått uppfattningen att ganska få även av de seniora analytikerna växlar över till förvaltningssidan, det var egentligen väldigt få av även de seniora analytikerna som blev förvaltare i slutändan, bara ngn enstaka person. Dock vet jag inte om detta beror på att de ville fortsätta på sell-sidan (vilket såklart är väldigt tänkbart) eller om det är tufft att få en plats som förvaltare även med mer senior erfarenhet av analys.

Sedan blir man ju alltid väldigt nischad som analytiker, då man täcker en sektor (så var det iallafall på min gamla bank men tror det ser ut så på de flesta ställen), så man får ju väldigt mkt en profil som t.ex. råvaruanalytiker, verkstadsanalytiker osv. Om en fond söker en analytiker eller en förvaltare kan det ju faktiskt vara så att en råvaruanalytiker inte är den rätta personen för jobbet (om fonden t.ex. handlar med många andra branscher än enbart råvaror), även om själva analyserfarenheten är meriterande. Min uppfattning är att fonder är väldigt breda och att det är viktigt att ha koll på såväl hela börsen som på hur handeln är uppbyggd (olika ordertyper, olika marknadsplatser, olika värdepappersdirektiv, juridik kring investeringsrådgivning, risk management, osv), snarare än att vara superexpert på endast på en viss sektor. Men kan ha fel där?

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Som sagt så kan det funka annorlunda på köpsidan men jag är verkligen ingen förespråkare av att börja inom någon supportroll för att hoppas kunna byta till front office. Det som känns vettigtast vore väl analys eller möjligen execution trader där du åtminstone sitter nära marknaden och interagerar med fondens PM om marknadsrelaterade grejer. Köper inte helt hur du skulle kunna visa upp att du kan förvalta pengar genom att sitta på en compliance-roll.

Det jag tänker är väl i första hand att jag lär mig mkt om riskhantering och då kan trycka på denna aspekt i en förvaltarroll. Numera verkar även MiFID II vara en stor del av både trading och förvaltning, och man lär sig ju mkt om det regelverket inom risk/compliance/etc.
Citera
2018-11-15, 21:11
  #8
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp
Jag har en absolut högsta dröm - att bli fondförvaltare.

Varför blir jag så sorgsen när jag läser detta?
Citera
2018-11-16, 07:59
  #9
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Varför blir jag så sorgsen när jag läser detta?

Äh, nu ska vi inte racka ned på det här. Jag tyckte det såg lite roligt ut. Reagerade också på rubriken med ett "hur är det möjligt?".

Min högsta dröm är att vara pensionär med katt.
Citera
2018-11-16, 11:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Varför blir jag så sorgsen när jag läser detta?

För att jag tycker jobbet verkar kul och givande, vad är det med det?
Citera
2018-11-16, 18:43
  #11
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Min högsta dröm är att vara pensionär med katt.

Det är väldigt mycket lättare att förstå.
Citera
2020-06-11, 17:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenTekopp
För att jag tycker jobbet verkar kul och givande, vad är det med det?


Hej!

Precis som du ska jag ta en dubbelexamen, juridik och ekonomi, och funderar på att bli fondförvaltare eller delägare på affärsjuridiska byrå. Dock har har lite kvar innan jag är helt klar men har sett dina inlägg angående din dröm att bli fondförvaltare.

Hur går det för dig?
Vad har varit svårt/lätt?
Är det svårt att ni dit?
Hur många år krävs? (krävs ju ca 10 år för att bli delägare på affärsjuridisk byrå)
Vad är lönen på vägen till att bli fondförvaltare och vad är lönen som fondförvaltare? Jag har reaserchat och fått uppfattningen om att lönen är ca 70 k på vägen dit + bonusar på några mille med några års mellanrum.

Hoppas du når ditt mål =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback